Svårstartad häst?

Sv: Svårstartad häst?

Vad bra att vi är överens om definitionen! :idea: Förra gången du fick samma definition av mig så tyckte du att den var fel....:smirk:

Fast jag ser ändå en skillnad i våra synsätt, för mig går energin uppåt mer än framåt vid samling, vilket innebär att samlad trav INTE är markbunden. Jag tycker, som någon redan skrivit, att det du beskriver är KORT TRAV och inte samlad trav, det är en viss skillnad där.

Sedan tycker jag som sagt att man ska bygga upp hästen INNAN man börjar kräva samling. En samlad form rider man heller inte i hela tiden eftersom den kräver styrka, det är viktigt att variera formen ofta.

Sv: Svårstartad häst?

Jag anser också att energin går uppåt vid samling. Den kusen i exemplet var man ju tvungen att omvandla energin för, det gick inte att "få bort" framåtbjudningen utan man var tvungen att hitta något bättre att använda den till än att gå i övertempo.
Att hästen går markbunden betyder inte nödvändigtvis att det saknas energi, men styrka. Och som sagt, bara en övergångsfas, hästarna blir starkare och starkare.

Som jag skrev så förstår jag att dressyrryttare (med tävlingsambitioner framförallt) inte skulle välja dessa metoder, och på andra hästar tror jag det är ganska få som jag själv skulle välja samma metod på också. Rent tekniskt var det inte ens jag som valde i detta fall eftersom det inte var jag som gjorde grovjobbet :p men bevisligen av resultatet jag sett så fungerar det.
Om jag hade låtit hästen börja trava och sen i själva traven försökt påverka vilken teknik hästen använder skulle det bara blivit pannkaka. Det är mycket lättare att ha ett bra läge redan från början och hålla det.
Förstår vad du menar med att det inte är bra att alltid ha hästen samlad, men nu snackar vi dressyrpass på max 15 minuter effektiv tid och 90% av det i skritt. Ville jag träna längre drog jag en repa på vägen eller i skogen istället. Sen var hästen såpass stark och van vid att gå samlat att lite samling inte var jobbigt för hästen, bara när den skulle ta i extra mycket (om man helt plötsligt krävde mer böjning i skolorna eller när man travade) och den gick inte i någon kort form utan målet var hela tiden att ha en lång rygg och hals.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 187
Senast: tuaphua
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 359
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar