Sv: Svårigheter vid fattningar
Ingen som har någon övning?
om vi förutsätter att hästen är frisk;
alla hästar har ju en bättre och en sämre sida. de är "höger- eller vänsterhänta". på våren när de är fyra växer de dessutom rätt mkt och då kan känslan av ojämnhet förstärkas, de kan växa lite ojämt ( typ som när jag var 12 hade jag olika skostorlekar!
)
hur ser den ut när den rör sig fritt? i hagen? longering?
träna fattningar i hörn. försök till en början sas rulla in i galoppen, det behöver inte vara snygga fattningar. ställ hästen utåt, så den blir kortare i ytter sida, detta för att underlätta för vänster bakben att komma in under kroppen och för att inte låsa höger bog. släpp efter på inner tygel och håll om med ytter skänkel ngt tillbakadragen.
många ryttare gör missen att ställa inåt i fattningen, det låsre bogen. det kan bara göras på en välbalanserad och relativt bogfri häst, men är den inte så balanserad i sig själv behöver den hjälp.
lägg till spöt i fattningsögonblicket (när ytter bak just ska ta mark) bakom ytter skänkel och smacka tillsammans med en tydlig galopphjälp (inner sittben och skänkel). var noga med att sitta mitt över hästen och inte skruva dig. gå in på stora volten (det är lättare = roligare att galoppera på volt), bryt av till trav och gör om igen i hörnet. bryt av direkt om det blir fel, många hästar verkar tycka "galopp som galopp, jag tar den som är skönast". gör om igen i samma hörn. när det sitter i hörnet kan du förflytta övningen till voltspåret efterhand, för att sedan fortsätta på rakt spår.
som ngn tidigare skrev; fatta även från skritt. en klumpig ungis som inte har 100 koll på fötterna har oftast lättare för det. men gör samma övning som ovantstående.
alla ryttare är precis som alla hästar sneda, så det är jobbigt när man har samma snea sida som sin häst.
i övrigt; alla övninga som stärker vänster bak och flyttar vb in under hästens tyngdpunkt är bra, tex skänkelvikning för v skänkel ( allra bäst i h varv med hästen ställd mot väggen) högersluta etc.
rida på volt och få hästen liksidig och spåra i båda varv i skritt och trav, se till att den är lika lätt att ställa och få eftergift i från i båda varven
noga med att inte överträna en sida på hästen. och tänk på att inte jobba en så ung häst för länge. max 20-30 min åt gången. det blir så himla tråkigt för en tonåring att nöta på saker
, och då är det lätt att få spänningar bara pga det...
tänk oxå på att galoppfattningar är den mest stärkande övningen i sig, så det kan du inte göra för många av!
oj, det blev en halv roman
hoppas jag hjälpte lite!