svåra beslut..igen

E

Express_Pearl

Läste igenom tråden nedan men tyckte inte att den gav de svar efter dom förutsättningar jag å pållan har just nu och därför startar jag en till.. Hoppas det är okej. :angel:

Jag har som många vet (tror ja) en travare på 15 år som ja älskar över allt annat och vi är som ler å långhalm. :love: Hon är ett sto som alltid vart pigg å fräsch i leder å dyl. men i vintras börja det knaka i knäna å i nacken på henne, hon blev stel om det var för kallt ute och svullnade upp i benen om hon var inne över nätterna så hon fick ha benlindor på och det hjälper. Det är ju ingen fara, det kan jag ju göra för henne.. Nu fram på vårkanten har hon haft svårt att hålla hullet, snubblar när man rider (snubblade aldrig förr och nu snubbar hon 5-10ggr per ridtur) häromdan ramlade hon omkull när jag satt upp och hon har vart öm i manken efter ridning trots utprovad sadel så jag tog ut vetrinär som inte hittat nåt men som sa att hon skulle vila i en månad för att se om det hjälpte. Hon har deessutom kan det tilläggas haft otroligt ont i ryggen och har aldrig blivit 100% bra.

Detta är min första häst och jag älskar henne så otroligt mycket så jag vill absolut inte göra mej av med henne och hon är hur fin och blank i pälsen som helst men är det rätt mot henne att vara kvar nästa vinter? Vem vet hur hon kommer vara då? Och jag vill inte ha henne kvar tills hon lider utan då är det bättre att ta bort henne ett par månader innan så hon får avsluta sitt liv glad och lycklig.Dessutom brukar hon vara väldigt spänd och stressad i stallet men nu den senaste veckan när hon har vilat så har hon vart mer avslappnad än nånsin. Ska jag fortsätta rida henne som vanligt efter hennes viloperiod är över?

Hur ska jag göra med henne? Jag tror heller inte att jag vill ha henne kvar om jag inte kan rida hårt men sant eftersom jag då kommer försöka rida andras hästar (klarar mej inte utan ridningen :cry: ) och då skulle de kännas förjävligt rent ut sagt att åka från henne för att rida andra hästar som ettt svek..Dessutom har jag inte råd att hålla en häst som bara går då jag inte har eget stall/gård.. Hjälp tack!

Sv: svåra beslut..igen

Jag har inte läst din andra tråd, men..

Har hon blivit ordentligt utredd på klinik? Vad har hon haft för ryggproblem, är ryggen röntgad osv?
Ang snubblingarna - det kan ju vara ett tecken på ledinflammationer..

Om du inte varit på klinik skulle jag ha börjat där,det kanske är nåt som är lätt att åtgärda.

Det är det jag vill göra med henne men mina fräldrar fullkomligt vägrara eftersom vi har en reservation på försäkringen som säger att om vi gör nåt med henne på klinik och det visar sej att problemen kommer från vänster bak (mycket troligt att de gör eftersom hon var urdålig i det benet som liten, och det är bara höger fram som hon snubblar med. Reagerar dessutom på böjprov ca en grad på det bakbenet, kanske nån sorts diagonalbelastning?) Så om det vilket är mycket troligt att problemen är orsakade av vä.b får vi inget från försäkringen och de vägrara betala hela kostnaden för att åka å röntga själva.

Ryggen är som du förstår inte heller röntgad (jävla föräldrar!) dom ställer upp med allt men de säger att klinik å röntgen får vänta så jag kanske kan betala det själv efter jag har sommarjobbat i slutet på juni. Men kiropraktor har vart ute flera gånger och enl honom som är väldigt duktig var det fr.b 7 försjutningar i ryggen å inflammation i nästan hela ryggen..

Ja men eftersom hästen är travare och matte har otroligt dålig balans så är de ingen höjdare- brukar göra ont.. ;) När jag ramlat av får jag å hela vägen hem dessutom eftersom hon är attans svår att sitta upp på..p.ga. ryggproblemen. :smirk:

Tycker att dina föräldrar ska ta sitt ansvar som köpte en häst till dig att se till att den mår bra!!!Den mår ju tydligen inte okej och då måste den ju få hjälp.Inte skulle dom strunta i dig om du blev sjuk :cry:
Tycker det är hemskt att höra sånt här att hästar mår dåligt men deras ägare inte vill göra något åt det.
jag tycker att du ska låta henne vila från ridningen men klanske promenera,tömköra eller longera henne så att hon får motion på det sättet i stället.Sen köpa en bomlös sadel(jag köpte en svindyr utpassad sadel till min häst som efter ett år ligger som skit på honom)Bomlösa sadlar gör att den formar sig efter hästen och ger ett jämnt tryck över ryggen.
Hoppas verkligen att dina föräldrar med tar sitt ansvar och ser till att din häst blir uppkollad på klinik.
Lycka till.Mvh Lena

Det bästa är ju helt klart att få hästen utredd ordentligt på kliniken så ni får reda på om det är inflammationer i kotor osv.
Visst, det kan kosta men det borde dina föräldrar tänkt på när ni köpte henne.

Om nu detta är tväromöjligt så vore det bästa kanske att släppa henne på bete hela sommaren och låta henne vila ordentligt. Sen sätta igång väldigt försiktigt med tömkörning och promenader och se hur det utvecklar sig.
Det låter ju som att hästen har stora problem med ryggen. Och för att hästen ska kunna bli ridbar igen måste den kollas upp och behandlas där felet sitter.

Hoppas dina föräldrar tar sitt förnuft till fånga. Det blir ju inte billigare av att ni väntar, oftast tvärtom. Ju längre man väntar desto värre kan problemen bli.

Lycka till!

Måste försvara mamma och pappa också, jag vet att vi egentligen inte har råd me å ha häst men alla anstränger sig till det yttersta för att de ska funka..Jag har ex. barnbidrag som ska räcka te häst plus alla kläder å sånt te mej..Kan ju säga att ja inte köpte kläder sen i sept förra året å då för konfirmationspengarna..Så jag vet att de inte har råd, men vill så gärna få henne kollad juuue!! :cry: Men hon ska ju vila en månad nu (10juni..-gissa vem som räknar ner? ;) ) ska hon fortsätta vila efter det eller vad? Tror du jag kan ha henne kvar ett år till? Eller ännu längre.. :d

Ställ av henne och ge henne ordentligt med vila nu när sommar värmen kommer och ta bara mysiga promenader kanske.Det kan ju hjälpa henne att slippa ha en tyngd på ryggen ett tag.
Lycka till med din pålle fia

Jag förstår att du tycker om din häst men jag frågar så här iallafall. Hur kan du rida på en häst som har så ont i ryggen att hon krånglar så fort du ska sitta upp? I mina öron låter det inte så trevligt.

Först hade hon ont i ryggen å ja märkte inget..(hatar mej själv för det) Och jag gick te en kiropraktor, superduktig! När hon hade blivit behandlad ett par gånger i ryggen var hon syptomfri men hade sadelskräck eftersom smärtan kom från en sadel dä bommen var av.. Hon ömmade inte förtryck på ryggen och jag har kunnat rida problemfritt i nästan 8 månader sen ömmade hon, snubblar m.m Och nu är det som det är, så jag har inte ridit på henne när hon haft ont bara i mellanperioderna..

Jo jag vet, men jag får min lön den 27:e juni.. Då ni! Ska hon in på klinik..Vad tror ni det skulle kosta att röntga v.b, h.f å ryggen..Kanske hältutredning också om det behövs..? kan va bra å veta..Det blir på atg-kliniken i Karlstad..

Jag vet tyvärr inte vad det kostar att röntga, men en vanligt koll med bara böjprov kostade ca 850 kr i Östersund.

Hoppas ni hittar vad det kan vara.
Låter som att det kan vara så att din sadel tyvärr kanske inte passar längre. Eller så har något hänt eftersom hon har fått ont igen.

Jag har själv haft jättedåligt samvete pga att min sadel inte passade längre, vilket jag inte upptäckte förrens det var för sent. Provade ut min sadel i somras, och nu i januari fick min häst problem med hälta vilket mest troligt berodde på att sadeln inte passar längre. Det har gått 3 månader nu och förhoppningsvis är han fräsch nu och ska hålla när vi sätter igång igen.

Hoppas det går bra!!!

Sist jag röntgade min häst, hf, så kostade det 750:-,dom tog tre plåtar. Totalt gick besöket på 3000:- och det innefattar klinikavgift, böjprov,longering,sedering,behandling i knäleden och så röntgen då.

Vad ett klinikbesök kostar varierar ju, det beror ju på hur "snabbt" man hittar felet.
Gången innan gick på 5900:- UTAN röntgen, men hältan var svår att fastställa vart den kom ifrån i benet så totalt lades 5 bedövningar och det kostar ju på då.

Lycka till med din häst!

/Petra

Och ja, ser du till att få henne till klinik och ev. behandlad om det behövs, så får du förhoppningsvis många år till med din häst. 15 är ju ingen ålder ;)

Den borde passa fortfarande för den blev utprovad för ca en månad sen, då låg den kanon. Men eftersom hon är öm ryggen efter ridning har jag lagt på en gelpad som gör det mcket bättre men eftersom det inte blev helt bra ringde jag vet. Oj hjälp..vad dyrt! :smirk: :eek: Men jag kan också ge lite bakgrundsfakta, hästen är en travare som tränades och tävlades till sex års ålder då började hon springe snett framför vagnen och man hitta fel i vänste bakkota, opererade å efter det har hon visat rektion på böjprov en grad på det benet. Jag har funderat mycke på dett å de kanske kan va såhär: Hon har lagt över vikten från vä.b p.g.a. smärta till h.f eftersom det är diagonala benet.. Har för mej de ofta belastar de diagonala benet. Och nu har leden blivit utsliten p.g.a. all belastning den har fått så den viker sej- hon snubblar. Eller ja hon snubblar inte men benet viker sej, alltid höger fram men olika mycke i bland går hon ner på knä andra gånger känns det knappt. Det är bara i skritt och dessutom oftare ute än i paddock. Någon som kan dra några slutsatser av detta?

Tack för alla svar också, har inte blivit så mycket klokare men känns bra att få vädra tankarna å byta åsikter lite! Tack! :bow:

Det är ju tyvärr omöjligt att säga nåt om vad det är osv men gissa kan man ju alltid göra ;)

Det kan ju vara så att att hon har överbelastat h. fram pga att hon har ont i v bak.
Det kan även vara därför hon har fått ont i ryggen, om hon har gått och avlastat.
Det behöver ju inte vara så att leden är utsliten bara för att hon snubblar.
Min snubblade mycket förut innan jag bytte sadel, eftersom den gamla var för smal. Sen blev han bättre eftersom.

Det enda sättet att få reda på något är ju att åka in på kliniken med henne. Det är nog dom enda som kan ge dig ett bra svar.

Jo det är klart..*tänker*
Men, tcker du ja ska behålla henne trots bakgrund m.m. Älskar henne så otroligt mycket men tror det kommer bli tufft till vintern då hon var så sliten i vintras å hon blir ju inte bättre. Vissa dagar kunde de va en två timmars kamp att ta sig upp bekymmersfritt till slut. En del av mej vill göra sig av med henne den andra vill ha kvar han mer än något annat. De känns så tröstlöst, kompisens ponny på 25 har börjat bli sån här de senaste två ren, svårt att hålla hull, knakig, stel m.m medans min häst som är knappt femton var sån i vintras..Skäms för detta men jag är inte heller säker på att jag orkar en vinter till men jag vill inte göra mej av med min älskling..Hjälp, vad krångligt!

Håller fullt med föregående talare!
Snubblingar är OFTA symptom vid ledinflammationer. Ibland kan det också vara det enda symptomet.

Men som sagt - åk till klinik för utredning. Det kanske inte alls behövs mycket för att din häst ska bli bra igen?

Jag tycker du ska ta henne till kliniken, be dom kolla på henne och ge en bedömning vad dom tror och vilka undersökningar som skulle behöva göras och vad det kan tänkas kosta.
Åk hem, ta en funderare på hur du ska göra. Är det så att det är förslitningar eller att det inte finns så stort hopp om att det blir bättre så kanske det inte är så mycket mer att göra, hur jobbigt det än är. Men då har du iallafall försökt.
Eftersom det verkar som att er försäkring inte täcker alla "ben" skador så kan det ju bli dyrt med behandlingar, det går tyvärr inte att blunda för. Jag är jätteglad att jag försäkrade om min varmblodstravare så det ingår. Annars hade jag varit uppe i räkningar på 10 000 ungefär idag.

Jag har försökt ställa in mig på att min häst kanske inte kommer bli bra, men just nu är han kalasfräsch när vi tömkör och dom få gånger vi ridit han och jag har en liten bild i huvet, en önskan, och det är att få komma ut i skogen igen och rida och bara ligga och rulla i galopp som vi gjorde förut.

Men det är bara du som kan bestämma hur du ska göra.
Men skulle jag vara i din sits skulle jag åka till kliniken, höra vad dom säger och sen beroende på det agera.
Om inte annat, kanske släppa henne på bete hela sommaren så hon får ha det bra sista tiden.

Hoppas verkligen du hittar en lösning!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 170
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar