Svårfångad häst i hagen,,,hjälp

lakrits

Trådstartare
Jag vänder mig till er som är kunniga inom NH.

Jag har ett problem med mitt sto. Hon är svårfångad i hagen.
Nu under sommarbetet så har dom haft tre stora hagar att gå i, alla öppna emellan så de har kunnat vandra mellan dom.
Nu på senare tid så går det knappt få tag på henne i hagen.

Det är fem hästar som går tillsammans och mitt sto är ledaren.
När jag närmar mig henne så går hon bara iväg och så håller det på.
Ofta så "racar" dom iväg och håller på en stund med detta.

Vi minskade ner så vi tog bort en hage men det hjälpte inte och nu har dom bara en hage, men det hjälper inte.

Jag är inte så mycket för att locka med havrehink för det ska inte behövas men stallägarinnan har fångat in dom på detta vis när det absolut inte har gått få tag på någon av hästarna.

Snälla hjälp,,,det går inte ha det så här. Vissa gånger hinner jag inte med någonting utan enbart försöka få in henne.

Har det något med ledarskap att göra?
Tycker annars att vi kommer överens jättebra och hon ser mig som sin ledare i vanliga fall.

Vi har nu pratat om att sätta henne i en mindre hage ändå för att hon inte ska få möjlighet att kunna gå iväg men vad tycker ni?

Sv: Svårfångad häst i hagen,,,hjälp

Jag börjar med en vild gissning. Din häst ser dig inte alls som sin ledare!

Fortsätter så med en bön: Tänk aldrig, aldrig, aldrig FÅNGA, när du (gäller iofs alla) ska till din häst i hagen. Jag har skrivit ett antal gånger om detta. Sök och läs!

Nej, jag tycker inte att ni ska minska hästarnas yta, om hästen går undan för er. Ändra ditt beteende istället!

Ord och inga visor? ;)

LIA

Ehh,,,ok,,,tack för svaret...förstod inte så mycket men jag ska söka så får jag se vad som kommer upp.

Du tror inte jag är hennes ledare?

Hur ska jag göra för att jag ska bli det då?

Jag har fått den uppfattning att jag är det men hon kanske bara är väluppfostrad då :smirk:

Hur går det med sökandet? :)

Min gissning om ledarskapet? Om hästen verkligen såg dig som ledare, skulle hon inte gå undan när du kommer, hellre möta dig.

Ledare blir man genom sina egenskaper och handlingar och när hästen betraktar en som sådan. Ett slags betygsättning alltså. ;)

Hur komma dit? Om du läser samtliga NH-trådar, så får du ett hum om det.

LIA

jag har haft samma problem med mitt sto ett tag.. när jag skulle gå och ta in henne så sprang hon iväg.. då gjorde ja som så att ja gick och tog en annan häst istället för henne och gick (fast de va bara 2 hästar i hagen då).. då lärde hon sig att hon inte skulle springa iväg när man skulle hämta henne för då blev hon ensam i hagen..

nu på sistone har hon börjat så lite igen för att testa mig om ledarskapet (och nu står hon ensam) och då gör ja som då att jag "jagar" runt henne som en ledare gör när dom inte lyssnar och till sist så så ger hon sig och kommer till mig.. hoppas att du förstår vad ja menar :p

nu vet ja ju itne om det funkar för dig eftersom att det är så många hästar i hagen...

Det finns ett tråd under "hästhantering" med samma info....

*lånar*

Ok...nu ska jag berätta hur det gick idag.

Jag läste artikeln någon länkade in och skulle pröva detta.
Minnet är inte så bra så jag gjorde fel men det funkade i alla fall.

Jag gick ut i hagen med grimskaftet synligt i handen. När jag närmade mig henne så gick hon iväg.
Jag "skiljde" ut henne från dom andra hästarna och gick runt henne, vi gick som en cirkel.
När hon stannade så stannade jag och jag backade, det var här enligt artikeln jag gjorde fel, jag försökte få hennes uppmärksamhet och när jag fick den så närmade jag henne försiktigt, detta också fel.
Hon gick då sin väg och vi gjorde om samma sak igen.
Varje gång så fick jag komma närmare henne och till slut kunde jag gå fram utan att hon gick sin väg.
Första gången gick jag fram till manken och kliade/klappade henne där och sedan gick jag därifrån.

Jag gjorde ett nytt försök att närma mig och hon gick först i från men när vi gjort om proceduren så fick jag komma fram direkt.
Då satte jag fast henne och vi gick till stallet.

Hon är en ganska cool häst i stallet och står väldigt snällt och nästan somnar under rykten, lite frånvarande sådär.
Jag tar ut henne och longerar lite och har lite övningar, hon ska vända/byta varv, följer efter mig, stanna m.m och det går jättebra för det vet hon vad det handlar om.
När jag sedan tar in henne i stallet så är mycket mer uppmärksam, följer mig hela tiden.
När jag sedan släppte in henne i boxen så var hon liksom som en annan häst.

Uppmärksam m.m..
Jag provade även att ha boxdörren öppen för att försöka få henne stanna kvar där och hon försökte gå ut en gång men då gick jag fram till öppningen, stampade till i golvet och höjde handen.
Hon stannade till och sedan bad jag henne backa..
Sedan stod dörren öppen i ca. 10 minuter utan att hon ens försökte ta sig ut utan hon följde mig intressant.

Vi har gjort lite övningar det här med att följa mig osv. vid ledning men just idag så kändes allt annorlunda och speciellt att hon blev uppmärksam på mig.

Är jag på rätt väg? Börjar hon se mig som ledare?
Nu läste jag artiklen igen när jag kom hem och såg vilka fel jag hade gjort så nästa gång ska jag göra det korrekt och se vad som händer då.

lakrits skrev:
Jag vänder mig till er som är kunniga inom NH.

Jag har ett problem med mitt sto. Hon är svårfångad i hagen.
Nu under sommarbetet så har dom haft tre stora hagar att gå i, alla öppna emellan så de har kunnat vandra mellan dom.
Nu på senare tid så går det knappt få tag på henne i hagen.

Det är fem hästar som går tillsammans och mitt sto är ledaren.
När jag närmar mig henne så går hon bara iväg och så håller det på.
Ofta så "racar" dom iväg och håller på en stund med detta.

Vi minskade ner så vi tog bort en hage men det hjälpte inte och nu har dom bara en hage, men det hjälper inte.

Jag är inte så mycket för att locka med havrehink för det ska inte behövas men stallägarinnan har fångat in dom på detta vis när det absolut inte har gått få tag på någon av hästarna.

Snälla hjälp,,,det går inte ha det så här. Vissa gånger hinner jag inte med någonting utan enbart försöka få in henne.

Har det något med ledarskap att göra?
Tycker annars att vi kommer överens jättebra och hon ser mig som sin ledare i vanliga fall.

Vi har nu pratat om att sätta henne i en mindre hage ändå för att hon inte ska få möjlighet att kunna gå iväg men vad tycker ni?
Hej!Till att börja med så ska jag säga att jag inte tycker att du ska sätta henne i en mindre hage.Jag tror heller inte att det har särskilt mycket med ledarskap i hagen.om hästen axepterar dig som ledare i vanliga fall så borde den göra det i hagen också.Kom ihåg när du ska närma dig din häst (vart du än är)att inte se den i ögonen förutom om du vill driva iväg henne.Jag läste en bok av Monty Roberts för några år sedan som heter "shy boy, hästen som kom in från det vilda".där skulle han rida in en häst i vildmarken och få honom att acepptera sadel och träns och ryttare.då drev man hästen och när man har drivit den ett tag så ger den olika signaler(slickar sig om munnen, riktar örat mot dig. sänker huvudet)då så börjar man bjuda in hästen till sig.tillslut får man en häst som följer en frivilligt.Dett kallas för "join-up" och jag brukar göra det med mina hästar(dock i en rundcorall).

ett annat tips är att du försöker umgås så mkt så möjligt med din häst i hagen.bara gå brevid och hålla den sällskap så att den vänjer sig vid dig.
men kom ihåg att aldrig se din häst i ögonoen!

//Lycka till!

LIA skrev:
Sicket trams!
Läs fler böcker av andra författare eller hellre, gå ut i hästvärlden.

LIA
Ursäkta men med dessa ord får du i alla fall inte mig att byta åsikt.när man närmar sig en häst så ska man alltid titta ner i marken.pröva själv att se den i ögonen och den känner det som en drivning.Jag har själv prövat en motod som kallas join-up vilket går ut på att man ska vinna hästens förstroende genom att först driva den.då ser man på den och går hotfullt emot den och i stort sätt alla hästar går om man gör detta.jag har fått en del av mina metoder från Monty Roberts(som har ca 70 års erafarenhet av hästar)och sedan försökt att utveckla den.med denna metod kan han rida n en häst som aldrig haf ryttare på ryggen på ca 1 timme.

Jag vill gärna ha fler tips oc att du går in närmare på din åsikt istället för att bara säga emot mig.
//Poco

Jag har en unghäst här hemma som aldrig blivit riden men du kan garanterat sätta dig upp på henne imorgon dag och rida omkring inom 2 minuter.
Betyder det att jag är bättre än M? Ska kanske skriva en bok och designa lite hästgrejer och bli rik?

Allvarligt, så har jag redan gett dig min åsikt. Det finns fler, många fler, kunniga NH-människor både i Sverige och annorstädes. En del av dom har också skrivit böcker och gjort videos. Dessutom kör dom kurser och clinics vilka ger mycket mer än böcker och film. Du tror kanske du är NH-expert efter att ha läst en Monty-bok?

Jag ser hästar dagligen i ögonen både egna och andras. Ännu har ingen blivit rädd och stuckit. :smirk: Varför skulle hästen känna sig driven om man ser den i ögonen?
Den reagerar på dom signaler du ger, varken mer eller mindre. Är din inställning att köra bort hästen kommer den att gå undan. Är din inställning däremot att mysa och klia och kramas, kommer hästen lugnt att stanna kvar. Om den inte rentav kommer dig till mötes.
Oavsett var på hästen du tittar!

LIA

LIA skrev:
Jag har en unghäst här hemma som aldrig blivit riden men du kan garanterat sätta dig upp på henne imorgon dag och rida omkring inom 2 minuter.
Betyder det att jag är bättre än M? Ska kanske skriva en bok och designa lite hästgrejer och bli rik?

Allvarligt, så har jag redan gett dig min åsikt. Det finns fler, många fler, kunniga NH-människor både i Sverige och annorstädes. En del av dom har också skrivit böcker och gjort videos. Dessutom kör dom kurser och clinics vilka ger mycket mer än böcker och film. Du tror kanske du är NH-expert efter att ha läst en Monty-bok?

Jag ser hästar dagligen i ögonen både egna och andras. Ännu har ingen blivit rädd och stuckit. :smirk: Varför skulle hästen känna sig driven om man ser den i ögonen?
Den reagerar på dom signaler du ger, varken mer eller mindre. Är din inställning att köra bort hästen kommer den att gå undan. Är din inställning däremot att mysa och klia och kramas, kommer hästen lugnt att stanna kvar. Om den inte rentav kommer dig till mötes.
Oavsett var på hästen du tittar!

LIA

Alltså jag har funderat OERHÖRT mycket över det här med att se hästarna i ögonen. När jag fick hem en ohanterad häst kunde man se henne i ögonen utan att hon blev rädd, Men man fick inte närma sig, om det berodde på ögonkontakten eller osäkerheten mellan oss vet jag inte, men jag tror det berodde på osäkerheten, vi kände ju knappt varandra.
Men samtidigt använder jag ögonkontakt när jag driver på hästen, skickar iväg den om den tränger sig på/beter sig respektlöst. Men jag använder också ögonkontakt (omdevetet) när jag skall fram och gosa, och då går ingen utav dom iväg, dom möter mig vid grinden.
Hästar har ett sjätte sinne, de känner vad man är ute efter och man bygger ju upp ett kroppspråk om man umgås mycket med hästarna fritt, till slut sitter det där och då använder man kroppsspråket automatiskt.
I många böcker står det att man skall undvika ögonkontakt, men man blir som sagt ingen expert av att läsa böcker, utan grundtanken och viljan att komma överrens och skapa en stark relation kommer man inte långt.
Ville bara säga det att jag är väldigt förvrrad när det gäller ögonkontakten, och det tror jag inte att jag är ensam om, och den osäkerheten kommer ifrån böckerna man läst.

*lånar*

Ok...nu ska jag berätta hur det gick idag.

Jag läste artikeln någon länkade in och skulle pröva detta.
Minnet är inte så bra så jag gjorde fel men det funkade i alla fall.

Jag gick ut i hagen med grimskaftet synligt i handen. När jag närmade mig henne så gick hon iväg.
Jag "skiljde" ut henne från dom andra hästarna och gick runt henne, vi gick som en cirkel.
När hon stannade så stannade jag och jag backade, det var här enligt artikeln jag gjorde fel, jag försökte få hennes uppmärksamhet och när jag fick den så närmade jag henne försiktigt, detta också fel.
Hon gick då sin väg och vi gjorde om samma sak igen.
Varje gång så fick jag komma närmare henne och till slut kunde jag gå fram utan att hon gick sin väg.
Första gången gick jag fram till manken och kliade/klappade henne där och sedan gick jag därifrån.

Jag gjorde ett nytt försök att närma mig och hon gick först i från men när vi gjort om proceduren så fick jag komma fram direkt.
Då satte jag fast henne och vi gick till stallet.

Hon är en ganska cool häst i stallet och står väldigt snällt och nästan somnar under rykten, lite frånvarande sådär.
Jag tar ut henne och longerar lite och har lite övningar, hon ska vända/byta varv, följer efter mig, stanna m.m och det går jättebra för det vet hon vad det handlar om.
När jag sedan tar in henne i stallet så är mycket mer uppmärksam, följer mig hela tiden.
När jag sedan släppte in henne i boxen så var hon liksom som en annan häst.

Uppmärksam m.m..
Jag provade även att ha boxdörren öppen för att försöka få henne stanna kvar där och hon försökte gå ut en gång men då gick jag fram till öppningen, stampade till i golvet och höjde handen.
Hon stannade till och sedan bad jag henne backa..
Sedan stod dörren öppen i ca. 10 minuter utan att hon ens försökte ta sig ut utan hon följde mig intressant.

Vi har gjort lite övningar det här med att följa mig osv. vid ledning men just idag så kändes allt annorlunda och speciellt att hon blev uppmärksam på mig.

Är jag på rätt väg? Börjar hon se mig som ledare?
Nu läste jag artiklen igen när jag kom hem och såg vilka fel jag hade gjort så nästa gång ska jag göra det korrekt och se vad som händer då.

Jag vet inte hur mycket det stod i den här artikeln, men jag vet en bra fortsättning på din övning. Jag har just börjat med det här på min häst och jag är nästan lite smått shockad över hur bra det funkar! Ha din häst i en lagom stor inhägnad, gå in själv och börja med att jaga iväg din häst. Sedan står du bara stilla, hästen kommer efter en liten stund att stanna och sedan komma till dig. Får du vänta länge så kan du prova med att vissla. När hästen har kommit tillräckligt nära går du några steg framåt och ber din häst följa efter utan att du ska behöva röra i grimman. Säg tex. "plats bakom" och knäpp med fingrarna. Gå några steg till att börja med och stanna sedan. Om hästen vänder eller går före dig så ska du vara snabb med att jaga iväg den - det är på dina villkor som hästen är med dig, den bestämmer varken hastighet eller riktning, det gör du! När hästen sedan har saktat av och kommit till dig gör du samma sak. Beröm rikligt så fort den gör rätt. Den här metoden kommer även att fungera när du rider. Och det är roligt att man märker skillnad så fort! Skriv ett PM om du vill veta mer. Lycka till!

Jag jobbar min häst med join up och annan hantering baserat på erfareneheter, tips från NH-kunniga och olika böcker, men jag förstår inte hur du menar att du använder det när du rider?

Jag menar bara det att hon tjorvar inte lika mycket när jag rider och det hon lyssnar mer på mig istället för att följa efter den andra hästen. Hon kan vara riktigt odräglig, men det går helt klart framåt även i ridningen när hon litar mer på mig och inser att det är jag som bestämmer sedan vi började med join up.

Ursäkta men med dessa ord får du i alla fall inte mig att byta åsikt.när man närmar sig en häst så ska man alltid titta ner i marken.pröva själv att se den i ögonen och den känner det som en drivning.Jag har själv prövat en motod som kallas join-up vilket går ut på att man ska vinna hästens förstroende genom att först driva den.då ser man på den och går hotfullt emot den och i stort sätt alla hästar går om man gör detta.jag har fått en del av mina metoder från Monty Roberts(som har ca 70 års erafarenhet av hästar)och sedan försökt att utveckla den.med denna metod kan han rida n en häst som aldrig haf ryttare på ryggen på ca 1 timme.

Jag vill gärna ha fler tips oc att du går in närmare på din åsikt istället för att bara säga emot mig.
//Poco

Monty kan "rida" in en häst på en halvtimme men du kan sen inte ta hem hästen och rida den som vilken annan riden häst utan måste själv rida in den. När monty rider in hästar på sin farm så tar det flera veckor för att man ska kunna rida den vanligt sen.

Han har ju bara inte veckor på sig när han gör sina demonstrationer
Det är samma med lastproblemen han har inte löst problemet bara för att den går at lasta efter en timme utan Du måste själv träna med den varje dag till det gått bra i tre eller fler dagar ,annars så kvarstår problemet

Vad gäller ögon tittandet så tror jag att hästar som är uppväxda med att man tittar dem i ögonen inte känner ett hot medans andra hästar kan göra det dessutom har det väldigt mycket att göra med om du har lågt eller högt adrenalin och energi du är trots allt rovdjur och hästar är trots allt bara ett enkelt gräsätande bytesdjur!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama