Svårt att fatta höger galopp

jerseyko

Trådstartare
Har ett 6 årigt fullblod som har väldigt svårt att fatta höger galopp. Känns som jag försökt med allt och tänkt på allt men det är himla svårt.

Någon som har det där tipset som jag inte försökt med?

Jag har tänkt mycket på mig. Att sitta rätt, se till att hon inte skuter ut vänsterbogen eller något annat. Försökt de tipset jag fick lära mig när jag red in några 3 åringar för många år sen.

(Hon har gått löp)

Är det kanske lättare från marken? Vid longering eller tömkörning?
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Har du fösökt med volter? Typ lägga en 10m volt (forma ordentligt) och sedan fatta precis innan hästen går ur volten? Det har alltid funkat bra för mig.
Lycka till!
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Kanske inte är tillräckligt stark än? Satsa på att stadga de andra gångarterna innan du går vidare
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Jag skriv i en tråd en hel del men det är borta efter tekniska fel med servern.

Iallafall så skriv en thej som hade samma problem som du att det fungerade direkt. Jag tror vi försöker att tar in förmycket info ibland och till slut krångla det rejält för hästen.

Ett bra och väldigt enkelt sätt för båda dig och hästen är att vi säger du ska fatta vänster gallop.

Du lyfter tyglen up i handen med den hand som ska fatta gallop vänster gallop=vänster hand, vänster galopp=vänster tygel. Tar höger hand och lägger det på/mot häger höfte/rumpan. Att göra så har du atomatiskt rätt lutning och sina skänklar kommer naturligt Vänster fot framåt höger mot sidan, du är mer balanserad för hästen. Och de tar rätt gallop. Det är bättre med att lutar mer bak än fram du måste kommer up från hästen framdel så att det är lättare för hästen att resar sig med fram delen för att fatta gallop. i annat ord vi måste kom ur vägen för hästen så att vi inte störa deras balans de behöver för att göra visa manöver. Om du lutar framåt då måste hästen bera din vikt också med hans=vi är i vägen.

Och allt är tvärt om när du tar höger galopp (tog mest text från en annan tråd jag skriv i) lyfta höger tygel och smaka på rumpan med vänster hand. bry dig inte hur hästen är. Hålla allt enkelt och slapna av. Konsentrera på vad dina armar gör.

När du begär gallopet och hästen inte tar det, då kan du smaka på höfte/rumpan med höger hand. När ni har det ganska bra då behöver du inte vara så tydligt det räker med att lägger höger axel lite bakåt.

Jag vet att många titta på mig och säger "skoja du?" men om du gör det enkelt och rätt så fungera det. Det låter förenkelt att det skulle fungera men du har inte nåt att förlura att prova.:D

Lycka till
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Jag hade försökt stärka galloppen i högervarvet med tömkörning alternativt longering ett tag till, så att hästen blir starkare och har mer balans när du sedan sätter dig på hästen. Antagligen har hästen mest använt sin vänstergallopp när den gått löp och är därför mkt starkare i den sidan.
Lycka till!
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Jag hade försökt stärka galloppen i högervarvet med tömkörning alternativt longering ett tag till, så att hästen blir starkare och har mer balans när du sedan sätter dig på hästen. Antagligen har hästen mest använt sin vänstergallopp när den gått löp och är därför mkt starkare i den sidan.
Lycka till!

Håller med.
Trådskaparen: Fullblod som gått löp har ofta svårare för höger galopp. Jag hade massor med problem med min 4 åring, det löste sig genom att inte låsa fast sig för mycket vid problemet, samt att jag stärkte upp hans högersida rent allmänt. Utomhus fick han galoppera mycket i höger galopp, mindre i vänster, för det var han redan bra på osv. det hela löste sig på ngt halvår, idag är han 6 år och det är ingen skillnad på hans förmåga att fatta vänster/höger galopp, annat än att man märker att han är "vänsterhänt" mer naturligt, dvs får han välja skulle han vilja fatta vänster hellre än höger. tex om man rider utomhus och han är het och står på, vill han ta vänster om han fick välja!....

jag tömkörde mycket, där får hästen gå dressyr arbete men har bara sig själv att balansera upp. det stärker mycket.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp