Svar på blodgrupperingen kom idag...

fettso

Trådstartare
Behöver hjälp att tyda det, eller vad det innebär.
Hann ju aldrig testa hanen eftersom han nu är avlivad.

Resultatet
N/b Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type "AB"

Bör jag mata kattungarna för hand första dygnen?Det verkar ju som att hon har en ovanlig blodgrupp...?

Sv: Svar på blodgrupperingen kom idag...

Det finns tre olika blodgrupper hos katt: A, Ab och b. DNA-testet visar bara om katten har b-anlag och eftersom Ab faktiskt är en blandning av A-blod och b-blod går det inte att särskilja en A-katt som bär på b från en katt med blodgrupp Ab. Detta är lite förvirrande så jag förtydligar, en katt med blodgrupp A som bär på blodgrupp b är alltså inte detsamma som en katt med blodgrupp Ab.

Du behöver inte handmata kattungarna. Det behövs bara om honan har blodgrupp b och paras med en A-hane eller Ab-hane.

Resultatet visar att din hona är A/b eller Ab/b.

Jag har hört att det finns katter med blodgrupp AB, på en sida står följande:

Det går inte ta DNA prov med topps på följande
raser: Europé, Ragdoll och Sibirisk katt p g a katter som har blodgrupp AB

Jag har heller aldrig sett att det skrivs A/b eller Ab/b, på våra DNA-test står det Aa om katten har blodgrupp A och bara bär på anlag till blodgrupp A, eller Ab om katten har blodgrupp A men är bärare på blodgrupp b...

Jag har heller aldrig sett att det skrivs A/b eller Ab/b, på våra DNA-test står det Aa om katten har blodgrupp A och bara bär på anlag till blodgrupp A, eller Ab om katten har blodgrupp A men är bärare på blodgrupp b...

Det är ju precis det Sol skriver?

Och det jag skrev skiljer sig på vilket sätt? Annat än att jag skrev AB med litet b.;)

Och som sagt, eftersom Ab är en blandning av A och b så kan det bli fel med Ab-katter (Ab finns inom fler raser än de du nämner). Därför blodgrupperar jag personligen inte med DNA utan med den gamla hederliga metoden.

Men du är säker på att jag inte behöver ta bort kattungarna från mamman då?
Jättebra isåfall!:)

Berätta för en oinvigd, varför skulle det vara aktuellt att ta bort kattungarna om blodgruppen är "fel" och vad skulle hända om man inte gjorde det?

Blodgrupperna kan krocka med ofta dödlig utgång. Dom ungar med "fel" blodgrupp dör (vissa överlever men tappar svanstippen?) inom 24 h eftersom råmjölken från honan kan ge fel sorts antikroppar som slår ut kattungens egna om det vill sig illa. Därför ser man till att kattungarna vid sådana parningar inte får i sig nått av råmjölken utan man nappar dom första 16-24 timmarna, sen är det inte längre farligt.
Lite info finns här
http://hem.passagen.se/karlstads.katt.klubb/webmissen/blodgrupp.htm

Men du är säker på att jag inte behöver ta bort kattungarna från mamman då?
Jättebra isåfall!:)

Ja, det är säkert. Det är bara i de fall honan är b (dvs. b/b eller +/+, beroende på hur labbet uttrycker sig) det kan bli aktuellt att handmata kattungarna 24 timmar.

Ja, det är säkert. Det är bara i de fall honan är b (dvs. b/b eller +/+, beroende på hur labbet uttrycker sig) det kan bli aktuellt att handmata kattungarna 24 timmar.

en liten fundering om båda föräldrarna skulle vara A men bärare av b. Skulle de bli någon blodkrock då?

en liten fundering om båda föräldrarna skulle vara A men bärare av b. Skulle de bli någon blodkrock då?

Nej. De kan självklart får b-kattungar men A-honor har i regel inte tillräckligt med antikroppar mot b för att det ska uppstå några problem. Det är endast när en b-hona får A- eller Ab-kattungar (dvs. när hon paras med en A- eller Ab-hane, båda dessa blodgrupper är dominant över b) som det kan uppstå problem med neonatal isoerytrolys.

Det skiljer sig på det sätt att AB inte är samma sak som Ab, om en katt har blodgrupp AB så är det en helt annan blodgrupp, medans Ab betyder att katten har blodgrupp A, men är bärare av blodgrupp b. När man läser genetik har stora och små bokstäver ganska stor betydelse när man tolkar resultatet, t.ex. ett litet b finns men syns inte (om man tar färggenetik t.ex.) medans ett stort B syns, alltså är färg Ab inte samma färg som AB. Min fundering var också vad som menas med Ab/b som Sol skrev, det har jag aldrig sett på våra (birmans) blodgrupperingsresultat.

Det skiljer sig på det sätt att AB inte är samma sak som Ab, om en katt har blodgrupp AB så är det en helt annan blodgrupp, medans Ab betyder att katten har blodgrupp A, men är bärare av blodgrupp b. När man läser genetik har stora och små bokstäver ganska stor betydelse när man tolkar resultatet, t.ex. ett litet b finns men syns inte (om man tar färggenetik t.ex.) medans ett stort B syns, alltså är färg Ab inte samma färg som AB. Min fundering var också vad som menas med Ab/b som Sol skrev, det har jag aldrig sett på våra (birmans) blodgrupperingsresultat.

Med Ab/b avses en katt med blodgrupp Ab och som bär på b. När jag läste genetik fick jag lära mig att det är viktigt att använda / när man talar om genotyp. Stor bokstav används för dominant, liten för recessivt. Därför bör man inte tala om A, AB och B eftersom det ger sken av att de alla handlar om dominanta blodgrupper. Använder man däremot A, Ab och b avspeglar sättet att skriva arvsgången. Vill man tala om vad katten bär på SKA / användas, i alla lägen.

En A-katt som bär på b skulle således skrivas ut som A/b. En homozygot A som A/A osv.

Det är vad jag har fått lära mig.

Ok, ja men det blir ju ungefär samma sak, förutom att jag lärt mig att det inte finns en blodgrupp som skrivs ut Ab (vilket enligt mig betyder att katten har blodgrupp A och bär på b), en katt som har blodgrupp b och som även bär på b (vilket jag inte har sett) skulle isf skrivas bb. MEN, sen finns det vissa raser som har en tredje blodgrupp, AB, och dessa raser kan man inte DNA-testa. Som jag lärt mig så kan katten (om man nu pratar om birmor) ha antingen blodgrupp A, och om dom då bär på blodgrupp a så skrivs det ut Aa och om dom bär på blodgrupp b så skrivs det ut Ab. Om katten har blodgrupp b skrivs detta ut med bara b. Blodgrupp AB blir alltså en tredje blodgrupp som bara finns hos vissa raser.

Det finns numera även en "sticka" så man kan kolla kattungens blodgrupp redan när den föds. Man sticker den då i tramdynan och får ett snabbt svar på om kattungens blodgrupp stämmer överrens med mammans eller inte. På det sättet behöver man inte ta ifrån alla ungar från mamman utan bara de som har en annan blodgrupp. Jag vet inte hur mycket detta används i Sverige (men det finns i Sverige) men en vännina som föder upp birmor i USA använder denna metod på alla nyfödda ungar som har en risk att få an annan blodgrupp än sin mamma, väldigt fifigt :laugh:

Finns det ngn risk i mitt fall eftersom jag inte vet vad pappan hade för blodgrupp?

Min hona har ju A/b .

PM:a gärna mig om du vet vart man kan köpa sådana stickor!:)

Det finns numera även en "sticka" så man kan kolla kattungens blodgrupp redan när den föds. Man sticker den då i tramdynan och får ett snabbt svar på om kattungens blodgrupp stämmer överrens med mammans eller inte. På det sättet behöver man inte ta ifrån alla ungar från mamman utan bara de som har en annan blodgrupp. Jag vet inte hur mycket detta används i Sverige (men det finns i Sverige) men en vännina som föder upp birmor i USA använder denna metod på alla nyfödda ungar som har en risk att få an annan blodgrupp än sin mamma, väldigt fifigt :laugh:

Jag känner flera uppfldare som försökt använda sig av snabbtest och ingen av dem har bra erfarenheter av dem. Få blod från trampdynorna har inte gått eftersom blodcirkulationen på nyfödda är dålig (det har varit sjuksköterskor eller veterinärer som stuckit) och då är alternativen hjärtstick (vilket knappast är aktuellt) eller navelsträngsblod och navelsträngsblod kontamieras lätt med mammans blod.

Vad gäller tillförlitligheten på snabbtestet som används (handlar inte om stickor utan om plattorna man droppar blod på) så har den inte varit hög. Svåravlästa resultat och många felresultat (veterinärer har läst av och resultaten har dubbelkollats mot blodprover som tagit senare).

Så problem ett är att få ur blod ur kattungarna och problem två är tillförlitligheten, iaf hos Rapid Vet-H.

Skulle dock vara intressant att veta vad det är för stickor som används för snabblodgruppering.

Finns det ngn risk i mitt fall eftersom jag inte vet vad pappan hade för blodgrupp?

Min hona har ju A/b .

PM:a gärna mig om du vet vart man kan köpa sådana stickor!:)

Nej, ingen risk föreligger. Problem uppstår endast om mamman är b/b.

Tack, är extremt rädd om den här kullen som ska komma eftersom hanen är död och han var vårat allt.

Liknande trådar

M
Övr. Katt Hej alla trevliga kattvänner! Har fått upp ögonen för rå mat till katter och tittat på olika utländska och svenska sajter...
2
Svar
27
· Visningar
10 712
Senast: lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar