Svårhanterad..?

Dingelass

Trådstartare
Det är så att min ögonsten anses svårhanterad...
och jag får väl inse att han kanske är det..

Jag själv har Aldrig några som helst problem,han läser mitt kroppsspråk kanon och vet var mina gränser går.
Gör allt jag ber han om.

Men...
bara häromdan sparkade han en tjej i stallet som skulle börja hjälpa mej motionera honom när hon skulle ta in han från hagen..
(vilket har gjort att alla andra är helt upptrissade nu och inte vill ta i han med tång)

Likadant har han testat andra som har tänkt börja hjälpa mej med honom,(då gått på bakbenen)

Finns det några bra övningar man kan göra för att det ska bli lättare och säkrare för andra att handskas med honom?

Sv: Svårhanterad..?

Generellt sett så dominerar vi hästar på samma sätt som de dominerar varandra, vi flyttar på dem.

Fast problemet är ju sist o syvenes ditt, skulle min häst bete sig så mot andra så skulle jag själv ta hand om min häst.

Innan har det varit enbart jag som har hanterat honom
men nu finns ingen möjlighet längre att jag kan göra allt själv med insläpp/utsläpp mm...

Jobba med "de sju lekarna", Pat Parelli. Sök på Internet så hittar du dem. Var noga med att han ska flytta undan från dig, särskilt bogen! Han ska också villigt backa undan bara du ber honom, inte putta, säga "back" eller trycka bakåt alltså. Lite träning, men det går. Hästen ska alltså respektera dig och ditt utrymme. Aldrig gå på dig, aldrig köra ut bogen osv. Träna själv och låt sen någon annan träna tillsammans med dig. Ta gärna hjälp av en BRA NH-tränare! Lycka till!!

Fast problemet är ju sist o syvenes ditt, skulle min häst bete sig så mot andra så skulle jag själv ta hand om min häst.

Visst är det så, men jag brukar försöka tänka så att vad händer om ägaren blir allvarligt sjuk och har en häst som bara h*n kan hantera? Inte så praktiskt. Om det dessutom skulle bli så att hästen måste säljas eller om något händer med ägaren (tex avlider) och nån annan ska ta över en häst som ingen (förutom tidigare ägare) kan hantera så är det ju hästen som blir lidande. För antagligen blir det så att ingen egentligen vill hantera den och den får gå i en hage och skrota och kanske inte bli borstad och ompysslad och skodd ordentligt. Ett uppfostrad häst är en glad häst enligt mig. ;)

Visst är det så, men jag brukar försöka tänka så att vad händer om ägaren blir allvarligt sjuk och har en häst som bara h*n kan hantera? Inte så praktiskt. Om det dessutom skulle bli så att hästen måste säljas eller om något händer med ägaren (tex avlider) och nån annan ska ta över en häst som ingen (förutom tidigare ägare) kan hantera så är det ju hästen som blir lidande. För antagligen blir det så att ingen egentligen vill hantera den och den får gå i en hage och skrota och kanske inte bli borstad och ompysslad och skodd ordentligt. Ett uppfostrad häst är en glad häst enligt mig. ;)

Eller om den hamnar på klinik eller liknande.

Tack!
Ska googla på det sen och säkert finns det nån rolig övning vi kan använda!:)
Alltså grejen med min pålle är att han vet precis vem han kan köra över och inte...

Bortskämd och dåligt skolad i grunden låter det som i mina öron -hästen ska uppföra sig vettigt även om det råkar vara någon annan än du själv som tar in den från hagen exempelvis.

hmm...ja...fast nu var det inte orsaken jag frågade om.
Jag köpte han som 3-åring och då vart han näst intill helt ohanterad.
Men det jag undrade var om nån hade några tips på hur man kommer till rätta med det...?

hmm...ja...fast nu var det inte orsaken jag frågade om.
Jag köpte han som 3-åring och då vart han näst intill helt ohanterad.
Men det jag undrade var om nån hade några tips på hur man kommer till rätta med det...?

Kadaverdisciplin är en bra start. Ofta med de där som sköter sig med matte, men är ostyriga med andra så kan att matte/husse har kadaverpli på dem i all hantering hjälpa. Att inte tillåta minsta lilla embryo ens.

För oftast är det ju så att när man leder en häst man känner, som man vet lyssnar etc, så tillåter man lite 'lösare tyglar'. Hittar på ett exempel bara, men ta en häst som stegrar. Med matte stegrar den inte, men med andra. Då ska matte (eller husse) inte ens tillåta hästen att kasta med huvudet, eller vad den nu gör med de andra strax innan den tänker stegra.

På samma sätt, en häst som drar med andra, den ska inte tillåtas gå ens ett halvt steg 'för långt framför' matte heller.

Det brukar ge resultat ganska snart, om man kör det konsekvent HELA TIDEN en liten period innan. Och problemen inte beror på att de andra är rädda.

Om den stegrar så kedja över näsan när de andra leder honom är ju en extra säkerhet, både fysisk och psykisk.

men som sagt, strama åt reglerna, tillåt ingenting som är minsta utanför de snäva ramarna. ÄVEN om du vet att hästen är 'snäll, aldrig skulle göra något med dig eller liknande'

Är det inte ganska vettigt att koppla orsaken till de ev metoder/handlingar man sen ska använda för att komma till rätta med problemet?

Börja hantera din häst med disciplin, var konsekvent och övertydlig i all hantering. Hantera mycket och ofta. Svårare än så brukar det inte vara.

Är det inte ganska vettigt att koppla orsaken till de ev metoder/handlingar man sen ska använda för att komma till rätta med problemet?

Börja hantera din häst med disciplin, var konsekvent och övertydlig i all hantering. Hantera mycket och ofta. Svårare än så brukar det inte vara.

Jo självklart...det jag menade var att jag som ägare redan vet om att han är dåligt hanterad det lilla han vart hanterad fram till han var 3år.

Därför frågar jag inte varför han gör som han gör utan undrade på tips för att andra ska få lättare att hantera honom.

Utgå från dig själv och att det är du som ska befästa det inlärda, det kommer att funka med andra om du jobbar för högtryck ett tag med din häst!

Är din häst av det lite känsligare slaget så låt bara erfaret folk hantera den.

Jo självklart...det jag menade var att jag som ägare redan vet om att han är dåligt hanterad det lilla han vart hanterad fram till han var 3år.

Därför frågar jag inte varför han gör som han gör utan undrade på tips för att andra ska få lättare att hantera honom.

Och när du fick tips ignorerade du dem??

Jo men om du ber om råd så underlättar det ju för den som ska ge råd att känna till hela historien. :)

Idag pratade jag med en Nh-tränare som ska hjälpa oss på traven...
Idag har han testat även mej:cool:
och det var ju inte jätteroligt precis...
så det är nog lika bra att nån annan utifrån som inte redan har en bild av hurdan hästen är och som kan sin sak hjälper oss tillrätta innan det hela går över styr...

Min ena är lite "flängd" vad gäller när andra människor ska hantera honom, med mig är det aldrig några problem och är man bara supersnäll och typ jollrar med honom (du ska se när min STORA hovslagare står och snackar bebisspråk med honom :angel: ) går det bra, dock är det en del som hanterar honom som vägrar.
Har sagt att de kan få använda kedja eller träns på honom till och från hagen men det duger inte heller för det är jobbigt.
Då får de helt enkelt ta att han kan vara lite stissig. Med mig uppför han sig som en ängel för han litar på mig och vet att jag klarar av de läskiga situationerna som uppstår, t.ex. att ett täcke hänger på tork någonstans ;)

En otroligt omogen och nonchalant syn på det hela tycker jag att du har; du menar på fullt allvar att andra ska utsättas för fara och liksom acceptera det. Att med illa dold stolthet i rösten högt o ljudligt tala om att med mig är hästen en ängel ( underförstått, jag är mkt skickligare än alla andra ) men med andra bär han sig illa åt, det tycker jag är trams faktiskt. Jag hade snarare skämts både över hästen men också framförallt för min egen oförmåga att lära hästen uppföra sig acceptabelt.

Hästar är stora och tunga djur inga j-a gosedjur!

Jag skulle isf också vägra ta i din häst så som det låter. Inte pga brist på erfarenhet, utan av självbevarelsedrift.
Att hästen uppför sig som en ängel med sin ägare säger inte ett smack. :mad:
(Ska man behöva JOLLRA med hästen för att den ska uppföra sig...?)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat