svårt att hålla in hästen

M

Milli90

när jag rider ut på min sköthäst har jag ett litet problem, han vill väldigt gärna springa i nästa hästs rumpa. i skritt är han lugn, men speciellt i galoppen vill han inte hålla avståndet. hur ska jag göra?

Sv: svårt att hålla in hästen

Det låter som det här är en brist i grundträningen. Han kanske helt enkelt inte förstår hjälperna ordentligt. Han har kanske fått för många olika signaler att han inte vet vad som gäller. Om han bara gör så ute så kanske han är stressad eller osäker och då handlar det om tillitsträning. Att han helt enkelt inte litar på dig som ryttare utan måste följa hästen framför (trygghet med flock). Träning träning och åter träning brukar hjälpa.. ;)

Sv: svårt att hålla in hästen

när jag rider ut på min sköthäst har jag ett litet problem, han vill väldigt gärna springa i nästa hästs rumpa. i skritt är han lugn, men speciellt i galoppen vill han inte hålla avståndet. hur ska jag göra?

jag var ute och red med en kompis. hennes häst vill gärna springa in i min hästs rumpa. (Min häst måste gå först...)
Han svarade genom att sparka till henne rätt hårt!
Hon har inte sprungit in i någons rumpa sen dess! ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar