Svårt att gå rakt..

J

JuliaAmanda

Jag och mitt arabsto har precis börjat komma i form igen efter sommaren och hon går vekligen som en dröm i dressyren. Har bara ett litet problem: Hon vill inte gärna gå rakt. Det är alltid lite mera bakdel på en sida och aldrig det där helt raka. Oavsett om jag rider henne med lösa tyglar på en uteritt eller rider henne i form (hon rids på lösa tyglar även i form).
Det kan gå jättefint ett par steg men sällan mer..
Så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få för att ha henne att gå rakt:)

Sv: Svårt att gå rakt..

Min erfarenhet av "vingliga" hästar är att dom ofta är ojämnt musklade. Många hästar har en stark sida och en svag sida, trixet är att träna hästen jämsidig.
En bra idé är att i början försöka att ha en vägg eller staket att rida mot så man lär sig känna av att rida liksidigt själv, som ryttare är man ofta inte helt jämn själv heller. Vidare är det optimala att kunna rida mot en spegel för att se vad man själv respektive hästen gör när det blir vingligt, oftast beror det på något som ryttaren gör. Sitter ojämnt, tar ojämnt i tyglarna osv.

Det bästa är självklart att hitta en bra tränare som har tålamod, uppfinningsrik och anpassningsbar till era problem.

Lycka till :)

Förmodligen är hon omusklad eller rent av snemusklad.
Ett sätt att stärka varderas sidas bakben är att rida öppna på långsidan. Bara svag öppna räcker.
Ta hjälp av en tränare som kan ge bättre tips!
Kan också vara värt att låta massör/et kolla på hästen. :)

Skulle nog tagit ut en ET lr liknade, för din häst är antagligen stel, och det är enklare att få den att gå rakt sen när spänningarna är borta.

Jag läste en artikel i häst och ryttare för ett tag sen, där stog det: "ifall hästen inte kan gå rakt utan hjälp så är det symtom på ett problem men inte själva problemet" samma sak gäller givetvs ennu mer med hjälp av ryttare.
MVH Elin

Tyvärr har jag varken tillgång till staket eller spegel. Bor ute på landet och tränar på stubbåkrar för tillfället :p

Jag läste en artikel i häst och ryttare för ett tag sen, där stog det: "ifall hästen inte kan gå rakt utan hjälp så är det symtom på ett problem men inte själva problemet" samma sak gäller givetvs ennu mer med hjälp av ryttare.
MVH Elin

Well, nu är det ju inte så att hon inte KAN gå rakt. Utan framförallt när jag arbetar henne att när jag rätar upp henne så går hon bara i rak fin form några meter sedan kör hon gärna upp huvudet och så får jag börja om från böjt spår igen..
Och ute är det mest för att hon vill gå och titta på annat, då följer hela kroppen med :)

1. Hur sitter du i sadeln? På båda sittbenen med skänklarna på samma ställe? Lika långa tyglar?

Kan även bero på att den är oliksidig, men det finns ingen häst som är lika stark i båda sidorna!

Svårt att säga när man inte sett hästen. Jag skulle träna på att rida rakt fram, utan staket eller vägg brevid för hästen vill bara ta stöd mot dem hursomhelst. Inte så långa sträckor till att börja med. Sitt och känn efter när hästen börjar spåra, hur sitter du då? När börjar den spåra, vad händer? Vad händer om du tänker lite sluta för att få hästen rak och bakdelen in?

1. Hur sitter du i sadeln? På båda sittbenen med skänklarna på samma ställe? Lika långa tyglar?

Kan även bero på att den är oliksidig, men det finns ingen häst som är lika stark i båda sidorna!

Svårt att säga när man inte sett hästen. Jag skulle träna på att rida rakt fram, utan staket eller vägg brevid för hästen vill bara ta stöd mot dem hursomhelst. Inte så långa sträckor till att börja med. Sitt och känn efter när hästen börjar spåra, hur sitter du då? När börjar den spåra, vad händer? Vad händer om du tänker lite sluta för att få hästen rak och bakdelen in?

Ja förmodligen är det ju jag som sitter fel på något vänster. Eller att hon inte är tillräckligt musklad än. Hon har nämligen bara blivit promenadriden innan jag köpte henne och nu har jag då tränat upp henne. Jättefin ser hon ut. Men kanske är det inte helt starkt i musklerna än?
Jag ska tänka mer på hur jag sitter, och försöka komma på var problemet sitter :)

Hon kommer förmodligen att orka mer och längre när hon tränats mer. Det tar tid att bli stark i kroppen.
// Linda

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka