Sv: Svårlastad häst
Nu har tråden några år på nacken, men ämnet är väl ganska aktuellt ändå... jag tror på att använda sig av så lite hjälpmedel som linor och annat som möjligt när man lastar.
Har en häst som är eller var något svårlastad, han är inte rädd men fruktansvärt envis, satte hovarna i backen och bara vägrade gå in.
En gång kämpade vi i två timmar med honom
Nu när jag har köpt transport har jag tagit som vana att då och då lasträna honom och köra en sväng, i början tog jag fram linan och stod beredd, jag uppfattade då min häst att bli stressad och stirrig och bestämde mig för att inte göra så stor affär av detta med att gå in i en transport.
Tog bara hästen i grimma och grimskaft och gick rakt och bestämt mot rampen, först stannade han tvärt flera gånger då var det bara att vända och gå ett varv för att sedan gå rätt mot rampen igen, bara se till så man själv är målmedveten och tar det som om det vore den enklaste och ofarligaste sak i världen att bli lastad.
Tog inte många varv innan han följde med mig in helt och hållet i transporten, givetvis får han något gott när han väl står i transporten.
Tror att man inte skall göra så stor "affär" av lastningen, hästen känner ju direkt att människan blir spänd, så man skall inte vara stressad när man lastar, bättre att ha lite extra tid över sedan än att bli stressad och irriterad för att hästen krånglar och inte vill gå in, kan ju ha med människans humör att göra.