Svårstartad häst?

Sv: Svårstartad häst?

Jag skrittar några minuter avsuttet, och sedan sitter jag upp och fortsätter skritta kanske 15-20 min. Sedan varvar jag med lite trav, och fortsätter att göra gångartsbyten oftare och oftare.
Det är precis så jag gör nu, men att jag kanske har med mera galopparbete och varvbyten/ använder böjda spår mer. Dock på hel-lång tygel.

Det är detta som fungerar bäst, men det känns endå som att man skulle vilja kunna ta kontakt med henne i munnen i skritten och göra lite gymnastik-öppna mm. Då blir hon ju uppvärmd mer i hela kroppen, känns som det inte är så effektivt att bara skritta/trava/galoppera runt.

Hej!
Jag lägger mig i diskussionen då vi har en muskelhäst som haft problem med spänningar länge.

Jag tror inte att det här är ett uppvärmningsproblem utan ett djupare problem som kommer ur hästens förmåga att hantera och omvandla energi.

Någonstans finns det en anledning till muskelspänningarna.

Några frågor:

Om du skulle rida ut en motionstur, upplever du då att hästen blir tvärseg och vill pusta en bit innan den kommer igen och blir uppvärmd?

Är hästen lite het och forcerad till sinnet trots att den känns seg och styv? (det du sa att den reagerar på andra hästar)

Har den haft någon tendens till korsförlamning, alltså varit sämre efter att den vilat ett par dagar?
Blir den allmänt sämre efter en viloperiod?

Vår tävlingshäst har dragits med smygande korsförlamning och jag har därför slukat all info om muskelproblem och analyserat hans beteende.

Vår häst beter sig som följer:
Han tål inte kraftfoder och blir mjukare i kroppen ju mindre energi han får. Men även bara fri tillgång på hö kan bli för mycket om han bara vilar ett tag.

Han behöver tömma sina snabba muskelceller med korta snabba intervaller, typ en galopprepa varje utetur så han får ur sig överskottsenergin. Annars byggs energin (ett enzym som bildas i just de snabba muskelfibrerna och orsakar syrebrist och kramp) upp och han är hemskt stel, het, trött och ovillig nästa pass.

Jag tränar akademiskt mellan körpassen men dressyr kan inte mjuka upp honom då musklernas kemi inte är i balans.
Just de här snabba korta galoppassen (ingen maratongalopp!) gör honom superfin i kroppen och han dansar fram lugn och fin.

Kanske kan det här vara likt din häst, för jag tror inte att det har bara med din ridning att göra.
Lycka till!

Det du säger känner jag också igen. Jag försöker skritta länge, och är alltid noga med att täcka ordentligt. Massage skulle nog göra susen på henne, men hon har så svårt att stå stilla, så det är lite svårt, då hon blir spänd när hon hoppar omkring. Kan tillägga att hon är stel i halsen, där hon tydligt markerar om man försöker massera lite lätt. Övriga kroppen reagerar hon inte på samma sätt... Kanske ta kontakt med ET eller prof. massör??

Mamma maserar lite lätt dagen innan tävling.
Sen i sommras när jag var på träningeläger så kom en tjej som jag känner och lossade på en spänning hon hade i ryggen... Gick riktigt bra dagen efter...

Sen så skulle min häst få laserbehandling varannan vecka ( men har inte blivit av). Det är en behandling osm stimulerar akupunktur punkterna med laser... det är en uppföljdande behandling som jag blivit rekomenderad av en i stallet som har detta på sin häst...

Min mamma använder ensådan massage grej som man kunde köpa GBG horse show för några år sen... rikigt bra och med värmnde linement så blir det super...

Hej! Jag känner igen mycket av det du skriver... Bla att hon lätt blir stel, och att hon går bättre ju mer hon går. Ska jag tävla så går hon alltid bäst om jag ridit sent på kvällen innan.
Det låter ju lite mer allvarligt än det först verkade =/

Jag tränar akademiskt mellan körpassen men dressyr kan inte mjuka upp honom då musklernas kemi inte är i balans.
Just de här snabba korta galoppassen (ingen maratongalopp!) gör honom superfin i kroppen och han dansar fram lugn och fin.

Det där måste vara olika. För jag har också tränat akademiskt med en stel/spänd häst som faktiskt blev mjukare väldigt snabbt. Man kunde rida skolor i skritt i princip det första man gjorde på ridpasset utan protester eller stelhet/trötthet. Man kunde trava samlat direkt när man skulle gå över till trav på ridpasset, alltså man bad om en samlad övergång istället för att "trava fram" innan. Det verkade den inte heller obekväm med eller ta skada av, tvärtom blev den mycket mjukare och smidigare ju mer den gick samlat även om den gjorde det redan i början av ett pass :p man fick snarare se upp med tvärtom - att man krävde för mycket statisk träning/för mycket av samma övning eller att man slarvade med form och rakriktning, då sket sig alltihop och man kunde likagärna packa ihop för dagen (och om man hade otur; för ett par dagar framöver).

Kan det inte vara så att hästarna i de här fallen har väldigt mycket framåt-muskler.? Det låter i mina öron rimligt om de musklerna måste underhållas för att inte bli stela. Har sett hur travare t ex som blivit avställda plötsligt brukar kännas i musklerna! :crazy:

Att variera tempot ända ner till korta steg eller "lunktrav" gör många elitryttare för att få hästens trav att bli bättre.

Att samla hästen från börja kan leda till mer styvhet, men jag tror inte att du o jag har samma begrepp angåénde vad samling är.

För mig är det inte en sakta trav, utan en aktiv o energisk trav som växer i höjd.

Att samla hästen från börja kan leda till mer styvhet, men jag tror inte att du o jag har samma begrepp angåénde vad samling är.

För mig är det inte en sakta trav, utan en aktiv o energisk trav som växer i höjd.

En samlad trav för mig är precis som det låter. En trav där hästen samlar sig mer. Och för att den ska kunna bibehålla balansen och samlingen blir den oftast ganska sakta i tempo.
Beroende på hur stark hästen är och hur van den är vid själva momentet "samlad trav" så kan den antingen vara väldigt markbunden och likna skritt fast tvåtaktig, eller så kan den vara väldigt "hög" och schwungig eller något mellanting. Det höga är målet för mig också.

För hästen i mitt exempel var skolor i skritt en baggis, det var inget den tyckte var jobbigt om man inte hade för hög böjningsgrad. Och då värmde den upp för samling vilket betyder att den ändå var uppvärmd innan man började trava.

Hur menar du med "styvhet"?

En samlad trav för mig är precis som det låter. En trav där hästen samlar sig mer. Och för att den ska kunna bibehålla balansen och samlingen blir den oftast ganska sakta i tempo.
Beroende på hur stark hästen är och hur van den är vid själva momentet "samlad trav" så kan den antingen vara väldigt markbunden och likna skritt fast tvåtaktig, eller så kan den vara väldigt "hög" och schwungig eller något mellanting. Det höga är målet för mig också.

För hästen i mitt exempel var skolor i skritt en baggis, det var inget den tyckte var jobbigt om man inte hade för hög böjningsgrad. Och då värmde den upp för samling vilket betyder att den ändå var uppvärmd innan man började trava.

Hur menar du med "styvhet"?
En samlad trav är inte alls som det låter. Det är en kort trav som du beskriver. En samlad trav är aldrig markbunden, utan vinner mer höjd när energin ska verka uppåt istället för bara framåt.

Den ska heller inte bli långsammare i sin takt.

En häst bör få värma upp först innan man kräver att den ska TA I.

En samlad trav är inte alls som det låter. Det är en kort trav som du beskriver. En samlad trav är aldrig markbunden, utan vinner mer höjd när energin ska verka uppåt istället för bara framåt.

En samlad häst kortar sin "mittlinje" dvs avstånd mellan fram- och bakdel, och det optimala är att den även har lång överlinje (rygg och överdelen av halsen) och vinklar sitt bäcken för att föra över mer vikt bak. Detta är min definition av samling.

Om man börjar med markbunden samlad trav har man oftast fördelen av att man lättare kan få det till en övergång till samlad trav istället för en accelleration (att jämföras med en övergång till galopp istället för att driva in i galopp) och man har lättare att slippa stress/spänningar än om man travar och bromsar in i samlad trav. Olika hästar fungerar bäst med olika metoder och det här är en av dom. Om du absolut inte vill kalla det samlad trav kan vi ju kalla det "samlad tvåtakt" för samlat är det, det som jag tänker på iaf :angel: ju starkare hästen blir sen och ju mer den fattar poängen desto mer uppåt och schwungig kan man få den utan att spänna sig och korta ihop rygglinjen.

Det här är den metoden som användes på mitt förra varmblod som hade mycket lätt för att spänna ihop överlinjen eller stressa upp sig mentalt/gå i övertempo. Att bromsa den till samling hade bara orsakat det du kallar kort trav.

Den ska heller inte bli långsammare i sin takt.

Det beror ju på om den går i övertempo innan man vill samla den eller inte. ;) Skämt åsido. Jag tycker det är en smaksak, ur tävlingsperspektiv är det möjligt att takten ska vara densamma, men ur bodybuildingperspektiv vinner man ofta mer på så sakta tempo som möjligt eftersom det blir jobbigare. Bara hästen använder rätt teknik, är den inte samlad blir det ju snarare westernjog. Om takten är för långsam är min erfarenhet att hästen bryter av för att det blir för jobbigt så den risken känns inte så stor.

En häst bör få värma upp först innan man kräver att den ska TA I.

Absolut. Men du räknar inte "gymnastikridning" i skritt som uppvärmning då eller?
Kan även tillägga att kusen jag skrev om inte MÅR BRA av att trava osamlat. Eftersom den hade riktigt kass teknik, så för att den öht skulle kunna trava på en volt utan att ta skada (vilket man ju mer eller mindre måste om man ska rida på en liten ridbana) så var man tvungen att ha den böjd dvs hyfsat rakriktad efter voltspåret, avslappnad i överlinjen och samlad. Fattades någon av pusselbitarna blev allt pannkaka och väldigt slitande på grund av dålig teknik och att den låste sig totalt. Om hästen inte MÅR BRA av att trava osamlat tar jag hellre att den blir lite mör av att inte ha värmt upp i trav innan man tränar samlade travövergångar.
Nu är ju det här ett extremfall, så jag håller med i sak om att hästar ska värmas upp innan man kräver sånt som är tungt. Men det beror ju också på hur hästarna är tränade, dvs vad de tycker känns tungt, vissa har ju lätt för samling och andra inte.

Men du räknar inte "gymnastikridning" i skritt som uppvärmning då eller?
Kan även tillägga att kusen jag skrev om inte MÅR BRA av att trava osamlat. Eftersom den hade riktigt kass teknik, så för att den öht skulle kunna trava på en volt utan att ta skada (vilket man ju mer eller mindre måste om man ska rida på en liten ridbana) så var man tvungen att ha den böjd dvs hyfsat rakriktad efter voltspåret, avslappnad i överlinjen och samlad. Fattades någon av pusselbitarna blev allt pannkaka och väldigt slitande på grund av dålig teknik och att den låste sig totalt. Om hästen inte MÅR BRA av att trava osamlat tar jag hellre att den blir lite mör av att inte ha värmt upp i trav innan man tränar samlade travövergångar.
Nu är ju det här ett extremfall, så jag håller med i sak om att hästar ska värmas upp innan man kräver sånt som är tungt. Men det beror ju också på hur hästarna är tränade, dvs vad de tycker känns tungt, vissa har ju lätt för samling och andra inte.

Jag tycker tyvärr att det du skriver verkar väldigt märkligt. Jag tror att en häst som fungerar så illa kan inte heller samla sej korrekt utan det är något annat som händer, tex att den dras ner och tvingas ihop i något markbundet som inte har något med samling att göra alls. :crazy:
Den har knappast "lätt för samling" men kanske för att sänka korset tex vilket är något annat:crazy: Är det en travare? Det du gör låter inte hälsosamt för den hästen, tyvärr.

Jag märker att du inte har förstått hur man ändrar skjutkraft till bärkraft inom den traditionella dressyren. Man bromsar sig inte till samling.

Först arbetar man den i framvikt(hästens naturliga sätt att bära upp sig) o när den så småningom blir starkare flyttar man bak vikten.

För det krävs engagerade bakben, som så småningom ska orka bära upp hästen mer än de 40 % som man utgår ifrån.

Jag märker att du inte har förstått hur man ändrar skjutkraft till bärkraft inom den traditionella dressyren. Man bromsar sig inte till samling.

Först arbetar man den i framvikt(hästens naturliga sätt att bära upp sig) o när den så småningom blir starkare flyttar man bak vikten.

För det krävs engagerade bakben, som så småningom ska orka bära upp hästen mer än de 40 % som man utgår ifrån.

Vet inte ens om jag ska orka svara på det där. Jag har mycket väl förstått hur man "ändrar från skjutkraft till bärkraft" men om du går från arbetstrav till samlad trav blir det en inbromsning på så vis att hästen från att gå framåt ska tänka mer uppåt. Om man gör tvärtom, dvs går från skritt som är ett lägre tempo så driver man snarare in i samlingen.
Olika metoder som passar olika hästar och ryttare. Och olika metoder med olika risker/fällor.

Jag tycker tyvärr att det du skriver verkar väldigt märkligt. Jag tror att en häst som fungerar så illa kan inte heller samla sej korrekt utan det är något annat som händer, tex att den dras ner och tvingas ihop i något markbundet som inte har något med samling att göra alls. :crazy:
Den har knappast "lätt för samling" men kanske för att sänka korset tex vilket är något annat:crazy: Är det en travare? Det du gör låter inte hälsosamt för den hästen, tyvärr.

Okej, jag kan börja med att förklara att en del av det jag skrev är direkta instruktioner från tränaren som hästen var på tillridning hos (en mycket skicklig tränare som jag hyser stor respekt för).
För att hästen ska använda en bra teknik behöver den vara böjd, avslappnad och samlad. För det första så är det väl ett faktum för alla hästar när de travar på volter? (Fast mer eller mindre vad gäller samlingen.) Inget konstigt med det. Det var bara extra viktigt för denna häst som annars låste sig mentalt och fysiskt när den kände att den tappade balansen eller föll in i gamla onda vanor.
När jag fick hem hästen hade den redan kommit till stadiet med "hög" och schwungig samlad trav, även om den bara orkade det max en långsida. Men metoden som använts var den markbundna samlade traven helt enkelt för att förbereda hästen på det mer samlade och schwungiga.
Även när jag själv tränade hästen för hand så tänkte jag travÖVERGÅNG som fick vara hur markbunden den ville bara hästen inte började spänna sig en massa eller dra iväg i för högt tempo.

Hästar som har haft låsningar, snedheter med mera är mer känsliga med hur de rids, så enkelt är det. Har dom lärt sig en dålig teknik så är det ännu mer viktigt att lära bort den dåliga tekniken för att inte få tillbaka låsningar/snedheter.
Om jag någon dag kände att jag inte skulle kunna få till traven bra lät jag hellre bli eller tog en tur på vägen och travade "lång och låg" eftersom vägen inte var lika krävande som en liten ridbana där man behöver svänga sisådär var 20:e meter.

Jag borde kanske inte lägga mig i eftersom jag vet att du och jag inte definierar samling på riktigt samma sätt.:smirk: Skulle bara vilja påpeka att för att få en korrekt samlad form krävs det MASSOR av energi. Den energin ”driver” man in i samling, det går inte att bromsa sig till en samlad form. Det finns inget som heter ”markbunden samlad trav”, i så fall är inte hästen samlad. Däremot kan den säkert arbeta i en trevlig form ändå i sitt korta tempo under förutsättning att ryttaren orkar rida hästen så.
För övrigt så tycker jag att hästen ska vara tillräckligt stark och genomarbetad först INNAN man kan börja kräva en mer samlad form.:smirk:

Jag borde kanske inte lägga mig i eftersom jag vet att du och jag inte definierar samling på riktigt samma sätt.:smirk: Skulle bara vilja påpeka att för att få en korrekt samlad form krävs det MASSOR av energi. Den energin ”driver” man in i samling, det går inte att bromsa sig till en samlad form. Det finns inget som heter ”markbunden samlad trav”, i så fall är inte hästen samlad. Däremot kan den säkert arbeta i en trevlig form ändå i sitt korta tempo under förutsättning att ryttaren orkar rida hästen så.
För övrigt så tycker jag att hästen ska vara tillräckligt stark och genomarbetad först INNAN man kan börja kräva en mer samlad form.:smirk:

Om man får för mycket energi måste man omvandla den och eventuellt "döva" lite för att inte kräva för mycket av hästen. Jag fick alldeles för mycket energi. Till den grad att man kunde få hästen ta piaffsteg fast den inte var traänad till det (usch, så där skulle jag inte ha skrivit! nu kommer väl minst tre stycken och säger att "neeej, den trampade inte alls, i själva verket var den inte ens samlad utan travade "kort trav", och så kommer väl folk och kallar mig djurplågare för att jag ens LÅTIT hästen anstränga sig fast den inte var tränad för det!:eek: :eek: ) bara för att den hade extremt mycket framåtbjudning och var känslig för hjälperna.

En häst kan givetvis vara markbunden OCH samlad. En häst kan vara samlad i skritt och såvitt jag vet finns inget svävmoment i skritt. Såvitt jag vet så kallas det även trav om hästen inte har något svävmoment men tvåtakt. Har jag missat något?
Jag tycker INTE den "markbundna samlade traven" är något bra i sig, det är en träningsmetod. Precis som att "lång och låg" inte är ett mål i sig utan en övergångsfas, och det är knappast alla hästar/ryttare metoden passar.

Angående att hästen är stark och genomarbetad INNAN man kräver samlad trav så litar jag på tränarens omdöme. Den hade blivit mycket skrittjobbad och tränad från marken och man tar bara ett par steg i taget till att börja med i samlad trav tills hästen orkar mer och mer, även börjar man från marken så hästen slipper ryttarens tyngd.
En häst som lärt in ett felaktigt rörelsemönster måste ha hjälp för att hålla det "rätta" ett bra tag på grund av muskelminne, vanor osv. Det behöver inte betyda att den inte är stark och genomjobbad nog. Precis som att hästar som haft lätt för att spänna sig ofta får återfall om de ska göra jobbiga eller nya saker, de glömmer bort sig och faller tillbaka i onda vanor om man inte påminner dom.

Senast ändrad:

Jag tänker inte skälla på dig för att du fick hästen att trampa. Jag lyckades själv för ett tag sedan få en häst att gå i riktigt hyfsad passage, inte pga stor framåtbjudning (hästen var ganska "bekväm" av sig) utan därför att jag har ett väldigt starkt säte.;)

Naturligtvis är traven just trav även om den är markbunden, det har ingen ifrågasatt. Det man undrar över är din "markbundna samlade trav", men jag tror vi pratar förbi varandra eftersom vi tydligen inte menar samma sak med samling. Sedan undrar jag varför du jämmför samlad skritt och samlad trav och utifrån avsaknaden av svävmoment i skritt påstår att traven också kan sakna svävmoment och ändå vara samlad. Skritt är 4-taktig och trav är 2-taktig, det är svårt att få ett svävmoment i en 4-taktig gångart, eller hur?

Det är bra att du litar på din tränare.
Men jag kan säga att jag brukar arbeta hästarna i alla tre gångarterna och bygga upp styrkan först innan jäg kräver samling.

Jag tänker inte skälla på dig för att du fick hästen att trampa. Jag lyckades själv för ett tag sedan få en häst att gå i riktigt hyfsad passage, inte pga stor framåtbjudning (hästen var ganska "bekväm" av sig) utan därför att jag har ett väldigt starkt säte.;)

Nu var det iofs inte tramp utan piaff (även fast den som sagt nätt och jämnt borde orkat tramp) om man ser till hur mycket den "satte sig" och hur mycket den lyfte benen. Menmen, det var bara en parentes. Och detta endast för att ryttaren (det var inte jag, jag skulle inte krävt så mycket av hästen) drev med sitsen och samtidigt inte släppte efter helt i tygeln.

Naturligtvis är traven just trav även om den är markbunden, det har ingen ifrågasatt. Det man undrar över är din "markbundna samlade trav", men jag tror vi pratar förbi varandra eftersom vi tydligen inte menar samma sak med samling. Sedan undrar jag varför du jämmför samlad skritt och samlad trav och utifrån avsaknaden av svävmoment i skritt påstår att traven också kan sakna svävmoment och ändå vara samlad. Skritt är 4-taktig och trav är 2-taktig, det är svårt att få ett svävmoment i en 4-taktig gångart, eller hur?

Jag vet att vi har diskuterat det förut, men jag skulle väldigt gärna höra din definition på samling. För mig är ju ordet samlad något som inte bara används i dressyrtermerna (samlad galopp, samlad trav...) utan en beskrivning på att hästen kortar ihop mittlinjen och vinklar under sig.
Angående jämförelsen så var det ett argument för att dom KAN trava markbundet och att dom KAN samla sig trots att det är markbundet. Poängen med att börja markbundet är ju när man samlar hästen i skritt och sen vill behålla det i övergången. Ibland får man då låta hästen komma undan med att trava utan svävmoment bara för att lära in övergången. Precis som när man lär in galopp första gångerna på en unghäst och inte kräver någon kvalitet på galoppen utan är glad att man får någon.

Det är bra att du litar på din tränare.
Men jag kan säga att jag brukar arbeta hästarna i alla tre gångarterna och bygga upp styrkan först innan jäg kräver samling.

Vi har lite olika metoder. "Min" tränare i det här fallet går efter en annan utbildningstrappa. AR-ryttare kör ju ofta med en gångart i taget och inte gå vidare förrän hästen är stark och kan gå samlat i den lägre gångarten.
Träna upp styrkan gjorde jag personligen helst på uteritter än på vår lilla ridbana. Och för hand som sagt.

OK, försöker beskriva igen trots att jag tror du sa förut att jag har fel:

Jag är lite "svamlig" och har svårt att uttrycka mig i diverse exteriöra termer, MEN när hästen är samlad är överlinjen längre, korset sänkt, framdelen höjd, hästen går "i uppförsbacke". Energin kommer mer uppåt än framåt, hästen trampar in mer under sig, böjer bakbenen mer.

För mig är samling inte lika med kort tempo. Jag har också väldigt svårt att se hur en häst kan tassa omkring markbundet och ändå vara samlad. :confused: Jag funderar också fortfarande på hur du kan jämföra en 4-taktig skritt med en 2-taktig trav, och utifrån att skritten inte har svävmoment därigenmom utgå från att traven inte heller behöver ha det, eller har jag fattat fel?:confused:

Det går säkert att få till samling ur skritt på det sätt du beskriver, jag förstår vad du är ute efter, men jag tycker att det skulle bli onödigt jobbigt. Jag vill stärka hästen i alla 3 gångarterna först innan jag börjar kräva en mer samlad form av hästen, men jag rider ju inte AR. Jag tror att ni som rider AR kräver denna styrka (fast mest genom skrittjobb, eller?) mycket tidigare än vad som är vanligt inom "vanlig" dressyr.

OK, försöker beskriva igen trots att jag tror du sa förut att jag har fel:

Jag är lite "svamlig" och har svårt att uttrycka mig i diverse exteriöra termer, MEN när hästen är samlad är överlinjen längre, korset sänkt, framdelen höjd, hästen går "i uppförsbacke". Energin kommer mer uppåt än framåt, hästen trampar in mer under sig, böjer bakbenen mer.

Det är ungefär samma som jag skulle beskriva det förutom att jag förenklade det. Hästen kortar avståndet mellan fram- och bakdel, vinklar bäckenet så bakdelen kommer mer under hästen, lång överlinje. Om dessa komponenter stämmer (tror oftast det är den långa överlinjen det faller på eller styrkan) så blir också framdelen till synes högre än bakdelen. Att energin kommer mer uppåt är också ett resultat av att hästen vinklar bäckenet ("sätter sig").

Jag blir alltid lika förundrad över hur lika defenitioner man har trots att man har så "olika åsikter om samling" ;)

Iofs kan jag också använda "samlad" i situationer där en häst inte går i bra form helt enkelt för att den kortar upp mittlinjen. Galopp är ju t ex en samlad gångart oavsett om hästen går i form eller inte, tölt likaså. En hopphäst kan samla sig för att den blir igenhållen när den har mycket framåtanda osv. utan att för den skull gå i bra form. Fast då brukar jag förtydliga med att jag inte menar samlad = bra form eller bärig i det läget :p

För mig är samling inte lika med kort tempo. Jag har också väldigt svårt att se hur en häst kan tassa omkring markbundet och ändå vara samlad. :confused: Jag funderar också fortfarande på hur du kan jämföra en 4-taktig skritt med en 2-taktig trav, och utifrån att skritten inte har svävmoment därigenmom utgå från att traven inte heller behöver ha det, eller har jag fattat fel?:confused:

Samling är inte likamed kort tempo för mig heller. En häst kan vara samlad och gå i normaltempo eller övertempo också. Fast jag tror det blir jobbigare ju långsammare tempo hästen går i. Och självklart vill man inte ha övertempo... Har jag en häst som gärna vill hamna i övertempo så överdriver jag hellre åt det långsamma hållet och tvärtom.
Trav BEHÖVER inte ha svävmoment, nej (fast det var väl inte riktigt det jag var ute efter) så länge det är tvåtakt tycker jag fortfarande man kan kalla det trav. Om hästen inte orkar trava bra OCH vara samlad till en början får man prioritera - strunta i samlingen eller strunta i kvaliteten. Känns det som att det är en övergångsfas skulle jag strunta i gångarten för när hästen väl har musklat upp sig brukar den vara lätt att förbättra igen. Dock förstår jag om de flesta dressyrryttare skulle göra tvärtom för att inte riskera kvaliteten i traven eller framåtbjudningen.

Det går säkert att få till samling ur skritt på det sätt du beskriver, jag förstår vad du är ute efter, men jag tycker att det skulle bli onödigt jobbigt. Jag vill stärka hästen i alla 3 gångarterna först innan jag börjar kräva en mer samlad form av hästen, men jag rider ju inte AR. Jag tror att ni som rider AR kräver denna styrka (fast mest genom skrittjobb, eller?) mycket tidigare än vad som är vanligt inom "vanlig" dressyr.

Ja precis, man börjar be om samling i skritten ganska tidigt. När hästen är stark och lydig i skritten går man över till traven, och beroende på häst börjar man antingen med att träna samling i traven direkt eller så jobbar man först lång och låg eller skolor för att successivt samla. När balansen, styrkan, koordinationen osv. stämmer i traven går man över till galopp. Galoppen tror jag dock de flesta försöker få samlad direkt eftersom det är en sån gångart där kvaliteten och fattningarna räknas mer än kvantiteten.

När hästen var på tillridning gick det väldigt snabbt framåt just för att tränaren var väldigt skicklig. Hästar musklar sig ändå väldigt snabbt bara man får dom använda rätt teknik. Men då hade hästen redan fått "rehabilitera" sig och skolats i ett sakta tempo ca 8 månader (och den hade varit ridhäst i 9 år) så det var inte precis "Nu ska vi kräva samling det första vi gör i utbildningen!".
Om en kuse inte lärt sig gå samlat på 9 år var det sannerligen på tiden!:angel:

Hästar är idrottare och behöver sin uppvärmning. Det är få ryttare förunnat att sitta upp på sin häst och se den gå perfekt. En häst har (borde ha) ganska mycket muskler som ska värmas upp och nu speciellt när det inte är så himla varmt ute måste man ge dem tid att få igång blodcirkulationen.

Jag skulle råda dig att skritta fram lääänge, trist jag vet men du skrev att du hade skrittmaskin, prova. låt henne seda trava, även om det går som en snigel bara låt henne få igång musklerna, lika i galopen. skritta igen och prova sedan att "kräva" arbete av henne.

jag rider alla mina vuxna hästar på detta sätt men man måste beackta att alla hästar behöver oliak uppvärmingar och olika lång tid innan man kan anse uppvärmeningen avslutad.

att låta de gå ute, väl på pälsade, innan ridningen är oxå en sak att prova men var noga med att inte kyla av henne när du sadlar osv. ha alltid täcka på tänden! annars försvinner ju värmen...och det går fort.

// Jag

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 187
Senast: tuaphua
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 359
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar