svårfångat ilsket sto ?

bsmx

Trådstartare
Hej !
Har släppt ut ett sto tillsammans med tre andra hästar i en stor hage. Det finns ju lite gott gräs i den och de har mysigt. Vi har ett sto 10 år som kommer från England. Hon är ganska stressad, men har lugnat sig jättemycket sen hon kom till oss 4 mån sedan.
Nu har hon blivit jättesvår att ta in från hagen. Hon vaktar en unghäst och blottar tänderna , har bakåtstrykna öron mot oss. Jag blir då rädd och backar, vilket man troligtvis inte ska göra. Eller så viftar jag med grimskaftet så hon inte kommer närmare. Men jag blir jätterädd...Ser ut som hon ska attackera mig. :cry: Vad gör man ???vågar ju inte låta de andra barnen hämta sina ponnyer, tänk om hon attackerar dem.
Är ston så här i brunst ??
Har tre småvalacker sen tidigare som ÄLSKAR när man kommer. Kommer i full galopp och har spetsade öron. De är så lätthanterliga att man lätt kan leda dem tillsammans. Stannar jag så stannar de. Gulliga dem...Men vad göra med stoet ??? :confused: :confused:

Sv: svårfångat ilsket sto ?

Hur stod hon tidigare, var hon ensam? Isf kan det vara en stor anledning till hennes beteende. Hon vill ha kvar sin flock hos sig. Hur är hon om ni struntar i henne och går fram till unghästen ist?? Om detta funkar bättre så jobba därifrån. Koncentrera dig på unghästen och "träna" honom/henne lite i närheten av stoet, ge massor av godis, beröm och gosa, borsta ja allt som kan få det äldre stoet att bli intresserad och nyfiken på vad ni gör. Få henne att vilja vara med er hon oxå.

Jag tror det äldre stoet behöver bevis på att du kan vara i hagen utan att fånga vare sig henne eller kompisen. Alltså få henne att förknippa dig i hagen med något jättebra och positivt. Om hon kommer fram till er så överös henne med beröm, godis eller något annat som du vet att hon älskar. Meningen är att du ska ändra hennes motivation när det gäller att vara med dig i hagen. Om du ger henne något hon tycker om och sen släpper unghästen och går därifrån så ökar det chanserna att hon kommer att vilja vara hos dig nästa gång. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Nielaa
·
R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 779
Senast: RoyalRocket
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 069
Senast: EmblaAsk
·
Hästhantering Jag har chans att ge min häst lite sällskap i hagen. Vilket jag så klart helst vill, men det finns ju så klart lite bekymmer... Ska...
2
Svar
35
· Visningar
4 046
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar