Svårsvängd häst

Spiderman01

Trådstartare
Hej.
Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet uppenbarade sig idag i galoppen efter lång uppvärmning i skritt och trav där fokus var att ställa och böja igenom. Så jag tror inte att det uppstår pga av dålig uppvärmning eller att han inte är lösgjord för han kändes så fin, tills vi skulle svänga i volten. Jag kom galopperandes på mittvolten i höger varv (där har vi mest problem) där A sidan kändes hur bra som helst likaså början av C sidan, mjuk och följsam men sedan när jag skulle svänga i sista delen av C sidan av volten så blir han jättestretig, drar jättemycket åt vänster och blir samtidigt väldigt hård i högersidan samt stretig som sagt. Jag fortsatte några varv i galopp för att försöka få bukt med problemet, blev inte särskilt mycket bättre. Saktade av till trav och försökte även där, blev lite bättre men så fort jag fattade galopp igen blev det likadant. Blev dock bättre på slutet av ridpasset men jag undrar hur jag ska göra för att få honom med mig i svängarna och vad jag ska göra när han blir sådär stretig, hård och drar? Idag gick jag mest på med ytterskänkel och innertygel men då han blir hård i inner blir det hårt och dragandes tygeltag varav nån gång jag blev så pass irriterad att jag ryckte tag i tygeln (Vet att jag inte ska göra så egentligen och inget jag vill eller strävar efter precis, men var i stundens hetta :( mjuknar dock självklart direkt efter han tagit mitt tygeltag och gjort rätt). Just nu är det så pass svårt att svänga att han springer in i staketet vissa gånger… :( Vill inte vara hård i handen men idag hade jag inget annat val då han blev så sjukt stark och stretig när han drog, men som sagt så mjuknar jag direkt när han tagit tygeltaget och svängt. Tycker också att det är så konstigt att det just är vid slutet av volten han blir stretig och inte någon annanstans, det var hela tiden samma ställe. Var det för att han är trotsig (han är 6 år) eller är det av någon annan anledning? Tror ni det blir bättre om jag skulle byta till ett fullcheek bett? Men som sagt, vad ska jag göra när han blir så som jag beskrivit?
 
Jag skulle kolla upp det ben som blir inre bakbenet i svängen om jag var du. Båda mina hästar har gjort det som första protest vid inflammation i bakknän. Det har inte blivit något allvarligare av det för att jag kollat innan de börjat visa hälta på allvar.. Att betsla upp vid protest är inte ett bra sätt att lyssna på hästen.
 
Idag gick jag mest på med ytterskänkel och innertygel men då han blir hård i inner blir det hårt och dragandes tygeltag varav nån gång jag blev så pass irriterad att jag ryckte tag i tygeln (Vet att jag inte ska göra så egentligen och inget jag vill eller strävar efter precis, men var i stundens hetta :( mjuknar dock självklart direkt efter han tagit mitt tygeltag och gjort rätt). Just nu är det så pass svårt att svänga att han springer in i staketet vissa gånger… :( Vill inte vara hård i handen men idag hade jag inget annat val då han blev så sjukt stark och stretig när han drog, men som sagt så mjuknar jag direkt när han tagit tygeltaget och svängt.
Där har du förmodligen svaret, det finns aldrig någon anledning till att bli hård och dragig oavsett hur stark hästen blir i ena sidan. Då säger det sej självt att hästen försvarar sig mot det och det blir en ond cirkel av det. Hästen vet att du blir stark och hård i handen och hästen försvarar sig lite innan du blir det.

En tränare hade nog varit bra i det läget som kan vägleda dig igenom det där.
 
När kollades tänderna senast? Jag hade åkt till klinik, bett dem kolla tänderna och åtgärda vid behov men också kollat igenom hela hästen. Han protesterar ju tydligt och ska då kollas upp.
 
Min häst gjorde precis likadant fast började direkt på den öppna delen, flera gånger så illa att han bytte om volt utan att jag kunde göra något. Jag provade på Hackamore för att jag inte skulle lockas att dra i innertygeln, det blev bättre men tendensen fanns kvar. Efter ett par veckor fick han några små knölar på ena sidan av ryggen, som insektsbett, "proteinknölar" sade folk i stallet. Någon månad efter det åkte jag till mustang för att skaffa utprovade sadlar. Han tog min dressyrsadel och böjde den på mitten. Bommen var trasig vilket troligen var orsaken till både knölar och olydnad. Med ny Sadel försvann problemet.
 
Jag skulle kolla upp det ben som blir inre bakbenet i svängen om jag var du. Båda mina hästar har gjort det som första protest vid inflammation i bakknän. Det har inte blivit något allvarligare av det för att jag kollat innan de börjat visa hälta på allvar.. Att betsla upp vid protest är inte ett bra sätt att lyssna på hästen.
Min gjorde också exakt sådär vid inflammation i knät, ingen "vanlig" hälta syntes.
 
Om vi förutsätter att hästen är hel och frisk så tycker jag att det verkar som att hästens utbildare hoppat över några trappsteg i utbildningen.

Jag skulle fundera på några olika saker:
- har hästen dålig ork/kondition? Du skriver att det händer även efter längre uppvärmning, den kanske egentligen bara har ork till uppvärmningen och att då hålla sig på en jämn cirkel i galopp efter det blir jättejobbigt.
- var på ridbanan händer detta? Är det vid grinden/dörren eller är det vid ett ställe där ni alltid brukar avsluta ridpassen? Om det är vid ett sådant ställe kan man till viss del motverka det genom att konsekvent avsluta (sitta av) ridpassen på olika ställen på ridbanan så att det inte finns något särskilt "pausställe" dit hästen gärna går.
- var är ditt fokus när detta händer? Försök att alltid ha blicken ungefär en halvcirkel längre bort och var övertygad om att det är dit ni ska, absolut inget fokus mot det ställe dit hästen vill dra.
- har hästen fått lära sig att ge efter för tygel och skänkel? Det låter lite som att den inte vet vad tygeln och skänken betyder eftersom den går emot så mycket. Börja i skritt och se efter så att det alltid, alltid fungerar där innan du rider i någon snabbare gångart.
 
Man kan också fundera på hur man själv sitter och vad man gör, dvs, vara uppmärksam på sin egen kropp. Ibland kan det vara så att ryttarens position påverkar det hästen uppfattar. Kanske viker du dig i sidan omedvetet när du kommer till den delen av volten? Eller lutar dig lite mer åt ena eller andra hållet, eller släpper efter med ena eller andra skänkeln eller tygeln just där. Hästen kan ibland småsaker som en signal att gå åt ett visst håll.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästvård Hej alla nu behöver jag lite nya ideer, tips och trix. Min unghäst nu 4 men mer som 3 tappar otroligt snabbt orken/energin Vi har...
Svar
3
· Visningar
1 027
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp