Svårigheter vid fattningar

helena_hamrerk

Trådstartare
Rider just nu en 4-årig och skulle behöva ha lite hjälp på tips som kan stärka honom. Han har uppenbart mkt svårare att fatta galopp på i höger varv, blir allmänt frustrerad och tycker att jag är jättejobbig som kräver något så svårt av honom. Oftast blir han spänd så fort han inser att det är galoppdax (i höger varv alltså). Han börjar då gärna "studsa på stället" i vänster galopp istället för att lixom komma undan.Ska tillägga att galoppen är riktigt trevlig, inte dålig på något sätt, oavsett vilket varv man rider i.Vissa dagar funkar fattningarna nästan problemfritt medans det blir ett ganska stort projekt andra gånger. Men nu till frågan:Har ni några tips på hur jag kan stärka honom så att fattningarna till höger blir enklare för honom? Övningar man kan göra i skritt & trav för att bygga upp honom lite. Tacksam för alla tips!

Sv: Svårigheter vid fattningar

Jag hade yagot ut en ET, osteopat el liknande, inte bara massör alltså, det låter precis som om hästen skulle vara sned/ha ett roterat bäcken.

Jo, det kanske kan vara så...

Ska höra lite med ägaren om det bara är vet som checkat honom eller hur de har gjort. Svårt när det inte är ens egen häst, men mest jag som rider honom nu.
Jag har ju egentligen ingenting att säga till om men det blir ju lite knepigt att visa på kvalitén om man knappt kan fatta rätt galopp! ;)

Jo, det kanske kan vara så...

Ska höra lite med ägaren om det bara är vet som checkat honom eller hur de har gjort. Svårt när det inte är ens egen häst, men mest jag som rider honom nu.
Jag har ju egentligen ingenting att säga till om men det blir ju lite knepigt att visa på kvalitén om man knappt kan fatta rätt galopp! ;)

Låter nästan precis som min häst, en D-ponny som fyller 4 i år!
Fast han har svårare med vänstergaloppen istället, men det är för att han blir så himla uppspelt när det är galoppdags och liksom "kastar" sig in i första bästa galopp = högergalopp, den han tycker är bekvämast.

Men jag brukar skritta på en stor volt, vrida höften ordentligt och lätta på inner, verkligen göra en jättetydlig fattning. Då funkar det! :)

Tack tack, jag ska testa. Tror dock inte han har fattat alls från skritt.. Ägaren hade lagt galoppen öht lite på hyllan sen i höstas (som jag fattat det) tills jag började rida lite för ca 2 månader sen.

Är helt klart värt ett försök, kanske tycker han det är lättare att fatta från skritt, har jag faktiskt inte tänkt på..!

Rider just nu en 4-årig och skulle behöva ha lite hjälp på tips som kan stärka honom. Han har uppenbart mkt svårare att fatta galopp på i höger varv, blir allmänt frustrerad och tycker att jag är jättejobbig som kräver något så svårt av honom. Oftast blir han spänd så fort han inser att det är galoppdax (i höger varv alltså). Han börjar då gärna "studsa på stället" i vänster galopp istället för att lixom komma undan.Ska tillägga att galoppen är riktigt trevlig, inte dålig på något sätt, oavsett vilket varv man rider i.Vissa dagar funkar fattningarna nästan problemfritt medans det blir ett ganska stort projekt andra gånger. Men nu till frågan:Har ni några tips på hur jag kan stärka honom så att fattningarna till höger blir enklare för honom? Övningar man kan göra i skritt & trav för att bygga upp honom lite. Tacksam för alla tips!

Ingen som har någon övning?

Ingen som har någon övning?

om vi förutsätter att hästen är frisk;

alla hästar har ju en bättre och en sämre sida. de är "höger- eller vänsterhänta". på våren när de är fyra växer de dessutom rätt mkt och då kan känslan av ojämnhet förstärkas, de kan växa lite ojämt ( typ som när jag var 12 hade jag olika skostorlekar!:angel: )
hur ser den ut när den rör sig fritt? i hagen? longering?

träna fattningar i hörn. försök till en början sas rulla in i galoppen, det behöver inte vara snygga fattningar. ställ hästen utåt, så den blir kortare i ytter sida, detta för att underlätta för vänster bakben att komma in under kroppen och för att inte låsa höger bog. släpp efter på inner tygel och håll om med ytter skänkel ngt tillbakadragen.
många ryttare gör missen att ställa inåt i fattningen, det låsre bogen. det kan bara göras på en välbalanserad och relativt bogfri häst, men är den inte så balanserad i sig själv behöver den hjälp.
lägg till spöt i fattningsögonblicket (när ytter bak just ska ta mark) bakom ytter skänkel och smacka tillsammans med en tydlig galopphjälp (inner sittben och skänkel). var noga med att sitta mitt över hästen och inte skruva dig. gå in på stora volten (det är lättare = roligare att galoppera på volt), bryt av till trav och gör om igen i hörnet. bryt av direkt om det blir fel, många hästar verkar tycka "galopp som galopp, jag tar den som är skönast". gör om igen i samma hörn. när det sitter i hörnet kan du förflytta övningen till voltspåret efterhand, för att sedan fortsätta på rakt spår.
som ngn tidigare skrev; fatta även från skritt. en klumpig ungis som inte har 100 koll på fötterna har oftast lättare för det. men gör samma övning som ovantstående.

alla ryttare är precis som alla hästar sneda, så det är jobbigt när man har samma snea sida som sin häst.

i övrigt; alla övninga som stärker vänster bak och flyttar vb in under hästens tyngdpunkt är bra, tex skänkelvikning för v skänkel ( allra bäst i h varv med hästen ställd mot väggen) högersluta etc.
rida på volt och få hästen liksidig och spåra i båda varv i skritt och trav, se till att den är lika lätt att ställa och få eftergift i från i båda varven
noga med att inte överträna en sida på hästen. och tänk på att inte jobba en så ung häst för länge. max 20-30 min åt gången. det blir så himla tråkigt för en tonåring att nöta på saker:angel:, och då är det lätt att få spänningar bara pga det...
tänk oxå på att galoppfattningar är den mest stärkande övningen i sig, så det kan du inte göra för många av!

oj, det blev en halv roman;)
hoppas jag hjälpte lite!

Senast ändrad av en moderator:

Tack tack för att du tog dig tid att skriva lite. Jo då var det lite som man tänkte, att man var tvungen att stärka vä bak eftersom det är där galoppen börjar sas.

Var o hopptränade igår o då är han så uppe i allt annat att han faktiskt fattar höger galopp utan att jag knappt behöver be om det! I början iaf... när han blir trött så blir det väldigt krångligt, men det är ju inte så konstigt!

Jo jag önskar att jag kunde öva mer på fattningarna hemma, svårigheten är bara det att har man väl fattat galopp en gång så betyder allt galopp sen (vänster galopp). :D

Jaja, det kanske kommer av sig självt, får väl åka bort till andra ställen o rida, då fungerar det ju bättre! ;)

Tack tack för att du tog dig tid att skriva lite. Jo då var det lite som man tänkte, att man var tvungen att stärka vä bak eftersom det är där galoppen börjar sas.

Var o hopptränade igår o då är han så uppe i allt annat att han faktiskt fattar höger galopp utan att jag knappt behöver be om det! I början iaf... när han blir trött så blir det väldigt krångligt, men det är ju inte så konstigt!

Jo jag önskar att jag kunde öva mer på fattningarna hemma, svårigheten är bara det att har man väl fattat galopp en gång så betyder allt galopp sen (vänster galopp). :D

Jaja, det kanske kommer av sig självt, får väl åka bort till andra ställen o rida, då fungerar det ju bättre! ;)

vad bra att det funkar bra på hoppträningarna, det är ett tecken på att du kanske gör lite för stor grej av galoppfattningarna.
tänk på att aldrig rida en fyraåring trött. ni ska sluta när det känns som bäst och hästen fortfarande är pigg och glad.
en fyraåring är inte färdigväxt och bör inte ansträngas för hårt, och dessutom kan det skapa motstånd (som tex vid galoppfattningar) om det förknippas med ngt jobbigt.

lycka till!

Han var tydligen lite sned i bäckenet förra året o ägaren säger att hon ska göra ny check snart igen, så antingen är han fortfarande sné, eller så kanske han är snedmusklad sedan detta och därför har svårare!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama