Svårfångad...

L

Lonely

Hästen ifråga är OMÖJLIG att ta in från hagen. Om man ens närmar sig hagen så springer hon flera varv i fullt ös och stannar inte! :crazy: Och då menar jag stannar inte, hästen springer och springer och springer...hagen är hyffsat stor också.

Ägaren får släppa in dom "fria" eftersom det inte går att ta in annars.

Tips?

(Det går inte att locka med mat eller godis. Hästen är lätt att ta IN i hagen.)

Sv: Svårfångad...

Ingen häst springer i evighet, de blir trötta ser du... ordna med mindre hage, låt hästen gå ensam.

Valla hästen i hagen, få den att vända och byta varv alltså.. räkna med att det tar en stund.. sluta inte valla hästen för att den börjar bli trött, det e då det e lönt att fortsätta, driv den vidare frammåt alltså... när den börjar ställa sig för att vila går du mot den om den då vill gå undan driver du den frammåt igan... upprepar tills den står still. När du får komma ända fram till hästen första gången skall du bara hålla i grimman, smeka den en stund och därefter lätt putta den från dig och låta den få vara ifred. Detta är en övning alltså, inte för att få in hästen från hagen. När du gjort detta några gånger kommer hästen troligtvis komma fram till dig istället för att springa från dig.

Sv: Svårfångad...

En kompis hade en sådan häst.
Det löste vi på lite sikt genom att börja vara mera i hagen och göra saker där, sitta på en stol och läsa t.ex.
Hästen som alltid gått ifrån alla blev till sist vansinnigt nyfiken
och ville till varje pris vara med, fast vi vände oss ifrån den till en början. Det gjorde den bara ännu mer intresserad.
Idag är hästen lätt som en plätt att "fånga". Fast jag gillar inte ordet fånga.
Mina hästar brukar möta mig i hagen innan jag hunnit fram till dem eller så ropar jag till mig dem om jag inte orkar gå och hämta dem.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka