Svårt att hålla hullet

M

marer

Har en kallblodstravare som jag har väldigt svårt att hålla i fint hull, trots mycket mat. Behöver lite tips på foder som är bra för hullet men inte ger så mycket energi, det har han redan nog av.

Köpte honom i mars förra året, då var han mycket tunn både i hull och muskelmässigt. Han blev fin över sommaren, då gick han på kraftigt bete dygnet runt. Vid installning började han åter igen falla ur. Nu har jag fått upp honom lite i hull egen, men det skulle inte skada med lite till.

Tyvärr har inte höanalysen kommit ännu, men jag skulle tro att den inte kommer att visa några bra värden. Det är taget ganska sent, hade redan blommat.

Han får nu per dag;
17 kg hö
2kg krafft lucernpellets
0,5 kg krafft proteinpellets
0,5 dl linfröolja
e-vitamin
mineraler

Detta är ju stora mängder foder, och jag har svårt att förstå att han inte är överviktig på denna foderstat!? Kallblod har ju oftast inte vidare svårt att hålla hullet. Jag funderar på om det kan vara något allvarligt fel på honom, vad skulle det kunna vara isf?

Han är pigg (för pigg!) och verkar må bra för övrigt. Ska tilläga att han inte har mask!

Sv: Svårt att hålla hullet

det är mycket foder du ger det har du rätt i!!!
i vanliga fall bör du öka grovfodergivan,men han får ju så mycket redan.
men du kan ju alltid ge han fri tillgång.
eller så ökar du lusernen med 2kilo.(man kan ge mycket av lusern för det räknas som grovfoder)

.jag har ett tunnt fullblod jättepigg o så men inte så svår o hålla io hull när man väl har fått upp henne i fint hull.
men jag ger fri tillgång på hö och 1kg lusernhack (håller på o vänja in)
och 1kg havre och 1kg kornkross.och så ger jag 0,5dl linfröpellets
och b-vitamin

Sv: Svårt att hålla hullet

Oj! Jag tyckte vi fick fodra mycket i vintras på vårt svårfödda kallblodstravarsto. Då fick hon 102Mj och drygt 600 g smrp. Då hade vi kraftigt hö, så det blev
9 kg hö,
1,5 kg hippo pellets
1 dl olja
4 dl vetekli
2 kg halm
1 kg morötter
mineraler, salt,

höet innehöll 66 g smrp och 8,5 Mj.

Det blir nog lättare när du får analysen. Nu är det bara att hoppas för din skull att det är lågt i värdena så inte din häst verkligen kräver såhär mkt föder när du får ett bättre hö.

Det kan var värt att kolla mineralbalansen. Kanske ta blodprov och se så allt står rätt till när du fått analysen ifall det fortfarande verkar orimligt att hästen inte tar sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 381
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?