SVÅRSKODD HÄST!

B

**BORTTAGEN**

har en 4 åring som e jätte svår att sko.
ägarna sa nått helt annat men jag orkar inte ta up det nu (låångt)
när man skor henne så kastar hon fram frambenen, lägger sig ner, stegrar. GÖR ALLT!
samma på bak fast då sparkar hon..ajaj.
jag vill inte plägga henne för resten av livet.
hon har varit en unghäst med dålig uppfostran o hon har fått göra vad hon vill :mad:
men det blev annat hos mig, för hos mig är det ingen lekpark :devil: mene mne..

har pratat med vissa hovslagare typ alla säger ...om hästen inte är rädd så.....kan hästen behöva en rejäl spark i magen m.m.m. jag vill ju inte misshandla henne...men alla tycker att man ska göra så för hon har verkligen INGEN respekt för vissa saker än och hon är totalt orädd!

en till sak....när vi skulle droga henne gav vet. den "största dosen" som kunde ges utan att hon skulle lägga sig ner, det var ingen vanlig dos...hum...den skulle hålla på hästar som henne 1.5 h.
men den höll 20 min.
så ni kanske förstår..

Jag skulle ALDRIG och då menar jag verkligen ALDRIG sparka en häst i magen, gör man det så är det nåt som inte stämmer i huvudet på den människan....hur vet ni att hon faktiskt inte är rädd? Sånt gör mej så jävla arg, visst att man kan dra till dom ibland när dom bits osv men jag hade då fan aldrig ställt mej och sparkat min (lr nån annans häst) i magen.

Jag tycker som du att Plegicil inte är en bra lösning på ert problem. Kan du inte bryta ner problemet i småbitar? Hur är hon i övrigt att hantera? Hur länge har du haft henne? Är hon lika besvärlig att kratsa hovarna på? Är hon kittlig?

Det finns många frågor man kan ställa sig. Ställ dig alla frågor du kan komma på, och försök reda ut hela problemet på det viset. Kanske hon bara testar dig, men det kan ju vara andra orsaker också.

Jag tycker att våld enbart ska användas i nödfall - det finns ofta bättre sätt att hantera sin häst på. Men hur som helst tror jag inte att de flesta problem försvinner av sig själv, utan kräver att man som hästägare lägger ner ordentligt med tid och kraft på att hitta en lösning.

Håll ut, och strunta i magsparken - den gör mer skada än nytta.

MVH
Cathrine

verkar inte lätt det... :(
Men kom ihåg att våld löser inte våld!

standardsvaret brukar lyda: kolla först och främst upp om hon inte har ont. Och sen, om jag var du skulle jag ta hjälp av en duktig (NH-)tränare.

Visst, ibland kan våld i lagom mängd vara till nytta men i de flesta fall förstör det bara. Har varit med om att en häst varit agressiv, ägaren sparkade till den med resultatet att hästen gav tillbaka. Detta berodde på att hästen inte alls såg ägaren som sin ledare utan som lägre i rang, och när ägaren satte sig upp mot hästen genom att sparka den, reagerade hästen på att en individ med låg rang ville ta över ledarskapet och gav igen.

Av svamlet :angel: ovan drar jag iallafall slutsatsen, att hästarna är alldeles för stora och tunga för att vi skall spela i samma division som de genom att använda samma metoder som de gör.

Detta liknar ett problem som jag råkade ut för på mina hästar med en *ny* blixtinkallad.. dock *rekommenderad* och utbildad hovslagare!

Vi fick till slut droga två ston 2 & 5 år (som aldrig haft problem tidigare).. denne hovslagare sparkade & skrek samt körde upp raspen i magen på hästarna, jag var nära att be denna hovis att fara & flyga dit pepparn växer.. men h*n var ju här NU och hästarna hemtagna från betet.. ordinarie hovis var på semester.. SHIT!!!

Sen blev det till att träna *lyfta fötter* igen.. som på små fölisar!

Bytte senare till en helt ny hovis (inte gamla ordinarie).. inga som helst problem, hästarna älskar honom :love:

Kemin & hantering ÄR viktigt.. hjälper inte med väggen full av *hovslagardiplom* (på teori & döda hovar) :smirk:

Bara att träna å träna å träna... Under hela första året jag hade min hingst så sparkade han efter allt som kom i närheten av hans ben. Men med mycket tålamod så går det att träna bort....

Undrar vaffö hovslagare över lag alltid måste slå hästarna i magen? Om hästen inte uppför sig eller kanske rentav är riktigt dum så måste hovslagaren få försvara sig tycker jag. Men varför jämt magen?
Hingsten är jätterädd om sin mage och blir helt hysterisk om han får en tå i sidan. Gissa hur han brukar må efter en dust med hovis....?? (Att han får en smäll gör mig inget för han kan ibland vara riktigt taskig med hovis)
Trots att jag uttryckligen bett hovis att inte röra hans mage....

Träna henne själv för skoning!

Plocka upp hennes fötter och stå och grejsa under fötterna,ta något och banka lite lätt med.Var noga med att inte hålla upp fötterna för länge,utan ställ ner foten lite då och då så får hon vila lite och placera om fötterna om hon vill det.
Du ska kunna ta överallt på hennes kropp utan att hon gör något,utan att hon ens rör ett öra.Ta det lugnt så det inte blir någe stress.Prata med henne.Beröm om hon gör rätt.

Träna,träna,träna ;)

Vårat sto var också hysterisk när vi fick hem henne,men där vet jag att hon var verkligen rädd..
Vad vi gjorde under en mkt lång period,var att varje gång hon skulle få en godis,i tid och otid,var hon tvungen att ha en utav hovarna lugnt upplyft,det tar bara ngr få försök så kommer de på det.Och det är lättast att börja med framhovarna då man själv kan stå "felvänd" och lyfta på hoven men ändå samtidigt nå och ge en godis.Visst,första gångerna hinner man kanske inte ge godiset samtidigt som hästen lyckas lyfta,men de kopplar samman godis och benlyft ganska snart.Och räkna inte med att det ska gå och sko bra redan nästa gång,utan det får ta sin lilla tid..
Vår var så illa hanterad vid hovlyft att vi var tvungen att ha vet. ute första gången hon skulle verkas och då ge domesedan,(som hon fick i dubbel dos och ändå stod och slog bl a),gången efter fick hon "normal" dos pleg och gången efter det skoddes hon runt om,med hjälp utav lite morötter och framförallt hö-mutor..
Numera,efter ett år,kan jag lämna henne med hovis själv och komma då och då och ge henne en godismuta,dock hjälper jag henne med att endast hålla en hand på ena sidan av rumpan när hovis verkar bak..

Sv: Re: SVÅRSKODD HÄST!

Tilda_m skrev:
verkar inte lätt det... :(
Men kom ihåg att våld löser inte våld!
Jag har ungefär, samma problem.
men skulle aldrig slå min häst, jag och min hovslagare, kom överäns om att, jag skulle öva massor på att prata lungt med henne,och borsta benen sakta ta upp hoven en kort stund, men sedan längre stunder, det handlar om förtroände mellan oss och hästen.

"En fet smäll" som vissa hästar kan göras på många olika sätt. Antingen kan man ge den en rejäl råsop och man har fått aga lite grann, eller så kan man "slå" hästen, vilket jag själv tvingas göra ibland. Dvs låta den tro att den fick en fet snyting/minnesbeta fast man egentligen inte gjort nåt, det är ganska effektivt.Rösten till exempel. Att ryta till är en underskattad "snyting" Naturligtvis är ju uppfostran det bästa i alla lägen, men som bekant behöver ju vissa individer lite "hårda tag" för att mjukna. Se bara på alla värstingar!

Om man nu måste klippa till den så är det döfött att göra det efter en liten stund, det måste alltid komma direkt till följd av att han/hon stegrat sig/sparkat eller vad det nu kan vara. Plattsidan på raspen mot låret brukar vara väldigt milt men känns obehagligt och låter ganska mycket.
Att sparka mot magen (och då ofta med stålhättor i skorna) tycker jag personligen är en dålig idé, dels kan det ju skada inre organ , dels kan man inte göra det tillräckligt snabbt så att hästen kopplar ihop det med en spark eller vad det nu kan vara.
Nån sade att man har 0,5 sekunder på sig att "straffa" hästen för en olat. Hur det nu är med det vet jag inte, men det kan nog vara rimligt.
En man jag träffade som red in unghästar använde sig av långa plaströr(!??) Ibland drämde han till dom med röret, med motiveringen att det kändes obehagligt för hästen, det skadar inte och det låter mycket så hästen får en tydlig koppling till senaste utfall. Säga vad man vill men han lyckades få bukt med hästar som många haft mardrömmar om...

Själv brukar jag inte ha sådana problem med mina hästar, en somnade och ramla omkull över mig under skoning, gissa om han blev förvånad. Men jag förstår hovisar som ibland hettar till, hästar som inte är rädda utan bara rakt av fräcka som står och vevar med benen, hänger över en osv. En rädd häst kan man alltid övertala förr elelr senare, den hästen vill men törs inte just nu, men kanske om en liten stund när man bevisat att man inte är så farlig som man ser ut.

Sen kan man ju fundera på när hästar leker.....DÅ jävlar kan det gå vilt till. Betydligt vildare än vad en hovis kan åstadkomma med alla sina krafter! Och lika glada för det är hästarna, oftast.

Senast ändrad:
Sv: SVÅRSKODD HÄST!

Om en häst sparkar så anser jag att den behöver en ordentlig dask i rumpan av en hand eller ett spö, inte av en fot eller verktyg och inte i magen. Detta bara om hästen verkligen inte är rädd.

Det går ju inte att sko en häst som sparkar, sliter loss sina ben och stegrar sig när man skall sko, det är ju farligt för din hovslagare och för hästen om verktygen slinter. Det är inte heller hovslagarens sak att uppfostra hästen utan din. Det är illa när det gått så pass långt att hästen inte står still och lyder.

Fast jag håller med de andra att i uppfostran så är våld inte lösningen i allmänhet. Fostran sker ju nästan uteslutande med kroppssignaler, precis så som hästarna själva fostrar varandra. Det är bara när hästen inte håller sig till kroppssignaler själv utan själv blir fysisk och farlig, som jag anser att man kan behöva ta tilll våld.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

**BORTTAGEN** skrev:
har en 4 åring som e jätte svår att sko.
ägarna sa nått helt annat men jag orkar inte ta up det nu (låångt)
när man skor henne så kastar hon fram frambenen, lägger sig ner, stegrar. GÖR ALLT!
samma på bak fast då sparkar hon..ajaj.
jag vill inte plägga henne för resten av livet.
hon har varit en unghäst med dålig uppfostran o hon har fått göra vad hon vill :mad:
men det blev annat hos mig, för hos mig är det ingen lekpark :devil: mene mne..

har pratat med vissa hovslagare typ alla säger ...om hästen inte är rädd så.....kan hästen behöva en rejäl spark i magen m.m.m. jag vill ju inte misshandla henne...men alla tycker att man ska göra så för hon har verkligen INGEN respekt för vissa saker än och hon är totalt orädd!

en till sak....när vi skulle droga henne gav vet. den "största dosen" som kunde ges utan att hon skulle lägga sig ner, det var ingen vanlig dos...hum...den skulle hålla på hästar som henne 1.5 h.
men den höll 20 min.
så ni kanske förstår..

SPARKA INTE hästen i magen risken finns för att du pajar något!!! Sparka en människa i magen, samma sak :mad: Dumt uttalande!!!

Jag hade bremsat den istället för att ge en massa sömnmedel! Dessutom försökt att distrahera den tex att kanske ge den kraftfoder i en hink samtidigt eller hö.

Hur är den att lyfta benen på? Eller det görs inte varje dag?? I så fall måste man börja där och inte begära att den skall stå still när just hovslagaren kommer!!

Bia skrev:
Detta liknar ett problem som jag råkade ut för på mina hästar med en *ny* blixtinkallad.. dock *rekommenderad* och utbildad hovslagare!

Vi fick till slut droga två ston 2 & 5 år (som aldrig haft problem tidigare).. denne hovslagare sparkade & skrek samt körde upp raspen i magen på hästarna, jag var nära att be denna hovis att fara & flyga dit pepparn växer.. men h*n var ju här NU och hästarna hemtagna från betet.. ordinarie hovis var på semester.. SHIT!!!

Sen blev det till att träna *lyfta fötter* igen.. som på små fölisar!

Bytte senare till en helt ny hovis (inte gamla ordinarie).. inga som helst problem, hästarna älskar honom :love:

Kemin & hantering ÄR viktigt.. hjälper inte med väggen full av *hovslagardiplom* (på teori & döda hovar) :smirk:

Jag hade ALDRIG accepterat ett sådant beteende från hovslagaren!! Det gör det ju bara ännu mer traumatiskt för hästarna. Han hade åkt ut med huvudet först

Hej.
Har själv haft massa problem med det du beskriver.
Det började med att jag köpte en 5årig ohanterad hingst, som endast var verkad en gång (det var efter vet på besiktning sa till på skarpen, vet ej hur det gick men kan inte ha gått bra som de sa).
Gick inte att lyfta benen på honom eller så när jag fick hem honom.
Var tyvärr tvungen att tvinga upp benen på honom och sen markera att man inte sparkar på den som håller...räckte med två gånger efter det kan man lyfta utan problem.
Sen skulle han få skor, inget fungerade han var mer eller mindre livsfarlig. Fick rekommendationer av flertalet hovisar att avliva honom då han var så farlig.
Vet kom ut och gav pleg men det gjorde honom bara ännu argare...
Efter ca ½år och många försök och en häst som knappt kunde gå då hovarna var så nedslitna, tyckte vet att vi skulle pröva domosedan. Vilket fungerade utmärkt, visst fick han en jätte dos (vanlig dos är tydigen runt ca 0,6-7 Han fick 1,8 som start då vanlig dos inte räckte).
Då äntligen lyckades vi.
Sen fortsatte vi med detta ett bra tag men kunde sakta men säkert minska dosen.
Hade provat med olika hovisar och efter ca 5 st hittat en jag trivdes med och som var beredd att försöka om vi kom på något bra sätt....
Det blev han som var med när vi använde domosedan sen.
Efter ca 3 år var vi nere på ca 0,5 i dos då han nästan blev "groggy" bara vet kom till stallet hihi.
Jag testade faktiskt ingen skoning utan lugnande mera. Hade liksom inget val + att det gick så bra i och med att vi hela tiden kunde minska dosen.
Sen vart vet sen en dag när hästen skulle skos så vi började utan henne. Skorna var redan av då jag tagit av dem tidigare...
Vi skodde faktiskt 3 skor utan något alls och med långa pauser imellan men snabbt arbete med hoven uppe...
Sen kom vet och skulle raspa så vi tog sista skon med sprutan.
Flyttade tyvärr innan nästa skoning och vid den kunde vi inte börja innan vet.
Efter ytterligare ½år tyckte min hovis att vi skulle be vet om ett medel han hört talas om, det är tydligen som pleg men i pulver form som man kan ge själv.
Använde det 2 gånger och har sen dess aldrig använt något medel mera och det är nu 2 år sen...
Riktigt skönt får oss alla men tror hästen saker sin berusning..... :angel:
Bara för att man använder lungande ett tag vid tex skoning så kan det gå över sen....
Men var noga med att hitta en förstående och tålmodig hovis som du trivs med....

Jag resonerade så att varför riskera både människor och häst när det finns lättare vägar??
Och uppenbart gjorde jag rätt då det nu inte är några problem längre.

Då jag hade det som jobbigast med att inte kunna sko frågade jag här inne varav de flesta var helr emot att använda lugnande och sa träna träna träna... men har man en häst som knappt kan gå för han är så nedslitan så har man inte mycket att välja på....

Lycka till och fråga gärna om du undrar något??

Jag förstår att detta är ett svårt problem, och det är ju farligt både för häst o hovis.
Dessuom kan det bli så att du står utan hovis till slut.
Tipset att öva är bra, men du måste se till att det hela tiden är du som har kommandot, i början skall du släppa hoven nästan innan du fått tag i den, hästen får aldrig bestämma när hoven skall ner!!
Har tyvär varit hos aldeles för många hästar som bär sig riktigt illa åt och det vanligaste problemet är att hästen själv vill betämma när den skall "ta tillbaks hoven" och sätta ner den, detta kan ge stora skador på både häst o hovslagare.
När du övat såpass att du kan hålla hovarna och kratsa dom utan problem är det dags att börja "banka" på dom, har hästen skor, gärna med hammare, ljudet stör dom mer än slaget i sig.
Vadd i öronen kan hjälpa samt olika former av distraktion, på vissa hästar fungerar det att knacka dom hårt i pannan(knogarna), tag hjälp av någon som knackar medans du övar kratsning.
Som andra påpekat är det mycket viktigt att häst o hovis fungerar ihop, vissa vill ha kvinlig hovis t.ex.
Om du vill kan du pm:a så kan vi ha en närmare dialog :cool:

Som ngn annan sa. Bremsa hästen istället för att Plegga. Ett lindrigare sätt att få hästen lugn, och det går också att ta pauser i det hela, låta hästen få godis etc.

Du har flera mkt bra tips ovan. Träna lyfta hovarna, pilla och peta mkt på benen och hovarna dagligen och flera gånger per dag.

Sedan skulle jag kanske kolla efter en annan hovslagare. Det kan ju vara där skon klämmer.

Lycka till.

**BORTTAGEN** skrev:
har pratat med vissa hovslagare typ alla säger ...om hästen inte är rädd så.....kan hästen behöva en rejäl spark i magen m.m.m.

Det sägs att folk som tar till våld...är rädda själva.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka