Svåra knottanfall

R

R0NJA

Både min häst och hennes mamma har svåra knottbett eller liknande på halsen och vid juvren. Båda är isabeller, alltså ljusa i färgen och drar till sig sån här ohyra.
På halsen har det redan hunnit bli sår på båda och vid juvren sitter det fast som knott eller knottägg eller vad det nu kan vara. Jag smörjer med skillingaryd hästsalva och det funkar ett tag med då måste man smörja flera gånger/dagen.
Har funderat på att köpa Nylanders Hästkräm efter att en kompis tipsat mig, är den effektiv?

Sv: Svåra knottanfall

Jag skulle nog ha provat med ett flug- eller eksemtäcke.

(Vet inget om hästkrämen, har inte provat.)

Nylandersalvan är jättebra. Den håller undan knotten ett tag och läker såren snabbt. Använder den till min eksemhäst. Men sätt på hästarna eksem eller flugtäcke. Kombinationen täcke, flugspray och Nylander funkar bra till mina hästar. Man får prova sig fram.

Hej! Har haft liknande på mina hästar. Jag valde att stalla in dem i ett par nätter (har det bra med stallet nära betet). Tvättat med vatten och svamp, torkat rent och smörjt med idominsalva. Köpt insektstäcke till den ena. ska släppa igen i morgon (alltså utgång på nätterna), såren är läkta och fina. Det blir värre om de går ute med sår på kroppen, insekterna äter ju på dem... Mitt råd är att stalla in och tvätta ordentligt i såren... Lycka till....

Enligt veterinär så är det bästa att tvätta med klorhexedin och sedan smörja in med Idomin. Bra sårläkande och verkar även avstötande för nya angrepp. Billigt och bra och finns på apoteket.

Enligt veterinär så är det bästa att tvätta med klorhexedin och sedan smörja in med Idomin. Bra sårläkande och verkar även avstötande för nya angrepp. Billigt och bra och finns på apoteket.

då ska jag ner direkt imorgon när apoteket öppnar och köpa.
tack.

Båda är isabeller, alltså ljusa i färgen och drar till sig sån här ohyra.

Va?

Min ena ponny är gulbrun och ljus, bara manen och svansen som är mörk. Han drar inte till sig sånt alls? Otroligt skönt :) Nästan mindre som biter på han än på de andra hästarna :D

Va?

Min ena ponny är gulbrun och ljus, bara manen och svansen som är mörk. Han drar inte till sig sånt alls? Otroligt skönt :) Nästan mindre som biter på han än på de andra hästarna :D

Nej vi har 1 fux och två isabeller och fuxen har bara fått ett bett på bogen medans de andra två är helt sönderbitna..

Jahja, säj bara inte att det är så, alla är nog inte som era hästar :p

Liknande trådar

Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 593
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka