Svårstartad häst?

L

Lina_

Har det problemet med d-ponnyn. Hon kräver så mycket framridning, och det känns lite trist att det aldrig går att åstadkomma något bra de första 30-40 minuterna.

Det enda som i princip hjälper är att galoppera på lång tygel med mycket varvbyten. Mycket.
Då hon reagerar kraftigt mot andra hästar som kommer nära är det inte heller så populärt att galoppera runt, då alla tror att hon ska sparka... (Vilket hon inte gör)

Hon kommer helt enkelt inte igång om hon inte får galoppera på i uppvärmningen. Får hon inte det går till och med skrittdressyren segt. Har prövat att rida med dubbla ländtäcken, och det har gett resultat, men det är ju ingen lösning.

Någon som har erfarenheter av detta, och som kanske har bra tips och uppvärmningsövningar?

Sv: Svårstartad häst?

Är det på tävling eller på träning. Om det är på tävling kan du prova att kliva upp och rida ett pass innan du ska åka iväg, hade en kompis som alltid gjorde så med sin G P häst, Din häst kanske behöver så lång tid att gallopperas det går inte att ta den och longera inspänd en stund innan du ska träna, det är bara att prova sig fram.
Lycka till

Det är på träning, då vi inte kommit ut och tävlat där än.
Samma sak i hoppningen, där vi tävlar. Måste rida fram i evighet.

Jag vet vissa som longerar/ rider innan de lastar för att tävla. Då jag tränar på hemmaplan kanske det vore en idé att longera iallafall... Tack för tipset!

Prova att ge din häst massage innan du rider. På så sätt värms musklerna upp.
Kanske inte funkar men värt ett försök

Hon har ganska svårt att stå stilla och avslappnad, så det brukar vara svårt att massera henne, även om man bara gör jätteförsiktigt. Men om det gick, så skulle det nog vara bra. Det kanske har något samband. Lite stel i muskulaturen...

Min ponny var likadan. Om det fanns möjlighet red jag gärna fram en stund ute i naturen, eller som du glp i gång honom. Annars fungerade skritt-glp-skritt osv jätte bra på honom han var mer framåt och alert i benen efter det.

Om jag bara skulle tävla en klass så red jag fram hemma :)

Om hästen är stel i muskulaturen så tror jag den kommer bli bättre och mindre "svårstartad" ju mjukare den blir. Särskilt om din konstgjorda uppvärmning bestående av dubbla ländtäcken hjälpte (då dom oftast blir mer spända när det är kallt). Du kanske ska börja stretcha efter träningspassen?

Testa att rida innan du åker i väg och sedan lägg på täcken så hon inte stelnar (testa BoT) och när du kommer fram så skritta henne mycket innan du börjar rida fram så hon mjukas upp.

Kram

Får hon gå ute i hage tills det är dags att rida henne? Och gärna efter ridpassen också, det brukar hjälpa till om hästarna är stela...

Frågan är vad som är hönan eller ägget...
Om du galopperar din häst mycket så får den vad man kan kalla "mjölksyremuskler" d v s de blir av en hårdare variant än t ex Branderups hästar och då krävs det mycket uppvärmning för att blodet mm ska kunna strömma igenom och göra hästen uppvärmd.

En sån här häst skulle jag ställa av ett litet tag för att minska hårdheten i musklerna (muskla av) för att sedan bygga upp dem på ett annat sätt än det sätt som använts tidigare (få en annan typ av muskler - jämför en löpare med en dansare). På just din häst kanske det skulle passa bra med uppbyggnadspedagogiken i AR eller liknande.

Prova att linimenta den efter jobb o kvällen innan tävling.

Den kanske känns stel, men låt den jogga igång lugnt o fint utan krav. En häst med stor muskelmassa kräver längre tid för att värma upp musklerna.

Om du är på den för mycket innan den är uppvärmd, kan den bli extra spänd av det.
Skritta ofta men lite.

Bara mina tips. Lycka till:)

Senast ändrad av en moderator:

Frågan är vad som är hönan eller ägget...
Om du galopperar din häst mycket så får den vad man kan kalla "mjölksyremuskler" d v s de blir av en hårdare variant än t ex Branderups hästar och då krävs det mycket uppvärmning för att blodet mm ska kunna strömma igenom och göra hästen uppvärmd.

En sån här häst skulle jag ställa av ett litet tag för att minska hårdheten i musklerna (muskla av) för att sedan bygga upp dem på ett annat sätt än det sätt som använts tidigare (få en annan typ av muskler - jämför en löpare med en dansare). På just din häst kanske det skulle passa bra med uppbyggnadspedagogiken i AR eller liknande.

Men så mycket har det väl inte kommit fram att ts galopperar:eek:

Eller har jag missat något? Jag galopphästar utan att ha de problemen:rofl:
Men det krävs mer omsorg om musklerna ju fler de är:idea:

TS:
Så jag tror inte galopperandet har ett dugg med problemen att göra.

Snarare som andra förelagit, pga kyla, tex, eller att hästen helt enkelt lätt blir stel i kroppen, och man måste acceptera att den behöver ridas fram mkt.
Jag är förtjust i back on track fn, (har provat själv på min fd stukade vrist som inte är helt ok - :love: )prova över natten med sånt ryggstycke under vanliga täcket och kanske t o m under framridningen.

Eller linimenta. Inte både och. Eftersom dubbla täcken gör nytta kanske du skulle investera i B o T. Men du ska ha det vanliga över ryggstycket (man fäster med kardborrband).

Var noga med att linimenta efteråt, om du inte har BoT igen på förstås.

Det kan ju även vara stela leder om hästen är äldre.

Har det problemet med d-ponnyn. Hon kräver så mycket framridning, och det känns lite trist att det aldrig går att åstadkomma något bra de första 30-40 minuterna.

Det enda som i princip hjälper är att galoppera på lång tygel med mycket varvbyten. Mycket.
Då hon reagerar kraftigt mot andra hästar som kommer nära är det inte heller så populärt att galoppera runt, då alla tror att hon ska sparka... (Vilket hon inte gör)

Hon kommer helt enkelt inte igång om hon inte får galoppera på i uppvärmningen. Får hon inte det går till och med skrittdressyren segt. Har prövat att rida med dubbla ländtäcken, och det har gett resultat, men det är ju ingen lösning.

Någon som har erfarenheter av detta, och som kanske har bra tips och uppvärmningsövningar?

Galopp nämns tre gånger och eftersom det ger resultat med dubbla täcken så verkar det som om den här hästens muskler är av en sådan karaktär att de t o m behöver "konstgjord" värme för att hästen ska kunna komma igång.

Tack så mycket för alla tips! Som sagt är jag inte ute och tävlar dressyr med henne än, utan det är mest på hemmaplan det här gäller.
Det jag kan göra på en gång som ni tipsat om är ju att vara noga med värmen, men det är jag ju redan...

Hon har mycket bakdel, så de musklerna kommer ju logiskt igång senare än resten av henne... Kanske testa BoT ilägg i täcket och BoT ländtäcke.

Jag har tillgång till skrittmaskin, det kanske skulle hjälpa om hon fick gå där en halvtimme innan jag rider fram? Frågan är om det gör å stor skillnad

Har du testat tvärtom mot den strategi du använder nu? (spinner vidare på Equiform´s teori) Alltså, har du testat att låta hästen lalla omkring tills den känner sig uppvärmd? Eller t o m försökt få den gå så SAKTA som möjligt och ändå hålla balansen.?

Kommer ihåg en skitlat ridskoleponny som blev jättepigg efter att jag travat den väldigt sakta på små volter med lätta hjälper, haft som gräns att den inte får bryta av. Och att man själv är "lätt" i hjälperna (konsekventa och effektiva hjälper, men aldrig tjatande eller i onödan och aldrig motsägande). Likaså blev den mycket piggare när man fått den avslappnad i överlinjen vilket man inte lyckades med om man försökte pressa den framåt eftersom den spände sig mentalt då. Så massor med lösgörande och försök till att få hästen lite mer självbalanserande/självbärig gjorde susen för den kusen.

Min är oxå sån att hon måste typ ha en timme på framridning innan hon kommer igång
Går med henne en stund efter vi lastat ur henne och sen
måste typ skritta i låg form och hela ridiningen i lång form dom första 25 min innan jag kan plocka uppe henne...

Senaste tävling satt jag och red 1 timme och 15 min... Det var den bästa tävlingen hon har gjort hittills...Hon var perfekt...:love:

Sen så är jag kanske duktig att jämt åka långt... Har inga problem att sitta 2 timmar till tävlingen, men ju längre jag åker ju längre skrittning för hästen...

Mamma brukar ibland massera henne dagen innan tävling oxå...
Så hon slappnar av extra mkt i dom...

Sen så är det bara täcken i transporten så att musklerna håller lite värme och Hö

Sen så kan jag tycka att det är pinsamt att komma in med en svettig häst på sommaren i på banan och göra sitt program..

Senast ändrad av en moderator:

Hur mycket skrittar du fram?
Jag hade en häst som var lite som din, men ändå på ett annat sätt. Jag var tvungen att galoppera en stund först innan jag kunde kräva något av henne för annars gick det bara inte.

Men jag gjorde så att jag skrittade fram länge, sen när jag travade så ställde jag inte några direkta krav på henne utan lät henne bli bara bli uppvärmd. Alltså ingen form (om hon inte kändes bra förstårs) och jag red lätt hela tiden. Växöade med att skritta och trava tills hon kändes lite mjukare.
Sen galopperade jag en stund (typ på det sättet du gör) och sen började om "från början"., dvs började med formen.
Då gick det alldeles utmärkt att rida henne efter det :)

Jag rider extremt lätt, med små hjälper och är otroligt lätt i handen, och gnager inte med skänklar osv. Men det är både min styrka och svaghet, på den här ponnyn är det min svaghet, då hon lätt utnyttjar det. Men hon behöver helt lång tygel i både skritt, trav och galopp innan jag ens kan ta lät tkontakt i munnen på henne.

Men din teori har jag delvis testat, eller, det är delvis så jag gör nu, och det funkerar relativt bra. Men bara relativt...

Det du säger känner jag också igen. Jag försöker skritta länge, och är alltid noga med att täcka ordentligt. Massage skulle nog göra susen på henne, men hon har så svårt att stå stilla, så det är lite svårt, då hon blir spänd när hon hoppar omkring. Kan tillägga att hon är stel i halsen, där hon tydligt markerar om man försöker massera lite lätt. Övriga kroppen reagerar hon inte på samma sätt... Kanske ta kontakt med ET eller prof. massör??

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 187
Senast: tuaphua
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 359
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar