svara fort! vinterdäck på transport...

S

star moone shine

Nu är det så att vi ska iväg med hästen till kliniken och transporten i stallet har vinterdärck, vet inte om det är dubbade eller ej men det kvittar i denna fråga ;) Våran bil har ju sommardäck och får vi dra transporten med vinterdäck????
snälla svara fort, va inne på polisens hemsida och jag fattade det som att man fick köra så så länge det inte är halt på vägarna. :confused:
 
Sv: svara fort! vinterdäck på transport...

Man får inte ha vinterdäck på bilen om trailern har sommardäck, men motsattsen tro jag är laglig (gör mig inte illa om jag har fel, men jag tro att de är så)...

Ska du åka nu eller om några dagar? Bäst är att ringa polisen och fråga vad som gäller, och ta namnet på den personen som sa hur de var, för ibland så vet inte ens polisen vad som gäller och så åker man dit ändå!:mad:
 
Sv: svara fort! vinterdäck på transport...

Så här är det ...

länk från Vägverkets sida
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

Kort sagt , du ska ha lika bra eller bättre "grepp" i däcken på släpet
än vad du har på bilen.





// Xeexex :cool:
 
Sv: svara fort! vinterdäck på transport...

Min transport har vinterdäck äret runt (odubbade)
Bilen har sommardäck el. vinterdäck (odubbade)
Och det är helt lagligt!
 
Sv: svara fort! vinterdäck på transport...

tack för svaren!
har kollat och jag får ha dubbdäcken på transporten och bilen har sommardäck...:banana:
 
Sv: svara fort! vinterdäck på transport...

Kort sagt , du ska ha lika bra eller bättre "grepp" i däcken på släpet än vad du har på bilen.
Frågan gäller inte främst vinter- respektive sommardäck, utan dubbat kontra odubbat.

Den som till äventyrs lagt på dubbdäck på bilen kan dock fortsätta köra med odubbade släpvagnsdäck så länge som det inte är vinterväglag. Det är enda rimliga tolkningen av VV:s info på http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx.

Igår behövde jag använda en bil med dubbdäck för att dra en hästtransport med odubbade. Här är barmark och plusgrader, och det krävdes knappast någon djupare eftertanke för att inse att den kombinationen var bättre (mindre dålig) än om även hästtransporten haft dubbdäck...:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp