Svårt att få honom att gå upp i vikt!

L

Linker

En kallblodstravare i stallet går aldrig upp i vikt, vad bör han mer få för att få upp hullet? Han är ca 160cm hög, och har inte gräs i hagen. Är ute från 07.00-16.00 på dagarna. Ingenting som har med mask att göra, skulle jag tro då han rätt nyligt blev avmaskad.

Detta äter han.
Till frukost: ½ kg havre & 3kg hö.
Till lunch: 3 kg hö.
Till middag: 2 kg hö,
Kväll: 4 kg hö + ½ havre

Jag förstår inte själv varför han får havre, då han redan är väldigt mycket för pigg. :smirk:

Sv: Svårt att få honom att gå upp i vikt!

Det verkar som om en del kallblodstravare är väldigt svårfödda.
Mitt sto var det också, till att börja med. Hon var en orolig själ och hade så enormt mycket spring i benen. Men med tiden har hon lugnat sig, blivit mer harmonisk, och numera är hon snarare lättfödd än tvärtemot :D

Immer

FAst den där foderstaten säger ju ingenting. Hur vet ni att höet är bra då ? Menar att, hästen får ju det mesta baserat på grovfoder, villket är alldeles utmärkt, MEN erat hö kanske har dåliga värden så hästen alls inte får det den ska ha. Om nu höet har dåliga värden är ju havre inte speciellt lyckat att balansera upp med. Att hästen även är maskad säger heller ingenting om dess maskstatus. Togs det något träckprov ?

Prova med korn istället för havre, det är "långsammare " energi som gärna ger lite hull. Jag har haft liknande problem och det hjälpte.

Inte min häst så jag kan inte göra mycket, men ägaren själv har andra hästar som får kraftfoder och hö. Men just den hästen bara ha havre och hö, enligt ägarn. Och hästen är extremt underviktig. :smirk:

Svårt att veta utan att veta vad det är i höet, men förmodligen får hästen för lite protein. Ge nåt kilo lucern om dagen så borde saken vara biff, förutsatt att den är frisk.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 489
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 842
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka