Svårfångad häst

L

Littan

Hej! För en vecka sedan hämtade jag hem min drömhäst SAGA. Ett 12 årigt halvblod som de senaste 3 åren gått på lösdrift ( fick ett föl förra våren) Vi är så lyckliga och hon är alldeles underbar. Jag har stor förståelse för att hon tycker stallet är läskigt med tanke på att hon inte varit inomhus på så länge. Det går bättre för varje dag.
Mitt/vårt problem är inhämtningen från hagen. Hon kommer alltid fram till mig/oss. Äter vårt godis, följer med framåt när vi backar men låter sig inte ta på grimma. Hon är mycket rädd om sitt huvud. ( Ibland kan et ta en kvart att rätta till pannluggen) Jag har sagt att hon ska ha grimman på sig i hagen nu den första tiden men det glöms bort titt som tätt.
Insläppet på kvällen är inga problem, för själv i hagen vill hon inte vara. Hon står ännu lägst i rang och går in sist i flocken (10 st).
Jag använder mycket godis, lugn röst, lugna rörelser, bestämt men vänligt kropps språk, vad mer kan jag göra? Några tips?:confused:
Tacksam för svar.
//Annelee

Sv: Svårfångad häst

När jag köper nya hästar brukar jag de första veckorna vara ute och gå väldigt mkt med hästen.
Låååånga promenader i skogen gärna minst 2h/dag och under tiden vi går pratar jag mkt med hästen.
Då lär sig hästen att känna igen min röst och mina olika tonlägen samt några röstkommandon som "stanna", "trav" osv hästen lär sig även att känna igen mitt kroppspråk och hur jag rör mig.

För mig har detta alltid fungerat jätte bra i alla år :)

Men sen är det som med allt annat vissa hästar behöver mer tid än andra.

Hänga någon form av bricka på grimman med texten "Grimma på i hagen" + jättestor skylt på boxen så den som släpper ut blir påmind?

"Trickträning" dvs träna på att till att börja med röra grimman med nosen, sedan stoppa in nosen, stoppa in och hålla kvar osv tills det är OK att i alla lägen ta på grimman.

Vilken typ av grimma tycker hon minst illa om, sådana man drar över öronen och knäpper käkremmen på eller sådana man knäpper nackremmen på?

När jag fick hem min åring i januari så gillade hon inte alls sin grimma som hon inte var särskilt van vid.

Så jag började leka med grimman, hålla den i närheten och när hon skulle nosa så drog jag den sakta bortåt. Just för att hon inte fick komma åt den så blev den mer och mer intressant. När hon lyckades nudda den (lät henne "fånga" grimman då och då) så fick hon lite godis. Allteftersom så fick hon stoppa nosen i grimman för att få godiset. I början hjälpte jag till genom att locka nosen i grimman med hjälp av godiset. (jag hade hela tiden nackremmen öppen) Efter ett tag så stod hon fint och väntade med nosen i grimman när man spände på den. Då började jag hålla nackremmen stängd för att hon skulle näja sig vid att få den över öronen. Den här leken gjorde jag i boxen och lät henne ha grimman på i hagen tills man kunde trä på den utan problem, vilket tog ca en till två veckor. Nu om jag har grimman hängandes över axeln så försöker hon klä på sig själv utan att jag ens har hållit fram den =).

Om de har glömt att låta grimman vara kvar ute och man inte har tid att "leka" på grimman så brukar jag tycka att det är enkelt att stå brevid halsen, ta nackremmen runt halsen så att man har lite stoppmöjlighet om hästen backar och sen lirka på grimman över nosen. Vet inte hur jag ska förklara det bättre men när man gör så så kan man hålla sig borta från att pilla så mycket vid huvudet med sina händer eftersom det inte är något som ska över öronen och hästen inte upplever det som att något kommer mot huvudet när man står vid sidan om det och har fått nackremmen runt halsen en bit bakom huvudet.

Hej! För en vecka sedan hämtade jag hem min drömhäst SAGA. Ett 12 årigt halvblod som de senaste 3 åren gått på lösdrift ( fick ett föl förra våren) Vi är så lyckliga och hon är alldeles underbar. Jag har stor förståelse för att hon tycker stallet är läskigt med tanke på att hon inte varit inomhus på så länge. Det går bättre för varje dag.
Mitt/vårt problem är inhämtningen från hagen. Hon kommer alltid fram till mig/oss. Äter vårt godis, följer med framåt när vi backar men låter sig inte ta på grimma. Hon är mycket rädd om sitt huvud. ( Ibland kan et ta en kvart att rätta till pannluggen) Jag har sagt att hon ska ha grimman på sig i hagen nu den första tiden men det glöms bort titt som tätt.
Insläppet på kvällen är inga problem, för själv i hagen vill hon inte vara. Hon står ännu lägst i rang och går in sist i flocken (10 st).
Jag använder mycket godis, lugn röst, lugna rörelser, bestämt men vänligt kropps språk, vad mer kan jag göra? Några tips?:confused:
Tacksam för svar.
//Annelee

Hej! Jag har tidigare haft en problemhäst och ett av mina problem bar att fånga han i hagen. En mycket viktig faktor för att underlätta att hämta hästen i hagen är att man har en mycket tydlig ledarroll och att hästen gör som du vill för att den är ledare. Jag hade umgåtts mycket med min häst och bibehållit mig lugn men bestämd. Hästar som är en aning skygga eller ej vill göra som ägaren vill, behöver en fast hand men med lugn och harmoni. Det är också väldigt viktigt att inte ge upp, gå inte ifrån hästen en stund om du blir trött för att det inte fungerar utan fortsätt och visa att du inte ger upp. Då kommer hästen både se dig som sin ledare och du får en bestämdare ledarroll.
Hoppas att detta kunde vara lite hjälpande, lycka till!

Tror inte alls att detta har med "dominans" och "ledarskap" att göra. Hästen är ovan, skygg och har säkert dåliga erfarenheter gällande sitt huvud sedan tidigare. Habituera hästen vid grimman, så som Ottilia beskriver. Lär hästen att grimman är något bra, och roligt. Efterhand kommer hästen lära känna dig, och förstå vad som förväntas när du kommer till hagen. Lycka till! Hälsningar Etologen!

Håller med, låter mer som en huvudskygg häst helt enkelt! Ett tips som nästan alltid funkar (också så vi gör på unghästarna) är att knäppa upp grimmans nackstycke, hålla grimman under halsen (med vänsterhanden) och lägga över 'nackstycket' över halsen så att man håller i nackstycket med höger (som ett lasso?)och sedan föra fram grimman, försiktigt få i nosen och sedan spänna nackstycket (helst fortfarande en liten bit från öronen). Brukar funka bra för att man inte kommer framför ansiktet och att man kan ändå hålla den även om man inte spänt klart, eftersom den ändå sitter runt nosen (eller halsen).

Jag skulle inte träna på att sätta på grimman i hagen utan ta det inne- beroenden av vad den reagerar på- att stoppa in nosen eller förandet upp över öronen.

Grimma på i hagen o sätta på grimman inne som när man tränsar ovana.
Står vid sidan av, höger hand mjukt runt nosryggen o trä på runt nosen o sen försiktigt lägga den uppknäppta grimman över nacken o sen spänna den. GE godis o beröm den så går det fort att vänja den.
Inga hastiga rörelser framifrån.- mjukt o lugnt o prata med den.

Gör det så komplikationfritt som möjligt. Gör det inte till en konflikt- propsa inte.

Som någon redan har nämn, gå långa promenader med hästen, prata med den, rykta den osv. Få den att lita på dig. Klappa hästen och mys med den, klappa den runt huvuet så den vänjer sig att det inte är farligt, ge godis prata lugnt. Låt den ha grimman på sig nästan hela tiden. Vänj in och gör ingen stor sak av det. Det är bara att kämpa vidare, och kom ihåg att det tar sin tid :P

Tack för alla tips.
Sedan jag skrev inlägget har jag inte haft något problem i hagen för Saga har haft grimman på sig. Alltså hon är inte svårfångad i den bemärkelsen. Däremot har hon nästan blivit värre rädd om sina öron vi tränsning. Även svårt att rätta till pannluggen. Hon har börjat höja huvudet så högt så jag måste använda pall för att nå upp ibland.
När jag är ute och går med henne och låter henne beta, har jag kunnat klia henne under pannluggen och ibland får jag borsta men när hon börjar streta emot låter jag henne oftast vara.Vill inte stressa fram utan hoppas på att hon kommer få förtroende för mig, att jag inte slår eller gör illa.

Nu kan det vara svårt att se men hon kanske har sådana vårtor i öronen? Kommer inte ihåg vad de kallas men de kan vara orsaken till att hon blir räddare om öronen eftersom de kan göra ont när man tränsar eller drar en grimma över öronen.

Hej , jag har ett sto som är mycket huvudskygg....jag har haft henne nästan i ett år och det har blir gradvis bättre..men det är kämpigt.:(

Jag har nästan hela tiden varit superlugn och aldrig propsat utan låtit henne vara om hon visar att hon inte vill vara med. Plus att jag tränsar genom att knäppa loss bettet och lägga på huvudlaget först och sen i med bettet (även struntat i nosgrimma då hon blir stressad av alla remmar).
Men nu det senaste har jag verkligen envisats om att få borsta henne i ansiktet varje gång vi ska rida ... och då ger hon sig faktiskt!

Känns nästan som hon har lärt sig att hennes "taktik" funkar så hon kör på den trots att hon egentligen inte är så rädd. Så jag tror det är viktigt att man inte blir för mesig...alltså man ska ju alltid vara lugn och snäll..men bestämd !

Men nu det senaste har hon blivit hopplös att fånga i hagen...jättetrist !!!
Har funkat jättebra innan..men nu vill hon inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt..hon kommer fram och hälsar men backar och kastar sig iväg så fort jag försöker ställa mig jämte henne. Har försökt att locka med godis och gå sidledes mot henne ..men hon är jätte misstänksam.

SÅ tråkigt då man aldrig vet hur lång tid det tar att få tag i henne.... :confused:

Halvt knapplån
Jag försöker i möjligaste mån att hämta hästen i grinden... : P Rider en stund efter frukosten, innan dom går ut, - står dom vid grinden passar jag på då, eller rider efter dom kommer in på e.m. (då ska alla in, ingen är svårfångad när maten väntar). Men annars så tar jag med mig en näve godis och prasselpapper och lockar på dom. (Man 'får' egentligen inte göra så här, men) första fram får en godis (och nästa häst och nästa) tills att den hästen jag vill ha blir nyfiken och kommer fram till mig, då kopplar jag och ger en godis (så 'sitter dom fast' och vet om det och försöker inte gå iväg). Ibland räcker inte det, utan då åker havrehinken fram ( om dom bara går iväg iaf...). Undviker så mycket jag kan att "jaga ifatt" hästarna m.a.o. Dom ska vilja komma fram och hälsa, eller iaf ta sista stegen och hälsa. (inte gå iväg..). En häst jag hade var j*vlig, henne kunde jag inte träna.. hon fick gå i en paddock tills man ridit henne (och gå i en stor hage sen) om man inte red efter e.m. maten, annars kunde man få jaga i tiiiimmar...! Dock kunde jag iaf få jaga runt henne i paddocken ett par varv ibland, tills hon bestämde sig för att inte gå iväg när jag närmade mig... I övrigt en jättetrevlig häst!

Innan du sätter på grimman så lägger du ett grimmskaft runt halsen så hästen inte springer iväg. Alltså att du visar att den inte ska försöka med nått. Borta hästen mycket på huvudet tills den ger upp och står still klappa och sånt på huvudet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Söker tips/hjälp eller länk till en Annan tråd som kanske handlar om samma sak. Jag har en häst som kan vara lite svårfångad...
2
Svar
25
· Visningar
2 999
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar