Svårt att andas?

Blueberry

Trådstartare
Ivan har plötsligt börjat snarka, det låter liksom... lite ansträngt och tätt när han sover.
Även när han är vaken kan det låta som att hans luftvägar är trånga emellanåt, både på in- och utandning.

Jag kände nyss igenom honom och märkte att han kändes svullen på båda sidor om svalget. Så är det inte på Billy.
Han verkar inte särskilt nere eller trött (det är liksom en dvärgpinschervalp :angel:) och han har äter med god aptit, men jag blir ändå orolig.

Givetvis är det här något som jag kommer på nu, precis när veterinärklinikerna har stängt och det kommer att vara helg hela helgen. :grin:

Ska jag avvakta?
Eller ska jag kontakta jouren?
Har ni några idéer?

:bow:

Kom på en grej:
Han har haft kennelhosta i år, och är vaccinerad efter det.
Jag tycker inte att det låter som kennelhosta.

Sv: Svårt att andas?

En sak till:
Han tuggar på det mesta. Jag skulle inte bli förvånad om han har en kotte, lite fårull, några småstenar och en halv strumpa i halsen.

Tonsillit kanske? Håll koll på tempen om den stiger är det akut tonsillit troligtvis och kräver antibiotika. Låt han vila så mycket det går...

Min västgötaspetstik har just nu "halsfluss", om man säger så om hundar, dvs infekterade och svullna mandlar. Det började med att hon snarkade när hon lade sig för att vila eller sova, förutom det var hon precis som vanligt. Till slut tyckte jag att det var något skumt med allt snarkande, och dessutom började hon låta "trång", precis som du beskriver, och när vi kom till vet hade hon halsfluss. Äter penicillin nu.
Hon verkade som sagt inte det minsta påverkad, ingen feber eller något sådant, åt som vanligt och for runt som en vilde i vanlig ordning.

Tror nog att du kan vänta till efter helgen om inte vovven blir sämre, får feber eller verkar allmänt påverkad.

Jag pratade med veterinären förut, vi misstänker någon slags halsinfektion.
Han ska hållas varm, lugn (hehe) och under uppsikt.

Åh, den beskrivningen passar ju väldigt bra in på hur Ivan är nu..!
Nu blir jag lite lugnare här :)

Lycka till!!:)

Vår vet sa att det är vanligt på valpar och unghundar, dock inte lika vanligt på vuxna som vår (5 år), så hon har lite problem med att bli av med det ordentligt. Går nog bättre för er!

Nu har han blivit snorig också. :crazy:
Och det rosslar liksom när han andas emellanåt.

Inte än, jag tror att det bara är en vanligt förkylning.
Han är inte lika svullen runt svalget idag, så det är nog ingen ko på isen än så länge...

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 159
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 533
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka