Sv: Svårstartad häst?
En samlad trav är inte alls som det låter. Det är en kort trav som du beskriver. En samlad trav är aldrig markbunden, utan vinner mer höjd när energin ska verka uppåt istället för bara framåt.
En samlad häst kortar sin "mittlinje" dvs avstånd mellan fram- och bakdel, och det optimala är att den även har lång överlinje (rygg och överdelen av halsen) och vinklar sitt bäcken för att föra över mer vikt bak. Detta är min definition av samling.
Om man börjar med markbunden samlad trav har man oftast fördelen av att man lättare kan få det till en övergång till samlad trav istället för en accelleration (att jämföras med en övergång till galopp istället för att driva in i galopp) och man har lättare att slippa stress/spänningar än om man travar och bromsar in i samlad trav. Olika hästar fungerar bäst med olika metoder och det här är en av dom. Om du absolut inte vill kalla det samlad trav kan vi ju kalla det "samlad tvåtakt" för samlat är det, det som jag tänker på iaf
ju starkare hästen blir sen och ju mer den fattar poängen desto mer uppåt och schwungig kan man få den utan att spänna sig och korta ihop rygglinjen.
Det här är den metoden som användes på mitt förra varmblod som hade mycket lätt för att spänna ihop överlinjen eller stressa upp sig mentalt/gå i övertempo. Att bromsa den till samling hade bara orsakat det du kallar kort trav.
Den ska heller inte bli långsammare i sin takt.
Det beror ju på om den går i övertempo innan man vill samla den eller inte.
Skämt åsido. Jag tycker det är en smaksak, ur tävlingsperspektiv är det möjligt att takten ska vara densamma, men ur bodybuildingperspektiv vinner man ofta mer på så sakta tempo som möjligt eftersom det blir jobbigare. Bara hästen använder rätt teknik, är den inte samlad blir det ju snarare westernjog. Om takten är för långsam är min erfarenhet att hästen bryter av för att det blir för jobbigt så den risken känns inte så stor.
En häst bör få värma upp först innan man kräver att den ska TA I.
Absolut. Men du räknar inte "gymnastikridning" i skritt som uppvärmning då eller?
Kan även tillägga att kusen jag skrev om inte MÅR BRA av att trava osamlat. Eftersom den hade riktigt kass teknik, så för att den öht skulle kunna trava på en volt utan att ta skada (vilket man ju mer eller mindre måste om man ska rida på en liten ridbana) så var man tvungen att ha den böjd dvs hyfsat rakriktad efter voltspåret, avslappnad i överlinjen och samlad. Fattades någon av pusselbitarna blev allt pannkaka och väldigt slitande på grund av dålig teknik och att den låste sig totalt. Om hästen inte MÅR BRA av att trava osamlat tar jag hellre att den blir lite mör av att inte ha värmt upp i trav innan man tränar samlade travövergångar.
Nu är ju det här ett extremfall, så jag håller med i sak om att hästar ska värmas upp innan man kräver sånt som är tungt. Men det beror ju också på hur hästarna är tränade, dvs vad de tycker känns tungt, vissa har ju lätt för samling och andra inte.