Hoppryttare
Trådstartare
Jag har ett ganska stort problem med en D-ponny jag rider, hon ägs av ridskolan men det är huvudsakligen jag som är den enda som hanterar henne [förutom personalen]. Hon är född 2003 och är en Import från Irland. Problemet med henne är att hon är dels väldigt känslig men ändå stenhård i huvudet, vilket leder till både stora och små konflikter emellan hon och mig. Dels så blir hon otroligt chockad och arg om man bara går in direkt och börjar borsta, hon vill att man ska gå fram så hon får hälsa. Det första problemet som dykt upp nu på senare tid är att hon börjat trycka upp folk emot väggen, samt dra upp bakbenen under magen när man ska borsta/sätta på skydd mm. [som om att hon ska sparka, vilket hon aldrig gör].
Höjer man rösten till henne så blir det ännu värre, är man lugn och bestämd så blir det likadant. Liknande problem uppstår vid tränsning då hon slickar öronen emot huvud och kniper igen munnen jättehårt, kan ta flera minuter att träns ibland. I ridningen är hon världens snällaste så länge man inte sätter henne på plats.
Detta gör hon i princip med vem som helst från nybörjare och uppåt. Själv har jag hållit på med hästar länge, ridit i 6 år och haft med värre hästar än henne och göra.
Har ni några handfasta tips eller idéer på vad det kan vara som gör att hon är så här?
Höjer man rösten till henne så blir det ännu värre, är man lugn och bestämd så blir det likadant. Liknande problem uppstår vid tränsning då hon slickar öronen emot huvud och kniper igen munnen jättehårt, kan ta flera minuter att träns ibland. I ridningen är hon världens snällaste så länge man inte sätter henne på plats.
Detta gör hon i princip med vem som helst från nybörjare och uppåt. Själv har jag hållit på med hästar länge, ridit i 6 år och haft med värre hästar än henne och göra.
Har ni några handfasta tips eller idéer på vad det kan vara som gör att hon är så här?