Svar på blodgrupperingen kom idag...

Sv: Svar på blodgrupperingen kom idag...

Jag känner flera uppfldare som försökt använda sig av snabbtest och ingen av dem har bra erfarenheter av dem. Få blod från trampdynorna har inte gått eftersom blodcirkulationen på nyfödda är dålig (det har varit sjuksköterskor eller veterinärer som stuckit) och då är alternativen hjärtstick (vilket knappast är aktuellt) eller navelsträngsblod och navelsträngsblod kontamieras lätt med mammans blod.

Vad gäller tillförlitligheten på snabbtestet som används (handlar inte om stickor utan om plattorna man droppar blod på) så har den inte varit hög. Svåravlästa resultat och många felresultat (veterinärer har läst av och resultaten har dubbelkollats mot blodprover som tagit senare).

Så problem ett är att få ur blod ur kattungarna och problem två är tillförlitligheten, iaf hos Rapid Vet-H.

Skulle dock vara intressant att veta vad det är för stickor som används för snabblodgruppering.

Vet inte om dom ju känner bor i Sverige eller nån annan stans, men enligt min väninna är det väldigt vanligt i USA och det fungerar jätte bra, vet inte vilket märke det är, kan ju hända att det som finns i Sverige är något annat som fungerar sämre. Själv har jag inte satt mig in i det djupare eftersom det inte ligger i mitt intresse (har ingen b-katt) utan det jag hört har jag hört från henne, men jag kan höra med henne nästa gång jag pratar med henne om det finns någon sida med information.

Nej, ingen risk föreligger. Problem uppstår endast om mamman är b/b.

Det här finns det också olika uppfattningar om, enligt vissa är det lika illa om en kattunge med b-blod diar en mamma med A-blod, så bara för att honan är A betyder inte det att det inte finns någon risk (beroende på vad hon och hanen bär på). Om däremot både honan och hanen är Aa eller bb så finns ingen risk. Vet inte själv vilket som är korrekt, men så länge det finns delade meningar från forskare i ämnet så är det ju dumt att chansa.

Det här finns det också olika uppfattningar om, enligt vissa är det lika illa om en kattunge med b-blod diar en mamma med A-blod, så bara för att honan är A betyder inte det att det inte finns någon risk (beroende på vad hon och hanen bär på). Om däremot både honan och hanen är Aa eller bb så finns ingen risk. Vet inte själv vilket som är korrekt, men så länge det finns delade meningar från forskare i ämnet så är det ju dumt att chansa.

Det är en teoretisk risk att b-ungar efter A-honor skulle kunna drabbas av NI (A-honor bildar inga höga halter b-antikroppar). Det finns inget skäl att oroa sig för det. En god vän till mig har dubbel- ja trippelkollat detta med den ledande forskaren på katternas blodgrupper. Tyvärr så sprider tex. veterinärer som Dr. Addie skräckpropagande via sin hemsida, men hon har mig veterligen aldrig forskat om kattens blodgrupper. Hon är den enda veterinär jag känner till som påstår att det skulle vara en reell risk.

Jag är "dum nog" (eller har tillräcklig koll) för att ha parat min A/b-hona med b-hanar tre gånger och jag gör det lätt igen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Övr. Katt Hej alla trevliga kattvänner! Har fått upp ögonen för rå mat till katter och tittat på olika utländska och svenska sajter...
2
Svar
27
· Visningar
10 712
Senast: lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar