SVÅRFÅNGAD häst. !

minponny

Trådstartare
Jag har en 25-årig valack som är extremt svårfångad. Ena dagen kommer han nästan till en, medan den andra dagen får man binda rep runt träd och göra in liten hage och fösa in han där.
Ofta brukar han ge sig om man går efter honom ett tag, men nu när han går i en större hage galopperar han nästan alltid iväg. Sedan travar han undan om man kommer för nära. Har testa med ALLT - vissa dagar bara gett honom godis, locka med havre, stå still, backa undan, följa efter osv. Jag kan inte komma på något som vi inte har provat. Det är verkligen helt omöjligt ibland. Då brukar vi binda ett rep runt träd så att det bilder en liten hage och sedan fösa in honom där genom att korsa vägen för honom så att den enda vägen som är öppen är den in i minihagen. Det är jobbigt, irriterande och tidskrävande, så vad ska man göra?

Sv: SVÅRFÅNGAD häst. !

Ja, gissar på att de flesta här kommer påpeka att det har med ledarskapet att göra. Å jag håller vell med till viss del. Men tar lite tid att få fram hos vissa individer.
Men hur länge har ni haft hästen?
Har ni gått ut och bara "pysslat" och gosat i hagen, utan att det blir arbete sen? Massera, klia, smeka givit godis, satt på grimman bara för att ta av den igen och säga att "idag jobbar vi inget".
Tycker han inte om att arbeta? Är det något som stör han i utrustningen?
Visserligen 25 men många går ju att rida som "vanligt" ändå. :)

tja, några tankar som spontant flög upp hos mig. Så brukar jag hålla på med mina hästar och har aldrig haft problem med infångning av dem.:) (....peppar, peppar:angel:)

Min häst var mycket svårfångad ett ganska bra tag innan jag fick bukt på det. Kan det i ditt fall vara så att varje gång du tar in honom ställer krav på honom? Så som ridning eller annan träning? Om det är så är det bra att variera lite mer så kanske hästen får mer motivation att komma in.

Annars är det det här med ledarskap. Öva öva öva. Det som fungerade för mig var att göra hästen nyfiken på mig. Det knep jag använde när min var som värst i hagen var att jag jagade honom tills han stannade. När han tittade på mig tittade jag bort samtidigt som jag pratade med honom. Detta upprepades många många gånger och krävde väldigt mycket tid. Till slut blev han så nyfiken på mig att han inte kunde låta bli att komma fram till mig. När han gjorde det klappade jag honom bara och gick därifrån INNAN han hade en chans att vända ifrån mig. Det skulle ALLTID vara jag som gick ifrån honom. När detta hade gjorts i hagen många gånger fångade jag honom efter denna prosedur och bara gick omkring med honom i hagen, och så fortsatte det. Utan några andra krav. Han blev till slut en underbar häst i hagen och även andra kunde hämta honom även om han ibland testade andra personer.

Det är det enda som har fungerat för mig. Och då hade jag provat allt det du beskriver, men de flesta är bara genvägar som endast fungerar ett tag.

Min ponny har ibland sina dumma idéer för sig att springa iväg från en. Jag har testat att lock henne med morötter, havre, jaga iväg henne m.m m.m

Det som dock fungerar på henne är att ta in henne varje dag, bara borsta och mysa med henne. En del dagar tränas hon ju med och kan vara lite svårfångad efter. När hon går ifrån mig i hagen brukar jag gå så nära jag kan och sedan sätta mig ner på huk och locka på henne, då brukar hon komma fram till mig. Fungerar inte det så vänd ryggen mot hästen, då blir dom efter ett tag nyfikna! :)

När våran ponny började springa iväg från oss när vi skulle ta in henne från hagen hjälpte det att "stoppa" vägen för henne. Gick vi efter sprang hon bara ännu mer. Vi började alltså gå fram till henne precis som vanligt och så fort vi så att hon försökte vända åt något håll var vi snabba att hinna dit före. I början kunde hon springa ett bra tag tills vi kom på knepet. Redan efter ett par gånger blev det mycket bättre och hon har nu slutat med det helt:laugh: Kan ju vara värt att testa;)

Om hästen inte vill komma in ifrån hagen så mana på den att springa. Så fort hästen tar ett steg ifrån dig när du närmar dig, mana på. Hästen får gärna befinna sig på andra sidan hagen, men då får den också springa. Då ger du hästen två valmöjligheter. Antingen så kan den stanna hos dig och vila, eller så kan den befinna sig någon annanstans i hagen, så länge den håller sig i rörelse. Till slut kommer hästen stanna inne hos dig. Utan att du tvingat hästen eller lurat den på något sätt. Tvärtom har du fått en häst som tyckt att den var lite smart; "Om jag är inne hos matte får jag ju vila!"

När vi kommer till att du ska ta in hästen, ta inte alltid in den. I stället för att rida varje gång, lek med din häst. Träna på att förflytta hästen framåt, i sidled och baklänges. Du har vunnit massor av att bara kunna flytta hästen med små tryck. Ta med dig hästgodis/mat när ni rider ut eller tränar i paddock/ridhus och ge efter halva ridturen/träningen. På så sätt tycker hästen det är kul att komma ut med matte eller att träna lite.

Denna övningen tar tid men är guldvärd! :laugh:

Detta kan vara viktigt att tänka på om något går snett ibland...
Lura aldrig hästen. Det vill säga göm aldrig grimman när du kommer, vissla eller kalla så att dom hör att du är där. Försök inte locka in hästen från hagen med havrehink o.s.v.
Försök förstå hästen. Hästar gör aldrig något utan en anledning. Det finns svar på dina frågor om du verkligen vill ha dom. Men det är bara din häst som kan ge dom till dig.

Som tonåring red jag en ponny som höll på sådär. Även i den lilla vinterpadocken kunde jag ibland inte få tag på henne alls, och ute på betet var det väldigt jobbigt. Hon gömde sig alltid bakom de andra hästarna och så sprang hon iväg när jag kom nära.

Ibland fick jag ta in resten av flocken för att kunna få tag på henne, eller flytta dem till en annan hage. Otroligt tidskrävande och frustrerande!

Sen fick jag nog en dag och började jaga bort henne istället. Så fort hon stannade på behörigt avstånd för att beta så jagade jag på henne så hon fick trava runt. Efter en timme eller två så tyckte hon att det var rätt trist och lät mig ta in henne. Efter det var det sällan större problem.

När jag sedan nåt år senare började rida en av de stora hästarna som delade hage, då kom hon alltid rusande på stört, för hon blev sur om jag tog in den andra hästen och red den.

vill hästen inte komma in, fös bort den, jaga bort den, låt den inte komma till dig.. efter en stund kommer han/hon komma och be om att få komma till dig...

du måste vara ledare för hästen, och således agera "polis" såsom en häst gör när den inte gör som du (ledaren) vill. sköter man sig inte får man inte vara med, således stöter du bort hästen från dig, och flocken om den går i sådan.

så fostrar min ridinströktör tillika stallhavare sina hästar och de är bland de trevligaste och mest lätthanterliga hästar jag stött på.

fråga dig VARFÖR han inte vill komma till dig.

det är nåt fundamentalt fel i relationen mellan häst och människa när hästen inte vill ha med människan att göra. hästen ska önska och längta efter att vara med dig!! den ska tycka att yes, där kommer min människa, äntligen, vad kul!

jobba på er relation istället för att försöka lura/tvinga honom att komma till dig.

människor är rovdjur och så lär det förbli i hästens värld... är man inte en god ledare för hästen, varför följa och lyda?

Byt frågeställning från "varför är han svår att fånga?" till "varför vill han inte vara med mig?".
Arbeta sen med att eliminera eventuella obehag. Kolla så att utrustningen passar, se till att ev. arbete sker på ett sådant sätt att det är trevligt även för hästen osv osv. Ge din häst en anledning att vilja umgås med dig!

Det tar inte många dagar att få hästen att byta inställning till arbetet och på så vis villig att komma till dig i hagen.

En del dagar tränas hon ju med och kan vara lite svårfångad efter.

Jag blir lite nyfiken. Vad är det i eran träning som är så otrevlig att hästen hellre undviker att vara med dig, än att utsättas för det?

Även "krävande" träning kan göras på ett sätt som hästen kan känna sig bekväm med!

det är nåt fundamentalt fel i relationen mellan häst och människa när hästen inte vill ha med människan att göra. hästen ska önska och längta efter att vara med dig!! den ska tycka att yes, där kommer min människa, äntligen, vad kul!

jobba på er relation istället för att försöka lura/tvinga honom att komma till dig.

:bow::bow:
Det är vår uppgift som hästägare/skötare att göra umgänget med oss trevligt för hästen!

Jag blir lite nyfiken. Vad är det i eran träning som är så otrevlig att hästen hellre undviker att vara med dig, än att utsättas för det?

Även "krävande" träning kan göras på ett sätt som hästen kan känna sig bekväm med!

Förmodligen att det är så förbannat tråkigt att springa varv på varv på varv runt en bana. Varken hon eller jag tycker att det är roligt, men jag har inte så många andra vägar att köra på förutom två rundbanor och en rakbana (på vintrarna kör jag på dom vanliga bilvägarna vilket hon tycker är mkt roligare).

Har dock ändrat träningsupplägget och det ser ut att fungera bra.

Tack för alla svaren!
Ska testa det där med att stöta bort imorgon. Just nu har vi delat den stoooora beteshagen på mitten i ren desperation. Vi har inte lyckats fånga honom på fyra dagar.

förlåt för långt inlägg, men det är lite bakgrundsinformation. :P

Jag och mamma är de enda som har häst i området, vi har varsin häst. Just nu är betet långt bort så man måste åka bil dit, vilket gör att det enda man hinner är att borsta, rida, borsta innan man ska hem och sova (mamma har börjat jobba så därför måste man åka på kvällen). Vi ska snart ta hem dem igen, och då tänkte jag börja gå ut med honom efter skolan och bara leka.

Han är en väldigt nervös häst, gillar inte människor alls. Han är rädd för nya människor, rädd för barn och fnyser alltid när man har fångat honom. Jag försöker att förstå honom och är endast positiv och glad tillsammans med honom. Vi har haft honom ett år snart. Mamma och jag turas om att rida på honom och han är väldigt pigg och positiv. (tror jag :O )

Jag förstår inte alls varför han är svårfångad. Han tycker om att galoppera fort över ängarna, det tror jag i alla fall. han är så väldigt undergiven, så om man bad han skulle han nog springa tills han dog. Därför vet jag inte riktigt om han älskar att springa, eller om han är så snabb för att han tror att han måste. Men han borde väl tycka det är roligt att bli riden, eftersom man bara behöver trycka minimalt med skänklarna så gasar han på mer än man har bett om? Han borde väl gilla skogsturer (det vi mest rider) eftersom han går med spetsade öron och springer snabbt? Han borde ju tycka att det är roligt att va med oss, eftersom han får mat och få komma ut och får bli borstad och leka lekar. Han är väldigt svår att förstå. Vi har hållt på med ledarskapsövningar och allting, och han flyttar sig för minimalt tryck t.ex. Men ändå så ser han inte mig som ledaren, ändå så vägrar han helt plötsligt att gå in genom stalldörren.

Vi köpte honom ja, för ett år sedan, och jag vet inte mycket om hans liv innan han kom till de föregående (bra) ägarna. Han var sådan hos dem också.

När man har lyckats fånga in honom efter att han har varit extra svår står han nästan och darrar, spänd som en stålfjäder och med stora näsborrar. Fnyser och trampar. Som att han förväntar sig ett straff? Jag brukar ge honom massor av godis, är glad och positiv, berömmer honom och kliar honom på manken.
Vi varierar arbetet så gott det går, rider ut en hel del. Visst, det blir ju ofta samma runda men han kan ju inte tycka det är så fruktansvärt tråkigt väl? Dressyren hatar han, börjar bita sig fast ibland när han inte vill vara med. Har bestämt mig för att "leka dressyr". Öva tempoväxlingar på ängar osv.

Jag tror också att den här hästen inte vill vara med människor. Men ena dagen är han ju jättelätt att fånga och andra dagen omöjlig?
Hoppas att det blir bättre för honom när han får komma hem hit till gården igen, då jag kan lägga all min lediga tid på honom. Det ska ju vara roligt att vara med människor!

och nej, vi är inga kunniga hästmänniskor. Egentligen är han inte alls den hästen vi hade tänkt oss, men hans charm och personlighet. Jag tror att han börjar bli lite bättre också, känns lite lugnare. När vår andra häst är ute på ridtur med mamma är han helt lugn när jag är där men börjar gnägga och oroa sig när jag går, så kanske är jag inte helt dum i huvudet i hans ögon?
Jag älskar verkligen här hästen och jag känner mig fullständigt trygg med honom. Så jag hoppas att vi kommer på en lösning, han och jag. Att båda kan ta från varandra och ge till varandra liksom.

Om hästen inte vill komma in ifrån hagen så mana på den att springa. Så fort hästen tar ett steg ifrån dig när du närmar dig, mana på. Hästen får gärna befinna sig på andra sidan hagen, men då får den också springa. Då ger du hästen två valmöjligheter. Antingen så kan den stanna hos dig och vila, eller så kan den befinna sig någon annanstans i hagen, så länge den håller sig i rörelse. Till slut kommer hästen stanna inne hos dig. Utan att du tvingat hästen eller lurat den på något sätt. Tvärtom har du fått en häst som tyckt att den var lite smart; "Om jag är inne hos matte får jag ju vila!"

Så brukar jag med göra. Har inte haft "egen" häst som gjort så men vi hade en häst i mitt gamla stall som var ohanterad och svårfångad och det funkade på henne iaf. Även om det kunde ta tid :).

Om hästen blir så nervös och orolig när du ska fånga den och rida hästen så tycker jag att du ska ändra din träning lite grann. För det första skulle jag ha satt hästen i vila, ta bara in hästen och borsta, pyssla med honom. Låt honom vila i några veckor. Tycker även att du borde kolla upp så att ingenting är fel med honom. Passar utrustningen som den ska? Han kanske tycker utrustningen är obehaglig och vet vad som väntar när du tar in honom?

När det är grönt tycker jag du bara ska låta honom ha lite semester från allt tränande, bara mys och pyssla med honom. Gå lite promenader i skogen med ledarskapsövningar för att försöka komma lite närmare hästen. När du ska börja rida hästen igen så tycker jag att du bara ska ta det lugnt, ut och skritta i skogen bara mys. Och öka träningen sakta med säkert och se till att HÄSTEN tycker det är kul med, det ska vara roliga övningar och träningspass för hästen med.

Jag skulle tro att det är pressen som hästen vet att den kommer få känna när du tar in den och sadlar för att rida. Jag har själv en madame som var likadan förut, jag har dock fått ändrat träningsupplägget helt och hållet för att se till att hon tycker det är roligt. Hon blir fortfarande lite nervös ibland när vi tränar, men hon har nerverna utanpå kroppen och blir lite skvättig för diverse saker som vi ser/möter. Hon kan fortfarande vända och gå ifrån mig i hagen men så fort jag sätter mig ner på huk så kommer hon fram till mig. Jag behöver inte springa och jaga henne längre i hagen :)

Det är iaf vad jag skulle ha gjort om det var min häst, har säkert glömt något nu.

Hej!

Jättebra övning, men svår att få att funka i verkligheten tycker jag. Min förrförra häst var en riktig orm och jagade man honom hann han ändå alltid vila innan jag hann ifatt, för hästar springer tyvärr fortare än människor och att driva på en häst från andra sidan hagen ger inte så himla mycket. När han tröttnat på att jag jagade honom gick han till angrepp med blottade tänder, så det är inte alltid så lätt att plocka en sån häst.

Min löste vi med att muta- fast det kändes fel och sen sålde vi honom när han började slänga av sambon. Han var likadan med nya ägaren men hon gillade visst utmaningar...
/ Lavinia

Tack för svaren. :)
Nu har vi bara ridit ut i tre dagar. Det är bara jag som har ridit honom, red barbacka idag. Han har inte varit riktigt lika svår att fånga. Man har fått gå ett tag, men han har låtit en ta honom efter kortare tid och innan vi har satt upp en mindre hage. Man måste ju rida dressyr, men man får väl se det som en utmaning; att göra det så kul för honom som möjligt.
Han är väldigt pigg, frisk och tjock om magen, är dessutom en islandshäst så vi rider honom "normalhårt" och det klarar han bra. Visar inga tecken på ålder alls, bara det att han börjar se något insjunken ut i ansiktet. XD

:bow::bow::bow:

En häst som trivs med sin ägare är inte svårfångad, fångad btw viljet hemskt ord. Är det så fol säger? Nu ska jag ut o fånga min häst?

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 269
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar