Svårt att bestämma mig

M

marija

Fredag 24/2 hämtar vi vår gullige blandisvalp (fick ta bort vår förra hund -05) Nu är det så att jag har en önskan om att ha 2 hundar, egoistiskt kanske men jag vill det...Har nu hittat en 1 årig blandistik som man vill omplacera. Min man tycker jag är idiotisk som vill ha 2 hundar, tycker att det räcker med 1. Min vännina tycker att jag ska skaffa "så lite bekymmer" som möjligt:crazy: . Men jag anser inte att det är något bekymmer, dels är jag hemma hela dagarna och jag klarar inte av att vara hundlös, det är så tomt, sitter bara här och skriver massa dumt:o Hur resonerar ni, har ni fler hundar hur valde ni det, om ni lever tillsammans med någon hur stort inflytande har han/hon på det du bestämmer?
Undrar Marija

Sv: Svårt att bestämma mig

Min sambo hade aldeles för lite inflytande när jag ville ha hund 2 och då höll det inte mellan oss heller. Skulle jag få välja mellan min sambo och en ny hund så valde jag sambon. (Hade jag redan hunden sedan innan så skulle jag välja hunden...) Men jag kommer inte att skaffa mer djur om jag älskar min sambo.

Vad är det för blandis valp då :) *nyfiken*, har själv 2 hundar och jag tycker inte det är nå problem alls, funderar på en till men inte år iaf. Om du orkar med 2 hundar så tycker jag du ska skaffa dig en till, det är juh mer jobb med 2 men om du känner att det inte är nå bekymmer så :) Självklart så måst juh båda vilja ha en hund till ..

Senast ändrad av en moderator:

Ska man leva ihop måste man vara överens, och man måste jämka. Är din sambo överhuvudtaget intresserad av hundar? Han kanske redan jämkat sin bit genom att gå med på en hund. Den andra hunden som du vill ha är ju inte heller färdig, vilket får mig att höja varningsflaggan för att skaffa 2 samtidigt.

Mitt råd är att du nöjer dig med en hund tills den är "färdig" och sambon tycker att det är OK med en till.

Vi har 6 hundar hemma, men då är vi överens om det och har arbetsfördelningen klarlagd. Det skulle inte funka om vi hade 2 "uppfostringshundar" på samma människa, då skulle det inte bli varken hackat eller malet med någon av dem.

Att ha fler hundar än en är ok om man inser att det blir väldigt massa merjobb. Det blir minst dubbelt upp med träningar när man har tex 2 hundar. Om jag var dig så skulle jag koncentrera mig på valpen som snart kommer och vänta med att skaffa fler. En omplaceringshund på 1 år kan kräva lite mera merjobb iom att den får ny miljö och att den kommer in i en lite jobbigare fas i livet runt 1 år. Lycka till med nya valpen.

Blandisvalpens mamma är 75% BC/25% labbe pappan är en Golden.
Valpisen var fulsöt när vi var och tittad på honom, han var bara 1,5 vecka då, han är vit runt ena ögat och svart runt det andra, hans nos var alldeles grisskär, nosen har som tur är börjat bli svart nu:love:
Marija

Jag skulle råda dig till att vänta och se hur myckert valpen kommer att kräva när den blir lite äldre, det är inga soffpotatisar till raser du har i din blandning.
Bered dig på en hel del jobb!

*hehe* du måst juh nästan lägga ut en bild sen när den kommer hem. har juh själv blandras som idag har börjat löpa *suck* och hon blir 8 månader nästa vecka , hon är en BC och Alaskan husky och sen har jag en whippet på 4 mån :)

Angående att det skulle vara "jobbiga raser" i min blandning får vi väl se, vår första hund var korsning Kelpie/golden, helmysig hane som blev 13 år och lärde sig att vara ute hemma på gården även när vi åkte hemmifrån, Nästa hane som vi fick ta bort 30 dec-05 korsning: BC/SCHÄFER/ROTTIS, alla sa tro inte att han blir som er förra hund ( smidig , lydig osv) sån tur har ni aldrig...;) joho då kunde också vara själv hemma och stannade utan att dra iväg från gården, underbar med barn, hästar och katter precis som vår förra hund. Nu säger alla igen ni kan inte ha samma tur en tredje gång... vi får väl se. Och jo min man vill ha hund, han liksom jag har alltid haft hund ända sedan vi var små, varför han inte vill ha 2 'är enligt honom att det är svårare att få hundvakt... Ja vi brukar behöva det 1 gång per år då vi åker utomlands, men då brukar alltid min pappa komma till oss och bo här då vi även har 3 hästar och 1 katt och man måste elda för att hålla huset varmt osv.Visst min pappa lever väl inte i 100 år men då får vi väl sluta åka utomlands då. Annars är hunden som vilken familjemedlem som helst - alltid med:idea:
Marija

Det är mer jobb med en liten valp än man kan tro;) sen så tycker jag att du ska njuta av valpen och låta den ha en lycklig barndom innan hund nummer två kommer. Speciellt om det är en omplaceringshund du ska ha.

Ska man ha hundar i familjen måste man vara överens om det innan. Var glad att din sambo vill ha en hund, han kanske ändrar sig senare när han märker hur kul det är.

En sak i taget...;)

Antar att du menade till Calazirya, de enda som jag tycker är jobbigt me min blandras he är att hon tuggar på allt om man lämnar hon själv, bet sönder för nån dag sen 4 st handkontroller till en gamecube *argh* kost juh ca 400 kr st, inte roligt :( .

:o Har ju några (*hrrrrmm* *host*) hundar och tycker inte att det är något besvär alls. Planerar dessutom att införliva någon/några valp(ar) senare i år också :love:
Beror kanske en del på hur man bor och hur mycket tid man har till hundarna.
Vi bor ju i praktiken mitt i skogen och jag har mitt jobb här hemma och har i det närmaste obegränsat med tid att träna hundarna och att bara umgås med dem. Sedan så är väl en stor bidragande orsak till hundantalet att hundar är min absoluta livspassion :D skulle inte kunna tänka mig ett liv utan Minst 4-5 hundar ;)

Hej Gnist, vad jag förstår så "lever" du på dina hundar, de är en inkomstkälla för dig, eller? Då kanske min andra hälft skulle tycka att det vore en helt annan sak.
Hur är det har du en "livskamrat" och vad tycker han om ditt "hundliv";)
Marija

:rofl: Jag kan inte påstå att jag lever på mina hundar..Har jag TUR, så betalar dom sitt eget uppehälle i form av foder vet.besök osv..Min inkomst har jag genom mitt trim och den hundmat jag säljer.

Den manliga hälften sedan 17 år (gifta snart 14 år :love: )har inga problem med många hundar..
Hans hund är dessutom den enda hundan som får ligga i sängen på natten, så han skulle bara våga klaga på mina hundar ;) Dessutom, så använder ju han Jakthundarna och Vallhundarna han med..

Ville bara berätta att jag inte köpte någon mer hund, utan vi har "bara" valpen allmänt kallad "Frasse", och jag är så glad att det inte blev 2 jyckar.
Det är så skönt att kunna njuta av Frasse och få honom att fokusera bara på mig (:angel: och katterna)
Det kanske blir en till hund så småning om men inte nu!
Marija

Min katt heter Frasse :D

Skönt med en liten valp därhemma, jag njuter för fullt av min här också. Alternativt sliter mitt hår när hans energi aldrig tar slut... :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 915
Senast: Lazio
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 447
Övr. Hund Så har det gått tre månader sedan jag sist skrev något om vår jycke. Tiden har gått åt till att 1) förneka problemet 2) åtgärda delar av...
Svar
10
· Visningar
1 574
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama