Svart Arabhingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
Japp, pratar om Salex hingst Pakistan, konstigt att han skulle vara inriden, vad gjorde han då i Sävsjö? Enligt ägaren till Stuteri Prylen va han inte riden, mer än så kan inte jag yttra mig, va där för att startboxträna mina hästar och passade då även på att spana in honom. En tråkig syn för ögat iaf, enligt mitt tycke.

Men... Utställning och avelsvärdering är inte precis samma sak... :crazy:
På en utställning är det show som räknas, dagsformen, hur mycket hästen visar sig. Det är inte en direkt exteriörbedömning, även om man kan luras att tro det.
// Anna

Ja och sen när hästen är champion så tror mindre kunniga stoägare att hingsten är perfekt *han fick ju jättehöga poäng* och han används massor i avel trots att han kanske är krokig och felställd. Jag kan ge dig massor av exempel på detta.
Men förklara gärna, varför du då använder en icke avelsvärderad två års hingst på dina ston, endast visad på utställning, du tyckte väl att han fick fina poäng och är därför värd att avla på?

Nej, det är kanske inte inte riktigt därför jag har använt mig av honom. :crazy: Han har inte fått så värst höga poäng ännu :D
Anledningen är den att jag tror på honom. Det gör uppföderen oxå och hon är mycket kunnig. Han ser bra ut, benen är väldigt bra, han får beröm av hovslageren varje gång han är här. Resten av kroppen är oxå bra. Han är typad och har vacker, lång hals, Temperamentet är helt otroligt bra, han är lättlärd, känslig, klok och ödmjuk. Dessutom rör han sig bra.
Vi har fått rådet av många att använda oss av honom i år, så har vi ett par avkommor att visa på när han är avelsvärderad. :)
Givetvis ska vi avelsvärdera honom, men vi väntar tills han är fyra. Dels för att han ska hinna bredda sig lite, han har vuxit mycket på höjden jämfört med de flesta andra i hans åldersgrupp. Jag vill att han ska mogna i sin takt. Dels vill jag hinna rida in honom utan stress så att han ska vara väl förberedd inför bruksprovet.

Vi får väl se vad som händer...
Blir han värderad lägre än klass 1 så ska han kastreras.

// Anna

hästen e en kolsvart cirkushingst som tyvärr är dammallergiger! han står i ett stall i danmark www.turban-stud.dk ett arabstuteri! hans stam e
Farrek

e. nurek
u. fallawa
ee. etet
eu. nowina
ue. karnawal
uu. Abu farwa
eee. Pepi
eeu. Etazerka
eue. algomej
euu. Nova
uee. etap
ueu. Kasta
uue. Abu ali
uuu. Fuksja

Massa Salexpållar ju.... :love:

Jag red mkt på Karnawal när jag var liten ( o tuff)
det är iaf mitt ideal när det gäller araber......
Det var fö jag som döpte Expert!!!

Rallebralle i skrytartagen... :angel:

tycker om svarta araber.. gillar överhuvudtaget araber!! Älskar den rasen!!!!!

Sv: Svart Arabhingst!

Karnawal fick ju ganska många svarta avkommor! Tyvärr finns han inte mera,blev gammal och svag. Men Pakistan finns ju! Han lär ju få svarta avkommor han också! Men någon homosygot svart polsk arabhingst vet jag inte om finns i Sverige. Men I USA kan det hända att det finns en polsk svart arabhingst homozygot. Tycker jag stötte på en sådan när jag surfade men vet inte helt säkert. Men dock finns det tydligen mer svarta egyptiska araber med svart homozygot i sig än vad svarta polska araber har.:) Mio El Toros halvbror Nordique borde kanske kunna ge en svart polsk arabunge. Båda föräldrarna är ju svart där och jag tror att den svarta anlagen borde vara ganska stark där. Jag äger ju Nordiques halvbror Mio El Toro. Fick ett stoföl som blev registrerad svartbrun. Kanske ytterst lite mörkare än sin mörkbruna mamma. Så kanske var det därför hon blev registrerad svartbrun. Vet inte! Hur som hälst är hon Algoa upp i dagen. Det är som Algoa blivit på nytt född.:p

Soker du en svart polsk arab så rekomenderar jag Nordique eller Pakistan
Egyptiska hingstar homozygot finns det gott om ifall du vill ha dem.:)

Detta är en tråd som ursprungligen skapades 2003, så jag tvivlar på att trådskaparens frågeställning är särskilt aktuell...

Karnawal fick ju ganska många svarta avkommor! Tyvärr finns han inte mera,blev gammal och svag. Men Pakistan finns ju! Han lär ju få svarta avkommor han också! Men någon homosygot svart polsk arabhingst vet jag inte om finns i Sverige. Men I USA kan det hända att det finns en polsk svart arabhingst homozygot. Tycker jag stötte på en sådan när jag surfade men vet inte helt säkert. Men dock finns det tydligen mer svarta egyptiska araber med svart homozygot i sig än vad svarta polska araber har.:) Mio El Toros halvbror Nordique borde kanske kunna ge en svart polsk arabunge. Båda föräldrarna är ju svart där och jag tror att den svarta anlagen borde vara ganska stark där. Jag äger ju Nordiques halvbror Mio El Toro. Fick ett stoföl som blev registrerad svartbrun. Kanske ytterst lite mörkare än sin mörkbruna mamma. Så kanske var det därför hon blev registrerad svartbrun. Vet inte! Hur som hälst är hon Algoa upp i dagen. Det är som Algoa blivit på nytt född.:p

Soker du en svart polsk arab så rekomenderar jag Nordique eller Pakistan
Egyptiska hingstar homozygot finns det gott om ifall du vill ha dem.:)

Nordique är testat o funnen homoqygot svart, har hans första avkomma

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens