Svårighetsgrad på D-Tävling?

B

Baldricks

Hej!
Någon som vet hur svåra mönster det brukar vara på D tävling.
Jag tänker på tex versatile horse, western riding och horsemanship.
Brukar det vara galoppombyten tex.

Sen undrar jag om det är skillnad på svårighet på E och D- klass.
Lite diffusa frågor kanske,men jag undrar verkligen!
Tacksam för svar:bow:

Sv: Svårighetsgrad på D-Tävling?

E-klass är prova på, man behöver inte ens ha westernutrustning och svårighetsgraden är anpassad för nybörjare. På D-nivå ingår det sällan galoppombyten i Western Riding. Horsemanshipmönstrerna brukar också vara väldigt enkla.

Inte heller versatile horse brukar ha byten på den nivån. Och är det byten i Western riding brukar de flesta göra enkla byten (travsteg emellan)

Det bästa sättet att få reda på de olika svårighetsgraderna är att beställa regelboken från WRAS om du har börjat fundera på att tävla.Hör med din klubb om de har tagit hem regelböcker eller beställ direkt från WRAS.där får du utförligt beskrivet vad domaren tittar på i varje gren bla och vad man ska tänka på vid en tävling.Den kostar inte många kronorna och är ett bra styrmedel för vad man ska träna på mm (var det bara en allmän fundering så har du redan fått bra svar:))/häls Råa

det beror på om det är youth eller open också

jag har tävlat i WR-Y och WH-Y

i WR-Y är det oftast mönster 11 vilket är mycket enkelt, inga byten, i WR-O var det däremot det mönstret som är nästan likadant som 11 fast med galoppombytet vid "X"

en WH-Y jag var med på var mönstret väldigt enkelt i sig men rörelserna var svårare med trav några steg, vändning på framdelen, trav några steg, vändning på bakdelen, skritta några steg, stanna, backa
det var väldigt trångt och det var därför det blev svårt

Tack alla för svar!:)
Har en regelbok jag läser varje gång jag är på dass:D
men jag kunde inte utröna hur det kunde se ut i D-klass. Det finns inte, vad jag sett i alla fall, någon svårighetsbeteckning vid mönstrena i boken.

Så på en tävling där bara E och D-klass förekommer, spelar det någon roll vilken klass jag är med i( jag har aldrig tävlat förut:eek:, men jag är med i en klubb,) svårighetsmässigt sett?

Skulle ni avråda från att testa dessa grenar jag nämde, på en prova på tävling när man är grön, eller är det bara attt köra? Man vill ju inte göra bort sig på fel sätt om ni förstår vad jag menar, men jag är väldigt sugen på dem...:o

Bidde det rörigt eller hänger ni med?

Du får även tänka på att du måste skaffa licens för dig och din häst om du ska starta på en D-tävling, det behöver du däremot inte ha på en E-tävling.

Så om du bara vill prova på för att se om du ska fortsätta att tävla kan du ju starta på en E-tävling så behöver du inte lägga ut extra på licenser "i onödan" :)

That makes two of us!
Där somnar man inte när man läser:rofl:
Dock kan toalettbesöken kan bli lite onödigt långa i bland:o:D Mohahahah!!!

Ja, jag förstår, tack! jag råkar redan ha licens för mig och för hästen detta året ut.
Trodde nämligen jag skulle tävla i våras men jag fegade ur då:crazy:

men nu känns det lite bättre. vår svaga punkt är att galoppera länge och i sakta tempo. Min häst är inte precis någon galoppör:rofl: ( liten robust sak)men han är lugn och stabil och sansad så det finns annat vi skulle kunna fixa i nuläget tror jag...
Men jag har inte sett några D eller E tävlingar det är därför jag undrar lite var nivån brukar ligga.

Var nivån ligger kan vara lite olika från plats till plats, men jag tycker absolut du ska prova att tävla! Var inte rädd, alla börjar vi nånstans!

På våran klubbs senaste D-tävling var det 10-11st (hälften av startfältet) som strök sig ur trailen pga för svår bana :crazy:

Och jag har sagt hela året att "shit vad svåra mönster"...

Horsemanshipmönstret var inte så svårt, inget byte men i W.Riding var det byten och även i reiningen då....

Oj, det är ju inte roligt när så många tycker att det är för svårt:confused:
Är det domaren som bestämmer banan/ mönstret?

Jag får tänka på vad Ginne skrev:Man måste ju börja någonstans, någongång!
Det är nog bara att bita i äpplet och se vad som händer. Det är ju inget farligt ( om ingen olycka sker vill säga:crazy: men det är ju något annat).

Mycket intressant att höra er andras erfarenheter av detta:)

Är det möjligtvis nästa vecka denna tävling går av stapeln?? Sitter nämligen själv och funderar på vilken nivå jag ska vara med i. Har bara tävlat wot, en gång i våras, och nu på sista tiden har vi kunnat träna väldigt lite pga olika omständigheter.
Som det känns idag så blir det nog pleusure och wh på nivå D, och trail, reining och ev. wr på nivå E.

Men om det är denna tävling så kunde man ju anmäla sig på plats, och förhoppningsvis kanske få smygtitta på mönstrena innan :angel:. Jag har en trasslig rygg för tillfället, och kommer inte anmäla mig innan utan det blir på plats, ifall om att jag inte kan åka.

Lycka till vad det än blir - Och nånstans måste vi ju börja :banana:

Jag var med på en tävling som hade en svår trailbana, men tack vare en mycket positiv och peppande domare kom alla till start, och visst, en och annan miss blev det ju, men alla tog sig igenom banan! Och de flesta tror jag tyckte att det gick bättre än de väntat sig! Varför stryka sig? Vad har man att förlora på att försöka? OK, det värsta som kan hända är väl att man blir diskad, men vad gör det? En erfarenhet rikare blir man ju, och man upptäcker vad man klarar och inte klarar! Nä, friskt mod! säger jag, på't bara!

Är det möjligtvis nästa vecka denna tävling går av stapeln?? Sitter nämligen själv och funderar på vilken nivå jag ska vara med i. Har bara tävlat wot, en gång i våras, och nu på sista tiden har vi kunnat träna väldigt lite pga olika omständigheter.
Som det känns idag så blir det nog pleusure och wh på nivå D, och trail, reining och ev. wr på nivå E.

Men om det är denna tävling så kunde man ju anmäla sig på plats, och förhoppningsvis kanske få smygtitta på mönstrena innan :angel:. Jag har en trasslig rygg för tillfället, och kommer inte anmäla mig innan utan det blir på plats, ifall om att jag inte kan åka.

Lycka till vad det än blir - Och nånstans måste vi ju börja :banana:

Vilken tävling ska du till?

Jag tänker att det är olyckligt när mönstren och banorna blir för svåra. Det är lätt att säga att man kan prova på - och dom som har gott självförtroende gör det obekymrat, medans dom som verkligen skulle behöva lyckas för att komma vidare kanske tappar lusten och lägger av.
Jag tycker att klubbarna har stort ansvar här. Oftast känner klubbarna till många av de anmälda ekipagen (nu talar jag om E-D tävlingar) och borde bestämma vart nivån ska ligga utifrån deltagarna - givetvis i samråd med domaren, men det är inte ok att domaren bestämmer enväldigt.
Vad gäller E-nivån som ju är en ren "prova-på-nivå" borde det vara fullt möjligt att göra helt egna WR och reining-mönster. Tycker Tussemaja...

Jag tänker att det är olyckligt när mönstren och banorna blir för svåra. Det är lätt att säga att man kan prova på - och dom som har gott självförtroende gör det obekymrat, medans dom som verkligen skulle behöva lyckas för att komma vidare kanske tappar lusten och lägger av.
Jag tycker att klubbarna har stort ansvar här. Oftast känner klubbarna till många av de anmälda ekipagen (nu talar jag om E-D tävlingar) och borde bestämma vart nivån ska ligga utifrån deltagarna - givetvis i samråd med domaren, men det är inte ok att domaren bestämmer enväldigt.
Vad gäller E-nivån som ju är en ren "prova-på-nivå" borde det vara fullt möjligt att göra helt egna WR och reining-mönster. Tycker Tussemaja...

Instämmer helt. Det finns ingen anledning att ha supersvåra mönster på E-D tävlingar. De duktiga har andra tävlingar att mäta sina krafter på.
Domaren ska kunna rangordna ekipagen även om det är lätta mönster.

Har själv råkat ut för Western ridning mönstret med 8 byten på D-tävling. Jag stök mig givetvis, var inte tillräckligt duktig för det.

8 byten på D-tävling låter inte så kul, då hade jag nog också strukit mig! Däremot så tror jag att en trailbana ibland kan upplevas som svårare än den verligen är innan man gett sig på den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 636
Senast: LiviaFilippa
·
Dressyr Hej, om några veckor ska jag starta min första dressyr tävling och jag har lite frågor som jag inte hittar något svar på. Så tänkte att...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Nalle136
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama