Svårfångad häst i hagen

Diabetikern

Trådstartare
Gaaahhh jag blir tokig på detta'

Sto (fux vad annars?) Gillar att jobba' tränas och tävlas aktivt. Frisk och supersnäll i all hantering men ett as rent ut sagt i hagen.

Har henne just nu inackorderad tillsammans med min unghäst. Där är hagen mindre och inte så rolig brukar alltid få tag i unghästen och eftersom hon inte vill vara själv kommer hon så snällt. Dock försöker hon få med unghästen på bus istället för att komma.

Snart kommer jag att flytta hem dem och då kommer det ta evigheter att få tag i henne. Här hemma är hagarna mycket större. Brukar få gå ut med havrehink få tag i mina småttingar (de går tillsammans med en shettis och en b-ponny) få tag i de 2 först sen unghästen sen mitt sto. Det tar ofantligt mycket tid.

Någon som har tips?

Har flera gånger varit ute i hagen, gett lite morötter klappat på dem och gått därifrån. Inte alltid hon kommer fram då heller, mat intresserar inte denna dam när det handlar om intag.

Alla tips mottages tacksamt :)

Sv: Svårfångad häst i hagen

"Klassikern" som använts på de ridskolor jag ridit på är att hästarna har mat serverad när de kommer in på box. Då sammankopplar de intag med mat och en lugn stund. Det har funkat med alla hästar och ponnyer.

Själv hade jag min första ponny i en jättelik hage på sommaren. Vi visste inte var i hagen ponnyerna höll till och fick gå och leta - läänge ibland.
Jag lärde mig att busvissla den sommaren:D Visslade utanför stallet varje gång jag skulle fodra hästarna. Det tog inte särskilt lång tid innan hästarna kom travande i hagen. In i stallet och mellis.
Jag har gjort likadant med alla hästar jag haft. Det har faktiskt funkat på alla.
Både hästar och hundar kommer på vissling hos oss.

Min gamla tävlingshäst, också fuxmärr, kunde vara helt omöjlig att få tag på. Visade sig (efter typ 5-6 år ihop...) att hon ville kissa innan hon blev infångad. Klok häst, trög matte. Så om jag bara väntar vid grinden så går hon runt något varv innan hon hittar det bästa stället, kissar och kommer sedan fram.
Det blev inte sämre av att ha med en morot :D

Släpper du alltid in henne i boxen när du tar in henne?

Jag var medryttare på en häst för många år sedan, ett fuxsto ;), och vissa dagar var det stört omöjligt att fånga henne såvida inte stallägaren hämtade henne. Till slut listade vi ut att om det var snö eller hårt i backen så ville hon inte kissa ute och vi som red henne brukade ställa henne direkt i gången där hon inte heller ville kissa.

Så det gällde att alltid utan undantag släppa in henne i boxen först.

Finns det ingenting hon gillar extra mycket? Mina hästar har blivit helt galna i "mineralkuber" och har jag sådana i fickan så är hästarna som klistrade vid mig :d

Jag lärde mig en metod ur Henry Blakes böcker när jag började hålla på med hästar. Den kräver en viss tidsinsats, men funkar väldigt bra på hästar som inte vill gå in. Den går till ungefär så här:

1. Ät en stadig frukost och se till att du har gott om tid.

2. Gå efter hästen och stör den tills den själv låter sig fångas. Jaga inte, skrik inte, vifta inte med armarna. Bara gå efter den så att den inte kan beta eller vila. Det kan ta en eller två timmar första gången och kanske en halvtimme andra och tredje gången, men alla gånger jag har provat har hästen gett sig och låtit sig fångas och sen har det inte varit något tjafs mer.

Väldigt många problem av den här typen, inklusive lastningsproblem, löser sig om man är lugn men väldigt, väldigt envis.

Hon ser mig, går och bajsar sen drar hon.

Alltid lite mat och hon kissar alltid när hon kommer in i boxen. Ibland även ute när hon ser mig.

Svea - tror tyvärr jag hinner tröttna långt innan hästen. Dessutom drar hon från ena sidan av hagen till den andra tar det mig alldeles för lång tid att komma efter och störa. "/

Mindre/tråkiga hagar är heller inget alternativ.

Får väl helt enkelt fortsätta att plocka in alla andra hästar först och hoppas hon kommer. Det är heller ingen skillnad på om man tar in henne mitt på dagen eller när alla kommer in på kvällen.

Aldrig mer fuxsto! :banghead:

Det låter som en riktig utmaning du har:devil:
Hoppas du hittar en bra lösning på att få in henne!

Jag har en väldigt osocial häst, hon kommer sällan fram när man ropar på henne utan man får vara nöjd om hon tittar upp på en. I perioder har hon varit svår att fånga i hagen och har gått eller sprungit iväg när jag börjar närma mig henne.

Försökte massa grejer som folk tipsade om men det enda som hjälper är mat :D Hon fick alltid godis när jag hade satt på henne grimman i hagen och hon fick alltid godis när jag tog av henne grimman och släppte ut henne igen. Nu tar jag bara med mig godis ibland när jag hämtar henne men hon får alltid godis när jag släpper ut henne. Fungerat perfekt sen dess! Och jag struntar i om hästen förknippar mig med mat, det fungerar och då får det vara så ;)

Vänta ut henne, gå efter, join-up, ge de andra hästarna godis, osv. Jag kollade upp så hon inte hade ont, jag kollade upp utrustningen regelbundet och jag red varierat. Det enda som fungerade var att ta in de andra hästarna men det fungerar ju inte i längden.

Haha, jaa, för det är ju FÄRGEN på HÄSTEN det är fel på! Garvar ihjäl mig! :D

Klart det är! :D ha ha

Allmänt svar:

hittills har jag alltid fått in henne i olika varianter. Mat intresserar inte denna häst när det väl kommer till intagning.

Morotspåse fungerade ett tag dvs ca 1 v sen struntade hon i att de andra fick morötter och sprang iväg och var retsam. tyvärr så har ju unghästen börjat ta efter litegrann. jag hade ju hoppats på att hans glada sätt över att komma skulle gå över till mitt sto men icke.

Ibland fungerar det om en helt främmande person går fram och hämtar henne.
Då blir hon för nyfiken på vad detta är för människa.

En månad kvar innan jag får börja slita :D

Alla tips mottages tacksamt :)
Mitt förslag blir tråk-klassiskt, och det enda jag tror funkar... försök jobba med positiv förstärkning, precis som om du skulle lära henne något annat där du inte kan använda negativ förstärkning.

Tobbe Larsson har skrivit ett bra kapitel om inkallning i sin bok Lydnadsträning för hästen (ISBN 91-518-4474-5) och som känns helt rätt även för mig, jag ska försöka sammanfatta det oerhört förkortat.

Du vill att hästen skall komma när du vill, inte att den nödvändigtvis alltid skall vara nära dig. Då behöver du hitta en signal, och en naturlig signal kan vara att säga/ropa hästens namn. Det är mer praktiskt än att använda t ex ordet "kom", eftersom namnet gör att du kan kalla på bara en av flera hästar i en flock eller hage.

Hästen behöver lära sig att associera sitt namn med enbart positiva intryck, därför är det direkt motverkande att t ex ropa hästens namn i ilska när man är sur på något. Du kan t ex säga hästens namn när den får mat, det är en effektiv association även om du säger att din häst inte är så intresserad av bjudmat just ute i hagen.

Börja lära in inkallning i boxen, där det är lättast och du har bäst förutsättningar. Passa på när hästen är vänd ut mot boxdörren. Gå in i boxen, stäng till (men lås förstås inte) dörren bakom dig, gå fram till hästen, säg hästens namn och backa. Hur nära du skall gå, och hur snabbt/långt du backar, är rätt kritiskt i min egen erfarenhet. För nära och du flyttar bort hästen, för långt ifrån och du hamnar utanför den "bubbla" där du har mest direkt påverkan på hästen. När hästen kommer fram till dig dit du backat - du kan behöva upprepa och backa kortare - så berömmer du, antingen med nåt ätbart eller med annat beröm om ni redan förut har etablerat en bra "beröm-signal".

Detta skalar du upp efter hand, när det är etablerat i boxen. Nästa steg är att kalla på hästen med namn i t ex stallgången, i en liten rasthage och så småningom i stor hage. Spring, förstås, inte mot hästen eftersom risken då är stor att den vill fly.

Vad TL också poängterar och som är oerhört viktigt, är att använda godis (eller annat uppskattat ätbart) på rätt sätt. Det kan vara ett väldigt effektivt verktyg för inlärning och för att befästa inlärda kunskaper, men det kan också fungera precis tvärtom. Var disciplinerad, använd godis som positiv förstärkning med rätt timing, ge aldrig godis när hästen tigger. Spara på det verktyget så du kan använda det när du vill.

Att använda godis och mat som positiv förstärkning överhuvudtaget är inte helt utan problem och fallgropar när det handlar om ledarskap, det måste man vara medveten om och det skriver bl a Sven Forsström ett mycket bra kapitel om i sin bok Tala hästarnas språk (ISBN 978-91-975666-3-6).

När jag köpte min ponny för sex år sen tog det två timmar varje dag att hämta henne i hagen. Förra ägaren hade konstant lurat in henne med havrehink men jag gillade inte det. Nu kommer hon när hon ser mig och hälsar med ett glatt gnägg. Faktiskt blir hon väldigt upprörd om jag hämtar en annan häst i hagen.

Det jag gjorde var en övning som kallas zonträning. Det var ett tips jag fick av en kille som jag tycker är duktig med hästar. Jag delade av hagen med linor så att den inte blev så stor. Sen bestämde jag vilket hörn (ca 10x10 m) ponnyn fick ha och resten av hagen var min. Det blev en del springande. Så fort ponnyn lämnade sin zon schasade jag in henne där. Så fort hon var i sin zon fick hon vara i fred. Efter ett tag tyckte hon det var trist och stod still när jag gick fram till henne. Alltid mot manken, och först när jag märkte att hon accepterade att jag stod där krokade jag i grimskaftet och ledde in henne i stallet.

Det krävdes några gånger men det tog inte särskilt mycket tid att fixa problemet när jag väl fått det här tipset.

Jag sålde min.
Följa efter hjälpte inte.

Nu trivs hon bättre och än så länge verkar hon gå att hämta :p

Jag har ingen möjlighet att dela av hagen på det sättet tyvärr

lil-sis problemet med min dam är att hon trivs för bra i hagen. :D

Fick flytta hem hästarna en månad för tidigt pga av att stoet skadad sig och är ordinerad boxvila i totalt 2v. I förra stallet var hagen så megatråkig tyckte hästen så hon var den första som kom när jag visade mig i hagen. (konstig känsla att se hästen komma skrittandes ibland till och med travandes mot en) så där var hon lättfångad. Här kommer hon ut i hagen med 3 kompisar kuperad terräng i 1hektar stor hage.

Hästarna verkade supernöjda över att få komma hem igen. Unghästen har legat ner nästan varje kväll sen han kom tillbaks stoet har också lagt sig och vilat oftare igen.

Så tyvärr... Trivs gör hon.

Mitt förslag blir tråk-klassiskt, och det enda jag tror funkar... försök jobba med positiv förstärkning, precis som om du skulle lära henne något annat där du inte kan använda negativ förstärkning.

Tobbe Larsson har skrivit ett bra kapitel om inkallning i sin bok Lydnadsträning för hästen (ISBN 91-518-4474-5) och som känns helt rätt även för mig, jag ska försöka sammanfatta det oerhört förkortat.

Du vill att hästen skall komma när du vill, inte att den nödvändigtvis alltid skall vara nära dig. Då behöver du hitta en signal, och en naturlig signal kan vara att säga/ropa hästens namn. Det är mer praktiskt än att använda t ex ordet "kom", eftersom namnet gör att du kan kalla på bara en av flera hästar i en flock eller hage.

Hästen behöver lära sig att associera sitt namn med enbart positiva intryck, därför är det direkt motverkande att t ex ropa hästens namn i ilska när man är sur på något. Du kan t ex säga hästens namn när den får mat, det är en effektiv association även om du säger att din häst inte är så intresserad av bjudmat just ute i hagen.

Börja lära in inkallning i boxen, där det är lättast och du har bäst förutsättningar. Passa på när hästen är vänd ut mot boxdörren. Gå in i boxen, stäng till (men lås förstås inte) dörren bakom dig, gå fram till hästen, säg hästens namn och backa. Hur nära du skall gå, och hur snabbt/långt du backar, är rätt kritiskt i min egen erfarenhet. För nära och du flyttar bort hästen, för långt ifrån och du hamnar utanför den "bubbla" där du har mest direkt påverkan på hästen. När hästen kommer fram till dig dit du backat - du kan behöva upprepa och backa kortare - så berömmer du, antingen med nåt ätbart eller med annat beröm om ni redan förut har etablerat en bra "beröm-signal".

Detta skalar du upp efter hand, när det är etablerat i boxen. Nästa steg är att kalla på hästen med namn i t ex stallgången, i en liten rasthage och så småningom i stor hage. Spring, förstås, inte mot hästen eftersom risken då är stor att den vill fly.

Vad TL också poängterar och som är oerhört viktigt, är att använda godis (eller annat uppskattat ätbart) på rätt sätt. Det kan vara ett väldigt effektivt verktyg för inlärning och för att befästa inlärda kunskaper, men det kan också fungera precis tvärtom. Var disciplinerad, använd godis som positiv förstärkning med rätt timing, ge aldrig godis när hästen tigger. Spara på det verktyget så du kan använda det när du vill.

Att använda godis och mat som positiv förstärkning överhuvudtaget är inte helt utan problem och fallgropar när det handlar om ledarskap, det måste man vara medveten om och det skriver bl a Sven Forsström ett mycket bra kapitel om i sin bok Tala hästarnas språk (ISBN 978-91-975666-3-6).

:up::bow: Plus att ta ut den andra först ngn gång.

har också en fuxmärr med samma stuk... förr.:D

numera kommer hon alltid på -Kom!
mina hästar lärde sig att kissa när jag kom- även fast de fick komma in i boxarna innan ridning o de fick mat.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar