Svåraste valet.

sofia90

Trådstartare
Varning för långt inlägg, hoppas ni orkar läsa..

För ca 5 veckor sedan fick min häst en spark på vänstra frambenet, nästan uppe vid armbågen.
Såret var av den grad att jag inte kände att veterinär behövde tillkallas. Skötte om såret och kollade tempen varje dag, vilket aldrig gick över 37,7.
Såret läkte jätte fint, sårskorpan lossnade efter ca 2 veckor. Hon var inte halt överhuvudtaget under heeela tiden.

Sen förra onsdagen var hon blockhalt...
Åkte in till klinik, hon röntgades, vilket inte visade något. Så vet. trodde att hon fått en infektion. Så vi skickades hem med antibiotika och metacam och boxvila i 1 vecka.
Under veckan blev hon inte bättre så jag ringde vet. som sa att jag skulle komma in igen.
Då tog dom ett ultraljud för att kolla om det var vätska samlat i leden. Dom tog också ett ledvätskeprov, som visade 14,1 (vilket var lite högt, då det annars ska vara upp till 10 men vet. trodde att det skulle vara värre ), men han rekomenderade oss ändå att åka till djursjukhus på fastlandet (bor på Gotland). Vi åkte nästa morgon.
Kom fram till sjukhuset, dom röntgade henne igen, inget visades.
Hon skrevs in och blev bokad för spolning i leden senare på kvällen.
Så vi lämnade henne där för att åka hem med båten igen på kvällen, påväg till båten ringer vet. och säger att dom tagit ett till ledvätskeprov vilket nu visade 49!!!! :cry:

Hon opererades tiiidigt imorse, och det verkade gått bra. Men dom upptäckte utöver den infekterade leden även att brosken i armbågen var sönder, antagligen har bakterierna "ätit" sönder det. Detta kommer troligtvis aldrig bli bra. Och infektionen i leden vet vi inte ännu.
Hon har fått en pump insatt direkt i leden som ger henne en väldigt intensiv dos antibiotika, så får hon även intravöst.

Nu till det jag mår dåligast över. Jag har henne försäkrad upp till 50 000 kr i veterinärvård. Redan efter 1 dag på kliniken är vi uppe i ca 42.000.
Hur tar man beslutet och hur lever man med att man kanske måste avliva sin häst pga man inte har råd....

Någon annan som har varit i denna situation?!? :cry:

Sv: Svåraste valet.

Usch vad tråkigt, jag beklagar.

Tyvärr är ekonomin en viktig aspekt när man behandlar djur. Man önskar att det inte vore så, men det är ofrånkomligt.
Man ska dock komma ihåg att det inte är pengarna som är grundproblemet - grundproblemet är att din häst har en svår skada med tveksam prognos. Ibland hjälper inte alla pengar i världen. Tyvärr.

Du skriver att "detta troligtvis aldrig kommer bli bra" vilket svara på din fråga tycker jag. Det finns personer som tycker det är kallt att ta bort en häst för att man inte har råd men vad ska man göra då i detta fall när prognosen är tveksam... Jag beklagar verkligen men tycker inte att det är fel att avliva i detta fall... Om situationen inte vänder å det snaraste och prognosen skulle bli lite mer hoppfull vill säga. Hoppas du finner styrka att fatta det beslut som för dig känns rätt. Kram!

Prognosen ser bättre ut nu än för några dagar sedan! Hon har svarat bra på medicineringen, så vi får ta hem henne i helgen.
Sen får vi ju se om hon blir "bra" igen. Klart det svider i plånboken (som redan är tom :P ) men det kommer kännas bra, just för att då vet jag att jag gjort allt jag kan för henne.

Inte kul när hästarna skadar sig, allt detta efter en spark i hagen. Riktigt tråkigt. Men man lär sig mycket. Att t.ex. ha hästen bra försäkrad, även om det "bara" är en skogsmulle! :)

Tack för era svar!

Hoppas att din häst repar sig.

Jag har en häst som råkat ut för en liknande spark, men hon hade absolut mer tur än din. Hon fick visserligen en fraktur på armbågsbenet och såret gick absolut rakt in - såg ut som om någon stuckit en kniv i henne. Hon opererades i Maj och är nu friskförklarad. Så om bara infektionen ger sig så borde det nog kunna gå bra för din med. Otroligt dock att din inte ens var halt, min hoppade på tre ben och såret gick ända in till leden, men ingen infektion - hon kom å andra sidan till djursjukhus och fick antibiotika direkt inom två timmar

Ja att hon inte blev halt reagerade jag också på. Men eftersom det sen läkte så himla fint och hon inte hade någon feber så trodde jag att det inte var någon fara.
Men så fel man kan ha. Sen vill man ju inte ta ut veterinär för alla små sår heller?
Jag frågade tom veterinären som skickade upp oss till djursjukhuset om han tyckte att jag skulle kontaktat veterinär när hon blivit sparkad men det tyckte inte ens han. Så, man vet aldrig.

Riktig otur blandat med naivitet kan gå riktigt illa...

Ja att hon inte blev halt reagerade jag också på. Men eftersom det sen läkte så himla fint och hon inte hade någon feber så trodde jag att det inte var någon fara.
Men så fel man kan ha. Sen vill man ju inte ta ut veterinär för alla små sår heller?
Jag frågade tom veterinären som skickade upp oss till djursjukhuset om han tyckte att jag skulle kontaktat veterinär när hon blivit sparkad men det tyckte inte ens han. Så, man vet aldrig.

Riktig otur blandat med naivitet kan gå riktigt illa...

Nä precis. Min häst fick veterinär ut till sig och de som hade hästen hos sig (lånade) frågade om de skulle åka in och röntga efter spark, men vet sa nej. När jag fick hem hästen visade det sig att petella var i två delar. Så även om en vet ser är det inte säkert de säger rätt tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka