Svår lastad va ska jag göra?

H

helle87

Hej.
Det e nämligen så att mitt 7 åriga sto går inte att lasta va kan de bero på och va kan man göra för att hon ska gå in? / Helene

Sv: Svår lastad va ska jag göra?

Har du testat att lasta med linor? Vi har en unghäst i stallet som var helt omöjlig att få in förrut men med linorna har det börjat ge sig nu,så om du inte har testat det så kan det vara ett bra tips:smirk:

Jo jag har provat lasta med linor hon får poanik och reser sig av det. :(

Hej..

Våran ridhäst ville verkligen inte gå in i transporten, så vi tog och lastade en annan liten ponny först och sen ridhästen. Ibörjan använde vi linor nu knallar han in direkt.. Jag mutar då gärna med lite hästgodis när dem är på plats. har även hö.. Viktigt för honom va att kunna se ut, så jag satt även i ett fönster i min transport. Detta funkade för oss.. Sen kör jag väldigt lugnt & mjukt.

Ah vi har provat att muta henne med mat, godis, hö och allt .. det funkar inte. :/ vet inte va jag ska göra då vi snart ska ut och tävla :(

Har du ingen du kan lasta samtidigt, har din häst ingen kanonkompis du kan ha på transporten?.. Så dem är 2..

Jo en liten shetlands ponny . men de e inte min :(

Kan du inte få låna den? .. Jag kör omkring med vår lilla ponny, har delad bom fram. Det går ingen nöjd på henne. Nu åker vi visserligen inte så långt, det viktiga är ju att dem känner sig trygga i transporten, så man kan lasta fler gånger.. eller hur!:banana:

helt sant. men mitt sto är rätt stor och tror inte hon får plats om man har en till häst i en transport.

Där kör jag en variant, då ponnyn är liten behöver hon inte ha halva transporten, utan jag har mittväggen snett över, hon har plats, hon mäter 118 och är späd han är 168 och stor, en lång och kort bom bak, ...( om man inte har en , tillverka en variant) Detta va mitt tips...!! Vi har lyckas, det är inte säker alla tycker som jag.. Lycka till !! /anna:rofl:

hehe okey tack ska försöka med det, / helene

Kan det funka med att täcka något över ögonen? Har aldrig behövt testat det själv men har hört av andra som har gjort det med sina svårlastade kusar och då har dom traskat in.

Det enda som fungerar är att träna! För mig tog det en hel sommar - sen gick det att lasta hästen. Mitt tips är att inte ha någon mat/godis i finkan.

Min häst var rädd för finkan - hade varit med om en del otrevliga saker i samband med finkan. han behövde lära sig att det inte var farligt- och att han kunde lita på mig.

Ta grimma och grimskaft, led hästen mot transporten och prova att gå in. Vad händer? Stannar hästen? Backar? Går åt sidan? Så fort hästen inte går framåt - så backa hästen. Jag hade finkan uppställd på ridbanan så jag kunde backa hästen ett varv ungefär och sedan provade jag att gå på finkan igen. Står hästen bara still har man ett jämnt tryck i grimskaftet - och lättar i den sekunden hästen tar ett steg framåt.

Detta förutsätter att man är ledaren över hästen - att det går att backa tex. Annars kanske man ska fundera på NH-träning, med en duktig tränare.

Meningen med back-träningen är att hästen skall förstå att om man inte går in i finkan får man jobba - backa. Den skall lära sig att det är lugnt och skönt inne i finkan - där skall man bara stå stilla och få vara ifred- det är berömmet.

Man nöjer sig med lite itaget. Ena dagen kanske man slutar då hästen vågar ta ett steg upp på rampen. Beror alldeles på. Som max har jag hållit på i 1.5 h på en träning, det var första.

Orkar inte förklara allt, men pm:a om du vill veta mera! jag trodde aldrig att min häst sklulle gå att lasta igen - men det går nu utmärkt!

Lycka till! ha tålamod och bli aldrig arg!

Hej.
Det e nämligen så att mitt 7 åriga sto går inte att lasta va kan de bero på och va kan man göra för att hon ska gå in? / Helene

Hejsan har haft det oxå med mitt hbl sto, var bor du i landet? vet en bra tränare så nu kan jag lasta min häst när jag står framför däcket.

Jag håller till stor del med LillaO. Men det låter som att hon har tränat NH förut, och det har kanske inte du...? Jag rekommenderar att du tar kontakt med en NH-tränare eller liknande, det är superbra!!:banana: Hade en ponny som vi stod i 2 timmar med och tränade(vi kör med NH) men sen tog vi henne till en NH-tränare, och efter typ en kvart gick hon in. Vi andvände samma metod, men de har något speciellt. (den ponnyn gick dock aldrig att bota, det var inte bara lastningen som var svår, det var allt! Vi lastade varje dag, men om vi lät bli en vecka var hon lika omöjlig igen... Hon fick åka hem..) MEn som sagt: NH!:bump:
Lycka till!

Nja min häst tar ett steg sedan backar hon och slänger sig runt och ställer inte en fot på rampen . :/

Hästen jag är medryttare på har också varit svår att lasta. Vi lastar alltid i träns, och gjorde som någon tidigare skrev, att vi hade ett jämnt tryck dvs. jag drog honom framåt, men direkt han tog ett steg framåt eller gjorde nått som jag bedömde var rätt, så lättade trycket. Gav honom tid till att fundera imellanåt också. Var också noga med att han inte fick höja upp sitt huvud för högt, för då blev han väldigt stark och kastade sig gärna bakåt. Använde även lockbete- kraftfoder i en hink. :d Sen tog vi till lite andra knep när han vägrade röra sig åt något håll över huvudtaget. Efter första ggn. gick det bättre och bättre att lasta och vi behövde göra mindre och mindre. Nu lastar jag i och ur själv utan hjälp av nått eller någon! Han är jätteduktig:love: Hästen i fråga var dock aldrig rädd, utan bara envis och ville helt enkelt inte gå in!

Har ni testat på morgonen innan fodring och att ni ställer foder hinken i transporten och när/om hon går in så får hon sin mat där...! Vet inte men det brukar funka,
:idea:

har du testat lasta innan frukost...Sätta foder hinken inne i transporten och låta hästen äta där!! Om hon går in...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 951
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 548
Senast: Nepenthe
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips på att rida omotiverad unghäst?