Svårfött fullblod

F

Fli

Hej alla bukare!
Ny här :) Nina heter jag och har en ögonsten till häst men en mager häst :(
Jag undrar vad ni tycker om denna foderstat till mitt fullblod. Han går inte upp på fri tillgång och max 1,5 kg krafft foder så nu lyssnade jag på våran tränare som sa öka krafft foder givan eftersom han är såpass tunn, avmaskad,tänderna är fixade och han tränas 5-6 dgr i veckan.Tyvärr oanalyserat hö´, Ska skicka analys när jag får pengar.

Så här har jag tänkt mig;

Morgon: fri tillgång på hö som vanligt ute i hagen tsm med dem andra två.
1 kg Krafft groov 125.
1 kg krafft sport eller spc inte helt hundra på vad den hette.
0,5 dl betfor

Eftermiddag ; fortfarande fri tillgång på hö.
1 kg Krafft groov 125
1 kg krafft sport.

Kväll; Fri tillgång inne i boxen.
1 kg Krafft Groov 125
1 kg Krafft Sport.
1 dl olja
0,5 dl betfor

Vet att det är mycket krafft foder men jag ser ingen annan utväg i och med han aldrig lägger på sig på såpass lite krafft foder han fick förut.

Ni som har svårfödda fullblod, ge annat tips gärna :)
trött på tunnt fullblod :(

Sv: Svårfött fullblod

Trist att du har problem med fullblod. Jag är fodervärd på en tunnis men han går sakta men säkert upp. Jag tror din foderstat blir bra eftersom den är uppdelad på 3 gånger om dagen. Hoppas din tunnis går upp i hullet snart. Tips, mät vikten eller väg hästen regelbundet :idea:

Har också fbl.

Svårt att säga nåt eftersom du inte har någon analys. Vårt hö är jättefint i år men har kassa värden så fri tillgång på det skulle nog inte hjälpa till min.

jag skulle köra på fri tillgång på lucernhack nattetid i boxen.Sen skulle jag göra ett träckprov och kolla om hästen har mask.Utöver det verkar foderstaten väl okay.

Tycker det är lite väl att gå från 15, kg till över 6 kg kraftfoder. Han kanske precis fick i sig det han behövde för att gå runt med den förra foderstaten, men inte fick något över till resten av hullet. Jag skulle börja med att kanske öka med ett eller ett par kg och se vad som händer. Har du någon koll på hur mkt hö den får i sig på fri tillgång?

Utan analys kan man inte säga ngt om foderstaten... En höanalys kostar inte mer än 300 kr och de pengarna sparar du snabbt in genom att slippa så stora kraftfodermängder.

Hur mycket räknar du med att han får i sig på fri tillgång?

Hej,

En liten varning bara..
Min erfarenhet av att öka på kraften så pass mycket också betyder att du behöver jobba hästen mycket mer också, annars kokar nog pållen över.
Mitt fullblod behöver gå minst 6 dar i veckan, annars blir han ganska (upp-)studsig. Får 2 kg kraft om dagen.
Mycket hö och kolla kvaliteten är nog bäst.

En analys kostar bara några kronor mer än en säck krafft!

Sen överlag, varför göra en så kraftig ökning? Om hästen faller ur ökar man långsamt tills man ser en förändring. Då kan man stanna upp och se om det tar sig tillräckligt eller om man behöver öka lite till. Att gå från 1,5 kg kraftfoder till 6 kg är inte bra för hästen.

Såklart kommer jag vänja försiktigt med den ökade givan. Menade inte att gå från 1,5 måndag till tisdag 6 kg. Kommer givetvisvänja in foder. Analys ska skickas in nästa vecka då jag får pengar. Han går rätt så hårt i veckorna, varierat intervall mot travarna i grannstallet, dressyr för instuktör 1 gång i veckan, resten tränar vi i backar,tömkör, ute långa turer och galopperar långa sträckor 1 gång i veckan. Så han går hårt minst 4 dgr i veckan och lugnare pass resterande dagar.

Nyss avmaskad och kollad tänderna. Behövs en omgång till i december har vi återbesök.
Fri tillgång, kan räkna med att han äter minst 15 kg om dagen. Osäker men på ett ungefär, han äter hela tiden iaf.
Lusern har jag testat med fri tillgång men gav upp. Inget resultat.

Tack för alla svar :bow:

Såklart kommer jag vänja försiktigt med den ökade givan. Menade inte att gå från 1,5 måndag till tisdag 6 kg. Kommer givetvisvänja in foder. Analys ska skickas in nästa vecka då jag får pengar.

Om du ändå ska skicka in en analys nästa vecka känns det onödigt med en så pass stor kraftfoderändring nu, antagligen kommer du att få ändra igen när du på papperet vet vad höet innehåller. Eftersom det handlar om en så kort tid hade iaf jag väntat på analyssvaret innan jag ändrat foderstaten.

Spelar ingen roll vad du har tänkt dig, så länge du inte har en höanalys att gå efter.

Någon mer än jag som känner igen 6kg kraftfoder i foderstaten utan höanalys?

Senast ändrad:

Precis min tanke.. Suck

Annars ta analys,jag skulle nog skära ner lite på arbete tills hästen gått upp lite.
Mycket träning på en sånn tunn häst ger nog ingenting.

Har du koll på hur många kilo hö han äter?
Min häst äter mindre på fri tillgång. Krävs att han får bli lite hungrig mellan målen.

6kg kraftfoder känns verkligen overkill. Så mycket borde du inte behöva ge om den äter ordentligt med hö.

Jättebra att du ska ta analys.
Då har du något att utgå från.

Annars tycker jag att du ska satsa på en snäll och effektiv foderstat.
Min häst ger jag hö, kornkross och soja. I vissa perioder har jag även gett olja och lucern. Förr åt han groov 125 men det blir sjukt dyrt.

ja för nu går han i en annan hage där han får äta ifred. Visade sig att ponnyn snodde:/ Så nu får han i sig allt. Hoppas på förbättring och därför väntar jag med öka kraftfoder förutom olja :) Han har gått i galopp så han är van vid större mängder krafft foder kan det vara därför han blev så tunn? För ponnyn snor bara på morgonen men som sagt nu går han i ahgen bredvid vid fodring och flb får i sig mkt mera.

en häst med hullproblem innebär att det verkligen är en nödvändighet att analysera grovfodret. Innan dessa är allt bara att famla i blindo och prova sig fram på måfå = högst oeffektivt. bra att du tar analys.du vet väl att agrilab i år tar 250 spänn för en fullständig analys - jmf med konkurrenter som tar 700 + ?! ett tillfälle som ALDRIG bör missas.

Rent allmänt om fullblod från banan så kan det ta ett par år rent ut, innan deras metabolism anpassar sig till ridhäst arbete dvs lägre förbränning. så det kan släppa om man bara ger det tid, och som sagt, utfordrar så rätt det bara går, under tiden.

lycka till.

Fan va jag stör mig på er besserwissar som tjatar om analys på grovfodret! Give her a rest, hon sa ju att hon skulle analysera det! Man kan faktiskt fundera på foder oavsett om man har analyserat hö eller ej. Det är så jävla trist här på buke med alla som ska hövda sig å trycka ner andra. SLUTA!

Jag har två väldigt svårfödda fullblod. Mitt stora problem är att de inte är så glada för att äta hö. (JA! Jag har 1klassigt, analyserat hö), tyvärr hjälper inte det så mycket när de inte vill äta det. Fullblod som gått på bana, eller är uppväxta i galoppstall får aldrig lära sig äta så värst mycket grovfoder då de blir tunga i buken av det, man proppar hellre de fulla av kraftfoder, vilket jag tycker är dumt men så är det i många galoppstall. Jag jobbade 3 år på irland med galopphästar och där fick hästarna ca 4kg grovfoder om dagen, det var allt.

Mitt sto är helt hopplöst. Jag hade från början mitt hö under krubban. Jag gav ca 6kg på kvällen men på morgonen låg det alltid ca 2-2,5kg kvar. Provade hänga upp ett hönät istället, men det hjälpte inte. Funderade länge på varför hon itne ville äta, hon stod hellre och hänge med huvudet utanför boxdörren och höll koll på de andra hästarna. Därför försökte jag hänga hönätet vid boxdörren så hon kan äta och skvallra samtidigt=) Tror det handlar mycket om att hitta rätt system för just din häst.

Vad gäller kraftfoder, lucern är jättebra, om man får hästen att äta det. Är hästen kräsen, som min, gör det ibland mer skada än nytta då den inte vill äta annat foder som blandats med lucernen. För mycket socker är aldrig bra, men har man marginal på sockerhalten kan man prova å smaksätta med lite melass. Jag ger min häst följande:

Morgon:
- 1kg Lympos bas (müslifoder)
- ½kg havre
- 2dl soja
- ½l torr betfor (som blötas såklart)
- 1dl olja

Lunch:
- 1kg Lympos bas

Kväll:
- 2kg Lympos bas
- 1kg havre
- ½l torr betfor (blötas)
- 3dl soja
- 2dl olja
- 10mg bio premium

Det är MYCKET kraftfoder så det kräver mycket ridning, men det är viktigt över lag på fullblod då de inte ofta lagrar fett på samma sätt som andra hästar, man måste rida dem i hull, bygga muskler. Det är därför det oxå är viktigt att fortsätta ge mycket foder för så fort ett fullblod tappar så tär det på musklerna eftersom de inte har samma fettreserver som andra hästar.

Det viktigaste alltså. Få hästen att äta grovfoder, mycket hö av bra kvalitet. Men va även noga med vilket kraftfoder du ger. Hade jag varit du hade jag bytat krafften mot Lympos, som jag tycker är det absolut bästa müslifodret på marknaden, dessutom är det inte jättedyrt och gjort av 1klassiga råvaror. Han som tillverkar det har själv hästar och hans fru är galopptränare, många galopphästar står på det och det funkar verkligenm på fullblod.

Lycka till och ta inte åt dig av all kritik, analysera när du kan, tills dess ge så mycket hö du kan, sen är det tålamod som gäller, det tar jättelång tid för fullblod att lägga på sig, ge inte upp och ändra inte foderstaten förmycket. Det gör mer skada än nytta.

Hippo alfa vet jag en som ger sitt svårfödda fullblod. Mkt protein och energi samt bra fibrer, dessutom smakligt.

Tack förresten för tipset om billig analys!

Jag undrar hur du läser eftersom du hoppar i taket och stör dig på att folk rekommenderar analys om man har en svårfödd häst. Vad är problemet? använd gärna knapplån om du inte svarar specifikt mig, innan du skäller ut mig, för jag har svarat mycket hövligt i tråden!

jag tror inte TS tolkat det som kritik alls, utan som tips.
finns ingen anledning att inte analysera för 250 spänn som sagt. Mkt ekonomiskt val dessutom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka