Vad innebär en svårriden häst för dig?
Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.
Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.
Jag tycker svårriden kan inbegripa så mycket. En häst är svårriden om den bockar, reser sig, sticker etc. Den är också svårriden om den är väldigt osäker och kan slänga sig lätt, snabbt och mycket. Den kan vara svårriden om den av exteriöra skäl har svårt att arbeta korrekt och svara rätt på hjälper därför. Den kan vara svårriden om den är felutbildad. Den kan vara svårriden om det har mentala problem i form av känslighet, inlärda felresponser pga trauman, haft smärta etc.
Den kan också vara svårriden för att den är väldigt känslig, reaktiv och rörlig och bara varit proffsriden.
Min häst är svårriden. Det betyder dock inte att han är elak eller för mig eller någon duktigare än mig är problematisk. Dock är han väldigt känslig och väldigt snabb i sina reaktioner. Han är känslig mentalt och kan bli spänd och skraj om han inte känner att människan har koll på allt runt honom och inte heller har full koll på honom.
Han är också fysiskt känslig och blir upprörd om man inte balanserar honom korrekt, är för grov i hjälperna eller sitter för illa. Han är bara riden av proffs och är inte van vid stora sitsproblem och grova hjälper etc. Det är i stort sett bara jag som ridit honom sen han var 4 år, nu 9 år. Han hade dock tyvärr befäst problembeteende redan innan han kom till mig(därför jag fick hem honom).
En kompis som har en känslig häst med mkt fullblod och som ridit mycket unghästar fick testa min. Hon tyckte han var "otroligt vinglig och slingrig" och när hon fattade galopp första gången hoppade min häst in galopp av ren förskräckelse.
Jag lägger ju balansen exakt i min häst och rider alltid på en exakt linje. Han ska följa min sits i sidled och måste då alltså vara så känslig att han av även rutinerade ryttare upplevs slingrig och vinglig. Jag fattar galopp genom att lyfta inner sittben mer än genom skänklarna. Men framför allt så "lägger jag hästen för galopp" innan jag ger fattningen. Hästen måste fråga innan: "ska jag fatta galopp?". Då betyder hjälpen bara: "Var så god!".
När hon inte innan lade hästen för galopp blev det ju i hans värld ett plötsligt överfall.
Nu redde den här tjejen ut det bra! Jag hade aldrig låtit henne testa om jag inte trodde hon skulle greja det, med lite hjälp. Hon rider för mina tränare och för mig. Så vi har samma system. Och hon är inte rädd att åka av.
Men det här var en liten berättelse om hur en svårriden häst kan reagera på en duktig ryttare rent av, som rider enligt samma system. Med en sämre och mindre känslig ryttare hade det kunnat bli cirkus med sken, bockningar eller stegringar. Alltså får inga såna rida hästen. För deras och hans skull..
Och dagen efter tom ett sånt pass som med den tjejen märker man skillnad i hästen. Det blir en del att städa upp. Skulle man låta andra rida mer hade han blivit mindre trevlig att rida. Med sämre ryttare hade det blivit otrevligt rätt fort.