svårfångad??

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag bara undrar om det är många här inne som använder "dra hästen i öronen"-knepet för att fånga den "svårfångade" hästen i hagen???
Fick veta i tisdags att en tant i stallet inte kan fånga min jättelättfångade(som tom småbarnen kan fånga och sätta grimma på) pålla, utan hon tvingas dra henne i öronen för att få på grimman. Tanten säjer själv att "ja, hon kommer ju bli huvudskygg när jag måste göra så", så jag undrar lite om det är fler som gör så??
Anledningen till att hästen går utan grimma är för att veterinären behandlar henne i rygg och nacke pga svaga muskler och smärtor och eventuella förbättringar kan gå tillbaka och tillståndet kan tom förvärras om nån av de andra hästarna biter tag i grimman och rycker.(detta har jag förklarat för tant) Dessutom tycker jag att det är dumt att ha grimma i hagen när det är så lätt att de fastnar nånstans och gör sej illa. Speciellt som det BARA är hon som har problem att få in hästen i grimman. Jag blir så trött då vissa människor. Nån som har nåt tips på vad jag ska/kan göra.. Tanten liksom växlar mellan vem hon ska hacka på och nu tycks det vara min tur../ Lavinia, som verkligen önskade hon hade råd att stå nånannanstans.

Sv: svårfångad??

om hon lyckas dra henne i öronen kan hon ju inte vara svårfångad. svårfångad hade varit om hon inte fått tag på öronen. uppenbarligen kommer hästen fram till henne eller åtminstonde står kvar tills "tanten" kommer fram.

visa tanten hur man sätter på grimman.

Det verkar ju inte som att hon har problemet att få tag på hästen utan problemet verkar ju vara att få hästen att ta ner huvudet ? Eller ? Jag skulle föreslå att ta grimskaftet över halsen och dra upp det till nacken o lägga ett lätt tryck tills hästen tar ner huvudet, då måste trycket lätta. Funkade bra på min 168 cm kuse som blir typ 290 cm ;) när han drar upp huvudet (är själv bara 160 och känner mig som en liten loppa)

Jag skulle sakt till tant att hästen inte har grimma på sig av en anledning och om tant kan skada hästen om hon drar den i örat just nu på grund av skadan och på samma gång hade jag sakt till tant att hästen har en anledning att inte komma i hagen om tant tartag i örat.

Lyka till.

Att dra hästen i öronen kommer nog göra den ännu mer svårfångad.

Det verkar som en himla korkad :eek: metod att fånga en häst på tycker jag...
Måste ju vara bättre att som någon annan skrev lägga grimskaftet runt halsen på den istället tex. Eller hellre ta med godis än att hänga stackarn i öronen.. Snart kommer ju ingen kunna fånga h*n isåfall.

Tydligen fler som har problem med folk som inte kan fånga lättfångade hästar :smirk: jag flyttar snart från ett stall där en av anledningarna är att vi tvingas ha grimma i hagen för att människan tycker det tar för lång tid att ta på grimman... (??) :eek:

Hej!
Visst känns det så..
Om hon iallafall var ärlig och sa att det är för att hon tycker det är jobbigt att sätta på grimman.. Sen går hon runt och säjer att det är flera som har problem, men jag har frågat runt och det är ju bara hon..

Tack alla för tipsen, tyvärr har jag ju redan försökt förklara för henne, men hon verkar inte ha någon som helst förståelse för skadad häst/ blir huvudskygg/ ingen annan har problem/försök med en godisbit. Hon hade problem förra vintern också, men då hette det att häst hade för lite grimma, så jag har spänt ut den 2 hål, men ska hon ha den hängande på nosen får hon ju ännu mindre ha den i hagen och då får ju tant svårt att sätta på den i boxen istället..

Det som nästan restar mej mest är att hennes egna äst är en veritabel livsfara för alla som håller på med den, både bits och sparkas och går knappt att leda, för han slänger bara med huvudet och föföker bitas i ryggen/springa över en..

jaja..tanter finns det tyvärr lite för gott om.../ Lavinia, som längtar tills dagen då hon kan släppa pållan på lösdrift hemma på gården..

Förklara inte, visa tanten handgripligen.

Följ med henne ut i hagen och se hur tant och häst beter sig. Visa henne sen det rätta sättet att sätta på grimman och låt henne göra det några gånger så det "fastnar" ;). För det måste ju vara där skon kniper, eftersom hon uppenbarligen kan komma åt hästens öra.

Det kan ju vara så att tanten i grund och botten inte är så hästkunnig, vilket kanske hennes egen häst visar tecken på.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 927
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Söker tips/hjälp eller länk till en Annan tråd som kanske handlar om samma sak. Jag har en häst som kan vara lite svårfångad...
2
Svar
25
· Visningar
2 999
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar