Svårlastad häst

Sv: Svårlastad häst

Ställer man transporten mot en vägg när man ska lasta min häst kastar hon sig åt andra sidan :rofl:

Och hon vet definitivt att hon gjort rätt från mitt perspektiv sett när hon gått in i transporten.

Att binda för ögonen är det som fungerat på min häst för då vågar hon inte slänga sig så som hon gör när hon ser!

*lånar knapp*

Men hästen står ju kvar en stund, och SEN kastar den sig, enligt ursprungsinlägget. Då är det ju bara att stänga medans den står kvar. Om den sen försöker kasta sig så sitter ju bommen där (och det förutsätter förstås att det är en ordentlig bom). De allra flesta hästar accepterar det och inser att när bommen är där är det inte nån idé att försöka backa. Det verkar ju inte vara så att hästen kastar sig panikslaget ur släpet så fort den kommer in.

Det finns ju gränser för hur mycket daltande man kan hålla på med! I vårt stall är vi ofta tvungna att köra hästar själva, och då får man se till att de är lättlastade, dvs går in själva. Det har aldrig varit några större bekymmer, och vi gör heller ingen stor sak av det. Sen finns det ju alltid hästar som kommer att förbli svårlastade av olika orsaker, men det kunde vara betydligt färre om folk slutade stimma så hemskt så fort det är ett släp inblandat. Tro tusan att hästen känner det!

Cezzan skrev:
Han har tendens att bli bakskygg

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ja, men herregud! Stänger du bakbommen, och om hästen sen får panik då?!! Den kommer ju att bli livrädd, allra helst om den har TENDENS ATT BLI BAKSKYGG!! Man kan inte pressa in alla hästar i transporten, smälla igen dörrarna och köra iväg! Min fjording är precis som Cezzans häst! Tar godis ur krubban, kastar sig ut! Man hinner in smälla igen bakbommen! (Dessutom har vi bara en kedja där bak på vår transport... :( inte bra.)
Att tvinga hästen går aldrig i det långa loppet...

Som dom första inläggen säger:

TÅLAMOD!

ganska jobbigt måste jag erkänna! Lättast vore ju om alla hästar hade blivit tålmodigt lastade redan FÖRSTA GÅNGEN! :mad: Men nu får man göra om allt, vinna förtroendet igen.
Igår sprängde fjordingen två grimskaft, och en baksko. Det blir mycket träning nu i sommar för min del! Lyllos er som har lättlastade hästar, som har blivit tålmodigt hanterade hela sina liv! :smirk:

Jag håller med Trissa. Många gör lastandet till en jättegrej och då blir hästar som egentligen skulle gå rakt in tveksamma. Lastträna ägarna först!

Som många har skrivit innan tid tid samt en massa tålamod.
Vi brukar göra så hära sätter in hö nättet i trandsporten så att han verkligen SER att där finns hö sätter in en krubba med lite kraft i.så är vi tre till fem stycken som hjälps åt oftast tre så står en oh håller hästen med havrehink en börjar med fötterna oh sen står en bakom.
Att ta ett ben för sig så att hästen själv får känna sig fram att driva in eller pressa hästen hjälper inte i längden följden han bara bli att hästen grips av panik i trandsporten oh olyckorna kan stå på spel.
Prova annars att hyra ne större trandsport börja med det eller ställ in en annan häst om det finns möjligheter till det.Jag tycker att mycket har med fantasin att göra tänk dig hur du hade som häst upplevt kännslan av att gå in i nått gungande oh läskigt oh det ända iv som ryttare och hästägare vill är att allt ska gå fort!

Hej.
Varför ska alla lastträna så långa stunder när de har kommit en bit på vägen?? (1 eller 2 hovar på rampen)

Sätt upp ett mål för varje träning och sluta när målet för den dagen har uppnåtts. Märker man att det målet ligger för högt för just den dagen så kan man ju sänka. Men endast om man märker att det är för högt inte bara för att man inte vill mera.

Om du tränade i 3½ timme och hästen var inne två gånger...
Varför inte sluta när hästen har varit inne första gången. Försök se till att det är du som backar ut hästen och alltså du som avslutar träningen.

Har själv en häst som det var förenat med livsfara att lasta ..då det absolut inte gick.

Fick sen tips av min stallägare när vi hade flyttat till henne...

1: två framben på rampen. ta ner och sluta för idag.
nästa gång samma sak ev om det går bra ett steg till med frambenen.
sen 1 bakben osv...
inte flera krav på samma gång utan ta det lugnt och håll inte på för långa tider...

Har nu efter ca 3 veckors lugna korta träningar med ökade och minskade krav en häst som jag kan lasta själv så länge han "får" det som han vill ha det.

Ingen fara för nån och en harmonisk häst.

Många glömmer ju faktiskt att öva urlastningen oxå då många hästar bara slänger sig ut i ren panik... och då är det inte så konstigt att de inte vill in igen sen...

Lycka till

Mvh Sofie

Senast ändrad av en moderator:

Jag resonerar för det mesta som Trissa och det har fungerat på de flesta hästar utan en massa tjafs MEN håller med dig om att det finns hästar där det verkligen inte fungerar! Vi har en här hemma i stallet just nu...vi stängde bakom honom och han respekterade definitivt INTE bakbommen. Han fick verkligen panik och vi trodde aldrig att han skulle komma ut hel från släpen:(

Så om man har sett tendenser på panik och starka reaktioner så lita inte blint på den där bakbommen och att den skulle lösa allt.

NORMALT sett så tycker jag annars att det ofta är vi som stimmar upp hästarna och håller på alldeles för länge och för taffligt vid lastning - vi orsakar hästarnas oro och ovilja. Men som sagt, det finns undantag och jag har i a f lärt mig en läxa; att man inte ska generalisera för mycket utan försöka läsa av hästen ordentligt.

min genväg har blivit att knyta en tröja för ögonen på henne. Inte världens bästa tips kanske, men funkar för att få på hästen om man måste iväg

hej!

Några tips (som kanske har nämnts vad vet jag har inte läst alla.)

Lasta hästen varje dag i en vecka om du har tillgång, utan att ens stänga. Jag brukar låta min (piss)märr stå och äta tex sin middags kraft i transporten. Då får hon stå där å joddla in å ut, sak samma! Alltid skönt att hålla på när man inte ska iväg.

Håll till på ett lugnt ställe, gärna mot stall, garage eller liknande så att de inte är direkt kul utanför, och att de inte är öppet ute heller, eller vad man ska säga.

Jag brukar tänka på att alltid ha framdörren öppen, då blir transporten inte lika liten och instängd har jag inbillat mig.

Tid och Tålamod, de har ju typ alla skrivit :P

Sen att du inte åker så långt, har du tillgång till det så åk bara ett varv runt stallet eller så....så den inte vet att "aja nu ska jag behöva stå här en timme".

Kräv inte att den ska gå in varje gång, ta upp hästen på rampen, stå still, backa och gå sen därifrån.

De är väl en del saker som bara poffar upp i huvet. Hör gärna av dig om du vill disskutera nått lite mer:)

Hejsan!

Jag ska erkänna att jag inte har läst alla svaren.

Min kille var svårlastad men när han väl är inne så är han jätte snäll.
Nu har han varit svårlastad ett tag. Vi kom på det att lasta hans kompis först:idea:. Då går han in som ingenting. Han vill ha med sig sin kompis.

Så mitt förslag är att ha en kompis som är lätt lastad så att h*n får se att det inte är något farligt.

Mycket godis, kel och beröm.
lycka till

Jag brukar köra in transporten i hagen ett tag till mina hästar o mata dem i transporten. Då kan de gå ut o in hur de vill själva o banka o skrapa o ha sig tills de inser att det inte är farligt att va där. Efter det brukar det inte va svårt att lasta.

Är det någon annan som har provat att "dutta" med linorna som maken och jag gör? Vi har gjort det ett större antal gånger, med svårlastade hästar, och det har hittills funkat. Det bästa är att man inte använder linorna till att dra med, så bakskygga hästar blir inte rädda.

Linor på båda sidor, en leder hästen, gärna två linförare.

Linförarna närmar sig hästen med linan och duttar lite med dem på rumpan. Så snart hästen gör en ansats att ta ett steg: sluta dutta.

Se till att hästen är inramad av linorna. Var helt lugn, dutta försiktigt, om det behövs kan linförarna korsa linorna bakom hästen för att ge den mer stöd framåt.

Viktigt att man inte pressar linorna mot hästen utan bara duttar, och att man slutar så snart man ser en ansats framåt.

Dutteli dutt!!

Nu har tråden några år på nacken, men ämnet är väl ganska aktuellt ändå... jag tror på att använda sig av så lite hjälpmedel som linor och annat som möjligt när man lastar.

Har en häst som är eller var något svårlastad, han är inte rädd men fruktansvärt envis, satte hovarna i backen och bara vägrade gå in.

En gång kämpade vi i två timmar med honom :crazy:

Nu när jag har köpt transport har jag tagit som vana att då och då lasträna honom och köra en sväng, i början tog jag fram linan och stod beredd, jag uppfattade då min häst att bli stressad och stirrig och bestämde mig för att inte göra så stor affär av detta med att gå in i en transport.
Tog bara hästen i grimma och grimskaft och gick rakt och bestämt mot rampen, först stannade han tvärt flera gånger då var det bara att vända och gå ett varv för att sedan gå rätt mot rampen igen, bara se till så man själv är målmedveten och tar det som om det vore den enklaste och ofarligaste sak i världen att bli lastad.
Tog inte många varv innan han följde med mig in helt och hållet i transporten, givetvis får han något gott när han väl står i transporten.

Tror att man inte skall göra så stor "affär" av lastningen, hästen känner ju direkt att människan blir spänd, så man skall inte vara stressad när man lastar, bättre att ha lite extra tid över sedan än att bli stressad och irriterad för att hästen krånglar och inte vill gå in, kan ju ha med människans humör att göra. ;)

går hästen in snällt och kastar sig när han väl är inne eller? '
har du bommar bakom så kan han ju inte ta sig ut?
OM du har möjlighet kan du ställa transporten i hagen vissa stunder,men se till att den är kopplad till bil eller ligger an mot nåt starkt så den inte tippar bara. ha den öppen och utfodra därinne.... lättast är om man har fronturlastning så hästen kan gå igenom och ut, till slut stänger man till bommen fram så de inte komemr ut,men ändå kan se ut genom fronturlastningen.... så har vi fått göra. samt så har vi fönster på sidorna framtill så de kan se ut.

De kan visst ta sig ut trots bom - en häst som får panik TAR sig ut. Vår inhyrda häst böjde bakbommen till ett V och lyckade till slut vända runt och hoppa ut!

Smar sätt att göra på! Men nu är min häst inte rädd för något!! Hon Bara tvärstannar och fryser fast när man ska gå in i transporten! Hon bara tvärstannar! och så har det vart några gånger nu! Innan var hon jättelättlastad och bara gick in, men nu helt plötsligt! Så det är värsta jobbigt att åka iväg och träna! hon försöker gå ut på kanterna, sen fryser hon fast!! HJÄÄLP! :confused::crazy::eek::eek:

Mina hästar har blivit bara värre när vi använd linor. Har lasttränat med ridbanestaketet på ena sidan och torvbalar på den andra. Sen behövs bara tid, tålamod och gärna nån som smackar bakom hästen. När den som håller hästen känner att tålamodet och humöret tryter så är det bara att byta plats. När hästen gått in har vi kört till en jättekortis, lastat av, och gjort om samma procedur igen efter nån dag.
Numera är vår svårlastade häst den som kliver in utan att tveka. (Det är en lite ängslig kille som vill vara helt säker på att ingen blir arg på honom.)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
593
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 718
Senast: Askur2017
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama