Svår född häst.. hjälp!

V

VilsnaAro

Kära Bukare, hjälp!

Jag har ett sto, 10 år, 170, vilandes för tillf. som är så himla svår att hålla fin i hullet.
Hon äter minst 12-14kg hö om dagen (fodras 4ggr/dag). Har provat att ge lite betfor och kornkross men eftersom att hon inte rids så blir hon både tjock i bakbena och vandrar runt i boxen som en toka. På tok för mycket energi alltså. (=glöm havre!)
Hon är ute med hästkompisar i stor hage hela dagen och det är inga problem där alls. Polare allihopa. Hon trivs i stallet så jag tror inte att det e som hon e nervös.
Men vad gör man??? :confused:
Snälla hjälp! Jag vill ju inte ha ett benrangel men ideerna börjar o sina..
Super tacksam för hjälp!!! :bow: :bow:

Mvh Aro

Sv: Svår född häst.. hjälp!

Hur är hon smal? Över ryggen eller hela kroppen? Äter hästen bara hö? Är hon avmaskad? Är tänderna kollade? Får hon i sig allt hö eller blir hon bortjagad från maten i hagen kanske?

Hej!
Jag skulle nog ge henne(om det inte är något med tänder osv)
massor av ensilage och luzern.
//Therese

Det gamla vanliga svaret, har du analys på höet? Har du en riktig foderstat? Mineralbalans? Tänder? Avmaskning? Jag skulle tro att det fattas proteiner.

hej alla.. tack för ideerna! :bow:

Jo hon e ganska smal över ryggen. Men tänderna e kollade och de är ok. I hagen är hon ranghög så det e ingen som kommer i närheten av hennes mat, de försöker inte ens.
Jag har avmaskat henne efter schema men jag vet inte hur hon hade det innan på den fronten.
Vårat hö är tyvärr inte analyserat men vi har haft samma "hö-gubbe" i 6 år och vi har inte haft problem med en enda häst förut. Och då har jag även haft dräktigt sto + unghäst. Alla hästarna har alltid blivit super fina på det. I både hullet och pälsen.
Som det är nu så får hon betfor, kornkross o mineraler. Men som jag skrev så kan jag inte öka den mängden eftersom hon blir tjock i benen och alldeles stissig.
Har faktiskt inte provat lucern pellets.. Ska prova det!!
:banana: :banana:

Det hjälper inte att det varit bra förr och att höet kommer från samma ställe. I år har det t ex varit mycket exeptionella väderförhållanden och det påverkar höet. Så utan analys är det omöjligt att säga om det är bra eller inte.
Uppenbarligen klara inte hästen sig på höet så gör enanalys av det, blir mycket billigare i längden än att chansa och prova sig fram med olika foder.

Det hjälper inte att det varit bra förr och att höet kommer från samma ställe. I år har det t ex varit mycket exeptionella väderförhållanden och det påverkar höet. Så utan analys är det omöjligt att säga om det är bra eller inte.
Uppenbarligen klara inte hästen sig på höet så gör enanalys av det, blir mycket billigare i längden än att chansa och prova sig fram med olika foder.[/QUOT

Jo det låter ju iof ganska vettigt.. Jahapp så var gör man en sådan här analys nu då? Och vad kostar det ungefär?

Det låter som att hästen har proteinbrist. Jag skulle ge Lucernhack i första hand och sedan öka på med soja eller Krafft Protein om det inte hjälper. Det allra bästa är förstås som någon skrivit redan, att ta en höanalys. ;)

Först, ta analys på höet. Kan du absolut inte det (vilket jag inte förstår) så lägg på 3 kilo lusern.

Edit: betalde knappt 500 till hjortens lab i år.

Kan rekpmmendera Luzernpellets och Kr*fft Gro*v.

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Tuvisen
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 301
Senast: flashlight
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 449
Senast: Farle
·
Foder & Strö Hade en tråd för ett tag sedan och fick tips om att ge krossad havre till min häst. Problemet är nu att han inte vill eller kan äta...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka