Svårsålda hästar

Ela

Trådstartare
Jag har ett sto född-99 av en relativt oattraktiv ras, hon har fått några föl som är helt okej men för mig är hon inte intressant i aveln.
Hon tycker inte om att vara ensam i stallet och är lite rädd om huvudet. Hon är sutten på men inte ordentligt inriden.

Med andra ord har hon inget givet andvändningsområde. Jag har egentligen plats och råd att ha henne kvar men hinner inte med henne ordentligt och får givetvis dåligt samvete för att hon pysslas med alldeles för sällan.

Givetvis kan jag sätta ut henne på annons och sälja henne för en symbolisk summa men hur stora är riskerna för att hon hamnar fel?

Nästa alternativ är att ha kvar henne och låta henne gå och skrota men jag vill ha tid för mina hästar och vill att dom används, det är jobbigt att känna att hon alltid kommer i andra hand.

Det tredje alternativet är ju att avliva henne vilket egentligen inte alls känns rätt med samtidigt vill man ju inte att hon ska fara illa....

Hur hade ni resonerat?
 
Sv: Svårsålda hästar

Det finns ingen i närheten där du bor som skulle tycka det vore roligt att bara pyssla om en häst och kanske gå en runda med den i skogen? Isf kan man ju har kvar den. Man kan ju till exempel hålla på med trickträning och inte rida.
 
Sv: Svårsålda hästar

Tyvärr bor vi i ett hästtätt område här är det svårt att hitta medryttare/skötare även om man har en ridbar häst så den chansen är nog väldigt liten.
 
Sv: Svårsålda hästar

I ditt fall hade jag valt mellan avliva eller gå hemma och skrota.
Att sälja billigt innebär en klar risk att hon hamnar fel, eller ännu värre - på en slakttransport till sydeuropa. När du har lämnat över grimskaftet har du också släppt ifrån dig kontrollen.
Det finns olika åsikter om saken och du kommer få se det här i tråden. Men jag personligen tycker inte att det är ett dugg fel att avliva en häst i ett fall liknande ditt. Det är snarare att ta sitt djurägaransvar, genom att se till att den inte hamnar i fel händer. En död häst lider aldrig, medan en häst som hamnar fel kan få lida hur mycket som helst.
 
Sv: Svårsålda hästar

Har du inga "sentimentala" känslor för hästen så tycker jag def du ska avliva.
Visst du har säkert råd att låta hästen skrota, och den lider inte av det. MEN det är ju ändå merjobb, merkostnader osv för nåt du "lika gärna kan va utan"...

Hårt och elakt men den krassa verkligheten.
 
Sv: Svårsålda hästar

... Och jag tycker att du ska lägga ner tid på att hitta rätt nya ägare och sälja för några tusenlappar. Även om man säljer en häst för 100.000 kan den köparen sälja för 5´och till en slakttransport nästa gång. Jag har sålt billiga hästar, lägger man ner tid och möda på att hitta rätt familj ser jag det som ett bättre alternativ. Alternativt låna ut på långtidsfoder. Men det är jag det...
 
Sv: Svårsålda hästar

Har du inga "sentimentala" känslor för hästen så tycker jag def du ska avliva.
Visst du har säkert råd att låta hästen skrota, och den lider inte av det. MEN det är ju ändå merjobb, merkostnader osv för nåt du "lika gärna kan va utan"...

Hårt och elakt men den krassa verkligheten.

Tiden är ju mitt största problem och även om hon inte rids tar det ju lite extra tid varje dag som jag egentligen velat lägga på någon annan...

Men de känns oerhört egoistiskt att tänka så och min egentliga känsla är att man alltid ska ta hand om de djur man skaffar sig.
 
Sv: Svårsålda hästar

Tiden är ju mitt största problem och även om hon inte rids tar det ju lite extra tid varje dag som jag egentligen velat lägga på någon annan...

Men de känns oerhört egoistiskt att tänka så och min egentliga känsla är att man alltid ska ta hand om de djur man skaffar sig.

Men det är ju det du gör ... Varför ska man vänta tills man MÅSTE avliva sina djur, varför ska de gå så långt att man undrar om djuret lider innan man avlivar ?

Det är nackdelen med dagens samhälle (tycker jag) att det är så FEL att dö. Varför är det fel. Jag vill dö "lycklig" inte som en bortglömd senildement människa där man hanteras efter godtyckligheter från (mer eller mindre) hjälpsamma människor på hemmet...

Om du anser att arab är en oattraktiv ras kan bara stå för dej själv ;) Men om du sen dessutom tycker att stammen är "fel" och att avkommorna inte tillför rasen nåt, ja då är det ju inget avelsmaterial iaf, inte på defektsidan men ur avelsperspektiv, och som du säger sälja som ridhäst när hon inte är riden är ju inget alternativ. Så ja mitt svar är nog fortfarande att jag anser att hästen haft ett bra liv så varför inte "nöjja" sej med det istället för att va osäker på "hur det kan bli"... Det kan bli alldeles underbart och du hittar HELT RÄTT hem, men det kan lika gärna bli HELT FEL och du får höra att hästen far illa...
 
Sv: Svårsålda hästar

Lämna ut på foder till en lämplig person?

Är inte det att "skjuta problemet framför sej" ... Vad händer när fodervärden inte vill/kan ta hand om hästen längre ? Ny fodervärd och sen efter det ny fodervärd osv... Vips så är hästen en "vandringspokal" oavsett man har goda avsikter eller inte...

Och kom inte och säg att det finns minsann massvis med bra fodervärdar, för det gör det verkligen inte, inte ens på "vanliga tävlingshästar" är det lätt att hitta en bra fodervärd.
 
Sv: Svårsålda hästar

Tillhör också dem som tycker att ett dött djur inte lider och finns det ingen framtid/djuret är gammalt osv är det inte fel att avliva. Men en frisk häst som inte har några särskilda behov, lynnesfel eller några andra problem tycker jag man kan ge några år till om man kan.

Man måste inte rida om man har hagar hästen kan röra sig i och kompisar att stå och mumsa hö med. De är inte beroende av att underhållas av oss för att ha "roligt". Finns förstås undantag med individer som blir rastlösa men det lägger sig när de kommit till ro allt som oftast.
 
Sv: Svårsålda hästar

Är inte det att "skjuta problemet framför sej" ... Vad händer när fodervärden inte vill/kan ta hand om hästen längre ? Ny fodervärd och sen efter det ny fodervärd osv... Vips så är hästen en "vandringspokal" oavsett man har goda avsikter eller inte...

Och kom inte och säg att det finns minsann massvis med bra fodervärdar, för det gör det verkligen inte, inte ens på "vanliga tävlingshästar" är det lätt att hitta en bra fodervärd.

Nja, fast nog kan det finnas lämplig fodervärd.
Om man sedan är beredd att överlåta hästen om det fungerar bra, eller sälja den till billig peng, så har man ju inte ett problem längre.

Nej, jag säger inte att det minsann finns massvis med bra fodervärdar. Men några finns det.
Det finns ju ett antal personer som tar god hand om vbl-travare också som livstidsfodervärd eller liknande överenskommelser och då borde ju inte araben vara (ännu) mindre attraktiv?
 
Sv: Svårsålda hästar

Varför är den bara insuttet när den ska fylla 15 år? skulle inte säga oattraktiv ras i detta fall. Det är ju mer oattraktiv utbildning på hästen. Har den skador i bagaget eftersom den inte är mer riden? I så fall så är ju avlivning det bästa.
 
Sv: Svårsålda hästar

Kan du och har tid och lust, rid in hästen så det går att skogsmulla och hitta sedan medryttare, halvfodervärd eller fodervärd? Trivs dom med varran kan du överlåta hästen, om inte har du iallafall försökt. Om du har kvar den hyfsat nära kan du ju hälsa på lite oftare i början för att se att allt går rätt till.
 
Sv: Svårsålda hästar

Om du anser att arab är en oattraktiv ras kan bara stå för dej själv ;) .


Det jag menar med att araben är en oattraktiv ras är att den ligger väldigt lågt i pris och det finns otroligt mycket billiga hästar ute på marknaden som är utbildade och ändå inte blir sålda.
 
Sv: Svårsålda hästar

Varför är den bara insuttet när den ska fylla 15 år? skulle inte säga oattraktiv ras i detta fall. Det är ju mer oattraktiv utbildning på hästen. Har den skador i bagaget eftersom den inte är mer riden? I så fall så är ju avlivning det bästa.

Mig veterligen finns inga skador på hästen. Jag köpte henne 2011 och då hade hon bara gått som avelssto och jag vet faktiskt inte varför man inte har brytt sig om att utbildad henne. Vi har suttit in henne och ridit henne lite i skogen men hon har en stark flockkänsla och är väldigt orolig när hon är själv.
 
Sv: Svårsålda hästar

15 år, icke inriden, och inte avels värde?

jag hade aldrig sålt en sån häst om det du oroar dig för är att den inte ska komma till ett bra hem, eller inte få ett stadigt hem.

hade isåfall satsat på att sälja den som sällskapshäst och då via enbart kontakter. Fast utifrån ditt första inlägg låter det som att den kan gå kvar hos dig rent tekniskt och utan problem, och att du mest tänker att ngn skulle pyssla mer på ngn annan plats?
Mår hästen bra och du kan ha kvar den rent tekniskt, hade jag låtit den vara kvar och inte tänkt en tanke mer ang. dåligt samvete. Den verkar må bra och ha det bra, så varför ska du om du är orolig för vart den hamnar, om du inte behöver sälja den rent konkret, utsätta vare sig dig eller hästen för risken vart den hamnar - vilken torde vara rätt hög att din oro kan vara befogad.?
 
Senast ändrad:
Sv: Svårsålda hästar

Det finns ju ett antal personer som tar god hand om vbl-travare också som livstidsfodervärd eller liknande överenskommelser och då borde ju inte araben vara (ännu) mindre attraktiv?

Jodå. Det finns folk som gärna tar emot diverse hästar, gärna med utrustning. Tre dagar senare är hästen svartslaktad, och när ägaren försöker hålla kontakt ljugs det rätt upp i ansiktet att "hästen mår finfint, vi går skogspromenader ibland, och ev tar vi ett föl nästa år".
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 549
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 051
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 695
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp