Sv: Svår lastad va ska jag göra?
Det enda som fungerar är att träna! För mig tog det en hel sommar - sen gick det att lasta hästen. Mitt tips är att inte ha någon mat/godis i finkan.
Min häst var rädd för finkan - hade varit med om en del otrevliga saker i samband med finkan. han behövde lära sig att det inte var farligt- och att han kunde lita på mig.
Ta grimma och grimskaft, led hästen mot transporten och prova att gå in. Vad händer? Stannar hästen? Backar? Går åt sidan? Så fort hästen inte går framåt - så backa hästen. Jag hade finkan uppställd på ridbanan så jag kunde backa hästen ett varv ungefär och sedan provade jag att gå på finkan igen. Står hästen bara still har man ett jämnt tryck i grimskaftet - och lättar i den sekunden hästen tar ett steg framåt.
Detta förutsätter att man är ledaren över hästen - att det går att backa tex. Annars kanske man ska fundera på NH-träning, med en duktig tränare.
Meningen med back-träningen är att hästen skall förstå att om man inte går in i finkan får man jobba - backa. Den skall lära sig att det är lugnt och skönt inne i finkan - där skall man bara stå stilla och få vara ifred- det är berömmet.
Man nöjer sig med lite itaget. Ena dagen kanske man slutar då hästen vågar ta ett steg upp på rampen. Beror alldeles på. Som max har jag hållit på i 1.5 h på en träning, det var första.
Orkar inte förklara allt, men pm:a om du vill veta mera! jag trodde aldrig att min häst sklulle gå att lasta igen - men det går nu utmärkt!
Lycka till! ha tålamod och bli aldrig arg!