Svårt att hålla galoppen

Myzan87

Trådstartare
(lånat användarnamn)

Jag har en valack född -03 som jag tränar och tävlar i hoppning. Mitt problem är inte att hoppa själva hinderna utan sträckan mellan hinderna. Han har svårt för att hålla galoppen. Jag vet inte om det är för att han inte är tillräckligt stark, men samtidigt har han väldigt mycket muskler. Jag funderar på om det är magmusklerna som behöver tränas upp eller om det bara är konditionen?

Ute är han ganska lätt att hålla galoppen på, förutom att han gärna saktar av till trav när man kommer till backar. Han börjar även trava när man skrittar i nedförsbackar.

Träningstips och övningar önskas :D

Tacksam för svar :bow:

Sv: Svårt att hålla galoppen

är det ett hbl eller ett vbl?? det kan mycket väl vara musklerna framsida baklår och magmuskler längst bak eller båda..:P men att han har svårt att hålla i gång uppför så hänger det nog mer på benen bak.. för hade det varit konditionen så hade han hellre sprungit fort uppför än sakta då det är mildare att galoppera uppför.. :P

Det är en c-ponny :) Men varför galopperar han gärna ute men inte på ridbanan? :confused: Men det du säger kan ju faktiskt stämma. Har funderat länge på om det kan vara magmusklerna, eftersom han gärna travar i nedförsbackar. Har du några träningstips? :D

Börja med att galoppera i svagt sluttande backar. Konditionträna hästen. Hästen är svag när den bryter av för att komma undan. Hästen får sedan mjölksyra efter långa galoppsträckor tror jag. Eller så tänkts det busiga tankar mellan hindrena, sån är min :devil:

Det är ju oftast på ridbanan det märks om hästen har kass kondition, i skogen är de flesta hästar pigga fast de kanske inte orkar. Träna galoppintervaller och travintervaller för att bättra konditionen :)

Mellan hinderna stannar han bara och vägrar gå fram. Det går bra om hans hagkompis/ar går före i vilken gångart som helst. Men så fort han ska göra det själv stannar han.

Ska se om jag kan filma nästa gång det är träning

Är hästen kollad av vet så att du vet att den inte har ont någonstans eller så?

Vetrinären har inget att anmärka på hästen. Och om han skulle ha ont någonstanns tror jag knappast att han hade hoppat? Det går som sag att använda en annan stallkompis som draghjälp på ridbanan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka