Helt obegriplig metod enligt mig, eventuellt att använda i en paniksituation.Att täcka över ögonen gör hästar lugnare enligt min erfarenhet. Fungerar även vid lastning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt obegriplig metod enligt mig, eventuellt att använda i en paniksituation.Att täcka över ögonen gör hästar lugnare enligt min erfarenhet. Fungerar även vid lastning.
Finns det ingen bedövningssalva man kan använda. Används ju på spruträdda människor.Har inte tänkt på att täcka över ögonen helt, höll för ögat senast så han inte såg veterinärens förehavanden men det var inte tillräckligt. Men det kan helt klart vara värt att prova nästa gång det behöver stickas.
MIn gamle erfarne hovis sa när vi höll på med nån omöjlig, Schläng kofta över huve pån! Vips så gick hästen inAtt täcka över ögonen gör hästar lugnare enligt min erfarenhet. Fungerar även vid lastning.
Många spruträdda hästar reagerar mindre på själv sticket än på tanken om att behöva stickas. De stressar upp sig långt innan sticket kommer. Bedövningssalva fungerar dock inte på päls.Finns det ingen bedövningssalva man kan använda. Används ju på spruträdda människor.
Helt obegriplig metod enligt mig, eventuellt att använda i en paniksituation.
Varför? Hästen ser inte sprutan och hinner inte stirra upp sig. Jag lägger hellre ngt över huvudet en kort stund än att riskera att hästen river halva stallet och hinner skada sig själv, ev mig eller veterinären.
Helt obegriplig metod enligt mig, eventuellt att använda i en paniksituation.
Som sagt en metod att använda för att hantera situationen men jag tolkade tråden som att TS efterfrågade metoder till att träna hästen inför kommande tillfällen och då anser jag att den metod som du föreslår är helt förkastlig.Varför? Hästen ser inte sprutan och hinner inte stirra upp sig. Jag lägger hellre ngt över huvudet en kort stund än att riskera att hästen river halva stallet och hinner skada sig själv, ev mig eller veterinären.
Och jag är mycket kritisk till att enligt mig, föråldrade metoder, anses bra i tränings syfte. Jag tror att du redan listat ut att det är inget som jag använder.Ingen tvingar ju dig att använda dig av den metoden om den inte faller dig på läppen men vi verkar ju vara ganska många som har goda erfarenheter av just det.
Som sagt en metod att använda för att hantera situationen men jag tolkade tråden som att TS efterfrågade metoder till att träna hästen inför kommande tillfällen och då anser jag att den metod som du föreslår är helt förkastlig.
Och jag är mycket kritisk till att enligt mig, föråldrade metoder, anses bra i tränings syfte. Jag tror att du redan listat ut att det är inget som jag använder.
Varför det? Hade en ponny en gång som var livrädd för kor. Om man hoppade av och lade jackan över huvudet på honom gick han snällt förbi dem, trots att de råmade och härjade. Fanns inte en chans att få förbi honom annars. Jättemärkligt, men det funkade!Helt obegriplig metod enligt mig, eventuellt att använda i en paniksituation.
Jo det gör det samma som man använder på människor. Förra året fick en beteshäst här en sårskada som krävde antibiotikabehandling. Det var alltså rejäla sprutor i flera dagar och inte bara en lite vaccination.Finns det ingen bedövningssalva man kan använda. Används ju på spruträdda människor.
Just spruta i rumpan har vi fått göra på en häst vi hade.Man behöver ju varken vaccinera eller ge lugnande i halsen, vet veterinärer som gett i rumpan istället, eller i bröstmuskeln. Står och klappar (daska lite) och sen trycker in fort och fortsätter klappa. De flesta hästar märker det knappt. Be annars om plegicil, det ger du själv under tungan och har bättre effekt än domosodan enligt min erfarenhet.