Svara gärna!!:)

E

Elin98

Hej
Jag och min syrra delar på vår ponny vi rider varannan dag;) När vi inte rider vår häst rider vi en islandshäst som vi får låna;) Men hon är mycket svår att jobba i form!! så jag behöver lite tips!! hon är VÄLDIGT stark i munnen,lite stel oså. Så jag behöver tiips!!:)

Tack på förhand!!:D;):)

Sv: Svara gärna!!:)

Tror det var Kyra som sa mycket bra om att man ska tänka till 90 % på bakbenen och 10 % på huvudet. Det är alltså viktigare att bakbenen är igång än att hästen böjer på huvudet.

Om man följer denna utbildningsskala korrekt får man aktiva bakben samt rygg och en ärlig huvudposition.

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Bara för att hästen går med huvudet krökt innebär det inte att hästen arbetar med ryggen och bakbenen. Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa mig på plats.

Senast ändrad:

Tror det var Kyra som sa mycket bra om att man ska tänka till 90 % på bakbenen och 10 % på huvudet. Det är alltså viktigare att bakbenen är igång än att hästen böjer på huvudet.

Om man följer denna utbildningsskala korrekt får man aktiva bakben samt rygg och en ärlig huvudposition.

1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Bara för att hästen går med huvudet krökt innebär det inte att hästen arbetar med ryggen och bakbenen. Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa mig på plats.

:bow: :D

Jag tänkte precis gå ur tråden för att kopiera utbildningsskalan och klistra in den, men VIPS där kom den från någon annan! :banana:

Släppt det där med att hästen ska jobba "i form". För det första, är hästen starkt så träna mycket övergångar, tempoväxlingar och igångsättningar. Fokusera på grunderna, gå fram-stanna.

Rid mycket lösgörande arbete, skänkelvikningar, volter osv. Men tänk på att inte sitta och nöta på samma volt för mycket! byt ofta varv, rid olika övningar i olika tempon och gångarter och kom ihåg att drivning är A och O för att få en häst att arbeta med bakbenen.
När hästen sätter under bakbenen och höjer ryggen så blir den även eftergiften i nacken. (Dock luras många hästar och "knäpper" bara av nacken så att ryttaren ska bli nöjd, det menas att hästen enbart kröker på nacken, men något mer händer inte och hästen jobbar inte rätt)

Tack för alla underbara svar!!:) Tänker mest på att hon ska jobba med bakdelen (att hon ska trampa under sig,få med sig bakdelen)
Men då det är svårt p.g.a att hon är väldigt stel. Så ska jobba med övningarna o ta hjälp av tränare:):D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Ketrawzc
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar