Svårhämtad i hagen...

R

Rianimare

Min häst har börjat med att springa iväg när jag ska hämta henne från hagen.
Jag har oftast grimman bakom ryggen och jag kommer kanske halvvägs fram till henne då hon springer iväg. :(
Ett tag hade jag alltid med mig godis i en hink och skramlade med och det fungerade ju men hon blir ju väldigt lätt nafsig då.
Hur ska jag göra? :confused:
 
låt henne springa iväg. pressa henne inte. de flesta gör felet att de går in med grimman i hagen och "nu ska jag FÅNGA henne" i tankarna. de smyger försiktigt och sätter på grimman snabbt. samtidigt som de försöker låtsas att de inte ska fånga hästen. de försöker alltså lura hästen. :confused:
lura aldrig hästen, och ge inte heller mutor för snart fungerar det inte att muta ändå.

prova gå in i hagen utan någon tanke på att fånga henne. gå in och hälsa på hästarna utan att fånga någon. det är oftast så att den timmen du rider förknippar hon med jobb och stannar då hellre kvar i hagen om hon kan.
och ge dig inte. gör roliga saker med henne. ta ut hen´ne utanför hagen och beta och släpp sedan tillbaka. du behöver inte alltid förknippas med jobbigt arbete då hon måste skiljas från sina kompisar.
 
Jag är inget häst proffs men ville komma med min tanke om ditt problem..
Om din häst springer iväg i hagen kan du fösöka med att driva bort henne ännu mer. Inte jaga bort henne men gå bestämmt mot henne och driv bort henne för att visa att du inte alls ville hämta henne. driv bort henne en stund sluta sedan vänd dig om och börja gå ifrån henne.. för hoppnings vis blir hon nyficken och väljer att följa efter eller så står hon bara och glor.. vad hon än gör ska du fortsätta gå bort ifrån henne en stund.. vänd sedan och driv bort henne igen.. upp repa ett par gånger och inte förens du bestämmer att hon får komma till dig slutyar du driva.. ställer dig snett bort medsidan mot henne. utan att tita på hgenne.. nu borde hon med sänt huvud komma från till dig
 
Om du har tiden, gå efter. Spring inte, bara gå. När hon väl stannar, ge henne nåt och strunta i henne sen. Ge de andra oxå, klappa och gå vidare. Ha inte grimma med dig, ett grimskaft om midjan är bra. Ibland kan man få gå länge men det ger resultat. Försök att besöka hagen ofta utan att ta någon därifrån.
 
det är viktigt att du inte håller grimman bakom ryggen, det löser ingenting hon kommer bara känna sig "lurad".
Testa att gå mot henne (med synlig grimma) gå tills du ser en reaktion, då stannar du. Då har du passerat hennes "gräns".Försök komma ihåg hur stort avstånd det är emellan er.

Gör någon form av kallelse(vissla eller ropa på henne eller liknande), om hon lyfter huvudet och tittar på dig så backa genast ett steg och tystnar.
Om hon skulle gå iväg så följ efter henne tills hon stannar. Det är viktigt att du inte fortsätter gå när hon stannat då känner hon sig trängd, hon har ju sin "gräns".
Denhär övningen kan ta sin lilla tid så det gäller att ha tålamod men det är det värt.
Varje gång hon ska börja äta ska du störa henne med din kallelse och när hon går följer du efter.
Du kan även börja röra dig sakta runt henne, men håll gränsen någorlunda.

Låt aldrig arg.

Till slut tröttnar hon på detta, hon får ju inte beta i lugn och ro, du stör henne hela tiden.
När du kommit så långt att hon kommer fram till dig, får du inte kasta på henne grimman så snabbt du kan (det är lätt att bli ivrig när man kommit så långt)
Smek henne gärna över halsen och prata lite med henne, sedan när hon står med huvudet mot dig trä på grimman.

Och tänk på att låta denhär övningen ta tid! det kan ta flera timmar om du har otur men i längden tjänar du på att du har tagit itu med problemet.

Hoppas det går bra, skriv och berätta hur det har gått. :)Lycka till!
 
Om man försöker lura sin häst tappar den till slut förtroendet för människor :crazy:

Att använda det gamla klassiska tricket med havre hinken kan ju också diskuteras om det är bra.
Om vi säger såhär..Din häst är på bushumör och springer ifrån dig i hagen när du kommer..Du jagar den lite,vilket den uppfattar som att du leker med den.Efter ett tag ger du upp och går efter havrehinken,med den lyckas du fånga hästen.Men det ser hästen som belöning.Så nästa gång springer den också sin väg,för då vet den att du hämtar havre och hästen frå sin belöning för att den sprang. :crazy:
 
Hon "har börjat" bli svårhämtad skriver du? Hon har alltså inte varit det tidigare?

När du har hämtat henne, vad gör ni då?

Du måste börja fundera på vad det här beror på hela vägen. Vad beror det på?

Hästar är av naturen ganska sällskapsjuka och gillar att få uppmärksamhet. Är det något annat som har ändrat sig under samma tid?

Kokopelli Mana
 
Min häst var svår i början när jag köpte henne.
Hon vände upp rumpan och kunde sparka mot mig innan hon gick iväg...

Jag gjorde så att jag strosa runt i hagen och klappa och pratade med de andra hästarna och sen satte jag mig ner och började pyssla med något på marken eller pratade med någon annan häst tills min pålla blev nyfiken och självmant kom fram till mig.
När hon kom fram och jag försökte klappa henne gick hon därifrån igen men jag satt kvar och hon kom tillbaka igen för att se vad jag gjorde.
Kunde ta uppåt en timme per dag/gång men det funkade (utan att ge godis, kanske gav en knippe gräs någongång).

Hon vet nog att det inte nödvändigtvis blir jobb bara för att jag hämtar henne i hagen... ibland går man på betestur, ibland bara borstar/tvättar/pysslar och släpper ut henne igen osv.

Lycka till!
 
Kan det vara något som smärtar?

Min väldigt lättfångade häst fick en period då hon inte ville komma från hagen, jag fattade inegnting, men det visade sig att hon hade en för trång sadel, och hade då muskelproblem.

Så mitt råd är att kolla upp din häst och din utrustning samt att tillbringa mycket tid i hagen med din häst, inte bara vara i hagen vid in/utsläpp
 
Tack så jätte mycket för svaren!! :D
Ska prova dom sakerna jag tyckte lät bäst.
Sen var det ju några som skrev att hon kunde ha ont någonstans. Hon har precis blivit kollad av tandläkaren och hon hade antagligen mycket ont i munnen så nu är hon fixad! :) Kan ju ha varit det...
 
Ingen bra idé, en join-up som du i princip beskriver. Se det ur hästens perspektiv. Du vill inte komma av någon anledning, du litar inte på människan, det gör ont när vi tränar. Istället för att ta reda på VARFÖR hästen inte kommer, och motivera den att vara med oss. Så driver vi på den tills den ger upp. Du får ingen speciellt motiverad häst när du gör så.
Niklas
 
Min erfarenhet är att det som Loosy beskriver det kan fungera alldeles förträffligt.
Genom att lugnt driva hästen och få den att arbeta, sedan när jag får tag i den, klappa den, kanske ge den nåt gott och för att sedan SLÄPPA den igen för att börja om från början motiverar hästen i allra högsta grad. Den blir motiverad att vara hos mig där det är lugnt och skönt, smek och godis istället för att behöva traska runt i hagen.... det faktum att den inte heller får gå in varje gång utan bara ibland höjer motivationen.
Jag har en väninna och ett gammal varmblod som gott exempel på detta. (beskriver lite om detta under tråden "Longering"). Från att vara precis stört omöjlig att hämta annat än med list och grimma påsatt dygnet runt, kom denne obsinate herre direkt när hon ropade efter en tid av dessa övningar och GNÄGGADE t.o.m när han fick se hennes gröna Lada, vilket förmodligen inte hänt nån gång tidigare under hans femton år.

Naturligtvis utesluter inte detta att man tar reda på ev bakomliggande orsaker (som i väninnans fall) . Det går ju till exempel inte att klämma på hästen en för trång sadel i anslutning till inhämtningen, att rycka med den i munnen, dra med kedjor när jag tagit den etc.

Vänligen Kokopelli Mana
 
Säger inte att det inte fungerar, men personligen har jag en häst som kommer till mig utan att jag behöver driva på den någon gång. På så sätt så vet jag om det är något fel om det inte kommer. Behöver jag driva på den varje gång finns ingen kommunikation. Vill hästen vara med en så kommer den.
Niklas
 
Helt rätt, det optimala är givetvis att hästen kommer ändå och det gör den när kommunikationen fungerar, men nu är ju inte detta alltid fallet. Åtminstone inte i ett inledningsskede... Då är det min skyldighet att upprätta en kommunikation som hästen begriper, att han begriper att jag är någon att räkna med.

Det kan ju vara så (kanske inte i detta fall ovan men i andra) som med det missförstådda varmblodet, att han var liksom tvungen att få lite hjälp på traven med att fatta att han egentligen ville vara med väninnan. :smirk: Att det var helt ok att befinna sig hos henne och att hon var snäll, konsekvent, trygg och ville honom väl från början till slut. Jag pratar här om en häst som en längre tid varit missförstådd av sina tidigare människor och som hade döden som möjligt alternativ. Det här genomförde hon inte på en eftermiddag direkt och det handlade definitivt INTE om att kuva honom utan att få honom uppmärksam överhuvudtaget....... 15 åriga varmblod är ganska speciellt personligheter med tanke på allt de varit med om och det skall naturligtvis respekteras i sammanhanget.

Mina hästar har jag aldrig behövt göra så här med, de håller på ta ned mig så fort jag visar mig. Min väninna har heller aldrig behövt ta till tekniken med sin nuvarande arab som hon haft i tre år sedan han var en liten ettåring.

Vänligen Kokopelli Mana
 
Det blir väldigt svårt att kolla upp hästen om den inte kommer med in... Ska veterinären göra en distanskontroll?

Patsy har testat två gånger att inte komma när jag kommer för att hämta henne utan då istället sticka sin väg. Båda gångerna har jag gått och gått och gått och så till slut fått min vilja igenom. En gång förra året och en gång i somras.

Man ska inte behöva driva på den VARJE gång men när den inte kommer så måste man ju göra ngt för att få tag på den och sen kunna visa att det inte är så farligt. Ex ibland bara komma in för att få foder, bli borstad, leka löshoppning eller nåt.

Ponnyn kommer när hon ser mig, är hon hemskt seg så skakar jag på grimman.
 
lil-sis: Ja, men som jag skrev så har hon blivit kollad av tandläkaren och det var stora fel i hennes mun. Det är nu fixat och hon har inte ont längre.
Har provat lite av era förslag.
Igår: Gick mot hagen och ropade på henne. När jag sedan var inne i hagen gick jag mot henne lite försiktigt och när det började se ut som om hon skulle springa iväg vände jag på mig och gick sakta bort från henne. Stannade sedan upp och väntade på henne. Ca 30 sekunder senare kom hon och nosade på mig och jag kunde lugnt sätta på henne grimman.
Idag: Ropade på henne när jag kom till hagen och gick sakta mot henne. Hon kollade intressant mot mig och jag gick fram till henne. Hon nosade på mig och jag kunde sätta på henne grimman.
Ska väl fortsätta såhär för det verkar fungera!
Tack så jätte mycket för hjälpen!! :D

//Marie
 
Håller med. Givetvis ska man skapa intresse och säga "Hej, jag finns faktiskt här". Men att mekanisk gå in och driva på en häst, bara för att den inte vill komma, det är jag emot :) Det finns för många snabba lösningar.
 
vad bra att join up:en fungerade.. kom ihåg bara att om hon tenderar att springa iväg eller går iväg ska du inte vända, det är då du ska driva på henne.. ( efter egen erfarenhet men det kankse inte fungerar för er)
lycka till i fortsättingern
 
att hästen inte vill komma till dig är ofta ett tecken på att det är den som är "överhuvudet" genom utöva sk join up så visar du hästen att den har fel och att det i själva verket är du/ jag som är ledaren
utövar själv mycket nh på unghästar och inridnings hästar och det funkar underbart bra
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp