Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
räkna galoppsprång innan hinder.. :smirk:
på ca 14 år på ridskola, plus ca 6 år i hoppgrupp kan man väl förslagsvis säga att jag galopperat mot bom/hinder runt 10'000 ggr och jag har ännu inte fattat hur man ska veta vart/när hästen tänker hoppa av? ser hindret, 3 eller 4 galoppsprång? inte en susning.. driva? hålla in? det vet jag sista galoppsprånget, dvs för sent..
Jag har klart svårast för att sitta rakt i ryggen, vill gärna tippa framåt och så har jag svårt för att sitta bra i traven, Jobbigt med häst med stort steg, blir att rida utan stigbyglar igen...
Just nu har jag svårt för allt eftersom jag har köpt ny häst.
Men ett litet tips om hörnpasseringar: rita upp i spånet en rätvinklig hörna (som ett hörn alltså) och ställ en kon i vinkeln. Rid sedan i långsam skritt och var noggrann med att ha inre benparet om ena sidan strecket och andra utanför strecket. Det är så grymt svårt, men får en också att inse hur extremt bra en bra hörnplacering gör hästen! Du måste parera, vara noggrann i varje millisekund och INTE halka! Heja heja! Men var beredd på att svettas.
Jag tittar ner.... har blivit så pga jag rider så mkt ut, och sitter och kollar vägen framfor mig så jag kan styra undan stenar o annat. det sitter väääldigt hårt.
Tack för tipset! Det ska jag pröva. Idag insåg jag också hur extremt svårt det är att hålla fokus mer än sisådär en kvarts volt. Och hur avslöjande det är på en häst som nästan ramlar omkull när jag tappar ridningen...
Min sits är inte bra. Jag faller framåt och min förra häst puttade konstant ut mig till höger så jag är sned... Dessutom böjer jag handlederna för mycket. Tack och lov funkar ridningen hyfsat ändå och jag k´lyckas tydligen göra mig förstådd för min pålle blir bara bättre och bättre!
På hopplägret jag går på nu första dagen ida. rider ridskolan nyaste häst först av alla gullig liten 115-120cm
andra passet på värmupphinder springer han nästan in i stödet, men tyvärr för honom är jag van vid bråkiga b-ponnys benen på innan hindret.
sen på kombination hoppar han ett hinder stannar vid andra trycker på med benen han vägrar ridläraren lägger ner bommarna efter varje försök (litet kryss) efter 2 försök är bommarna nere på marken.
på varje sida står en häst (på höger stor).
så nu tar jag piskan på backen, den sparkar bakut mot den stora hästen, hästen blir så rädd att han nästan stegrar sej.
så vi ska klara en kombination dom två dagarna vi har på oss.
Beror på vad jag sitter på för häst... Tempot är väl största monstret tror jag, och det där med att sitta ner i trav... Pga en gammal ryggskada felbelastar jag konstant ryggen och får ont av att sitta ner... Vilket gör att jag inte så ofta gör det, vilket gör att när man sitter på skumpigaste hästen (som jag oftast rider) blir det inte sååå snyggt...
Det där med att inte titta ner kan vara rysligt svårt ibland också :P
Jag sitter fel på NGT jävla vis men ingen kan tala om för mig hur. Men jag känner det, de flesta av mina hästar vill inte gå undan för vänsterskänkeln. Min "fd" (tränar nästan inte längre pga "hästbrist") tränare är väldigt petigt med sitsen men ändå verkar ingen hjälpa... *suck* Sen är jag kass på ökad trav oxå, lyckas aldrig Pållarna fattar inte att jag vill ha steg ist för spring men men.
Jag skulle nog säga tempot. Pålle har inte riktigt fattat dedär med att hålla tempo än, han springer fortare och fortare helatiden :P
Halvhalter i trav har jag också rätt svårt att få till. Och att sitta ner i traven. Fast det börjar jag bli bättre på!
Håller med dig, jag fattar aldrig hur folk hinner räkna. Klarar det fin fint när någon räknar åt mig
Men det som jag faktiskt har allra mest problem med är alla konstiga låsningar i min egen kropp som hindrar min ridning att gå framåt, försöker jobba med mig själv nu när hästen är ute på foder och jag inte behöver koncentrera mig på henne
Just nu är det bakdelsvändningar. Jag tycker det är skitsvårt. Får inte till dem alls Måste dock få till dem eftersom de ingår i vissa program jag rider. Att få till schyssta ökningar (trav, galopp) är oxo svårt. Vänsteröppnan är svår eftersom han gärna håller in vänsterbogen.
Att kräva lite mer schvung och energi när det hästen går riktigt bra.
Dels är det svårt mentalt, eftersom det känns så bra och lätt redan.
Jag är nöjd ändå, liksom.
Man vill gärna stanna kvar i det eftersom det är så harmoniskt.
Sen är det är oerhört svårt att behålla balansen samtidigt som man begär det lilla extra.
Jag tappar lätt sits när pållen rör sig mer och han har lätt för att bli spänd för minsta lilla fel från mig.
Sen är det naturligtvis jobbigt för hästen också att jobba på gränsen till sin maxkapacitet.
Jag kan inte säga något direkt jag har extra svårt med, inte någon rörelse eller så, visserligen är mkt svårt nu när jag sitter på en mkt outbildad häst men så gör jag inte så mkt.
Det är dock två saker jag har väldigt svårt med i ridningen;
att rida och träna konsekvent samt att ta ledande tygeltag
Min högra arm vill bara inte tas ut som den ska, tränger hellre åt vänster då.
Annars tycker jag det är svårt att rida helt rakt framåt med eftergift, rakriktning och allt som ska vara med.
Att se till att min överkropp är där den ska är jävligt svårt. ><
Och så har jag svårt att tima in galoppfattningar och byten på rätt ställen. Och att rakrikta! Att rida en häst helt rak utan "stöd" av en vägg eller så är snudd på omöjligt enligt mig.
Hästhantering
Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva.
Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Hundträning Det låter lovande! Är inställd på ett par crispi framöver men vill prova i butik först, man kan ju alltid skicka tillbaka men vill prova...
Ekonomi & Juridik Men vilken del i Sverige bor du?
Jag tror inte det behöver vara så farligt som det låter utan det kan vara olyckliga omständigheter...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.