Svår att ta i hagen...

E

Ellivuod

Jag köpte för ett år sedan en riktig dressyrfjolla som skrek av högan sky om han inte kom in vid elva och fick sin lunch, han gick på mat och sov-klocka tror jag. Sen gick det bättre och bättre, ibland kunde han vara ute till ett.

Nu kan man lugnt säga att det vänt. Han går fortfarande själv men har hästar på alla sidorna och går i en platt hage men med mycket gräs och han älskar det. Från början gick han ute till lunch bara (ca 12) men det märktes att huvudet varvat ner. Sen augusti ungefär har han gått ute hela dagar (8-16-16.30) och det har funkat jättebra. Tills för två veckor sen.

Min häst vill inte gå in :crazy: I början gick det om man tog honom sist men idag gick tamme fan inte ens det, han var inte ett dugg orolig eller så, jag stod och väntade i ösregnet. Till slut kom han så nära att jag kunde knäppa på grimskaftet på ena sidan, han blir lite förvånad/förskräckt när han först inser att man fått tag på honom men han blir lugn och sansad direkt och är jättecool att leda.

Det spelar ingen roll vem som hämtar honom, jag eller personalen i stallet (tre olika personer han tycker bra om och vet att det är hans "matmammor"). Han vill ändå inte komma in.

Mutor funkar bra - en gång. Sen kommer han ihåg att man haft med en hink med betfor, havre, pellets, en morot, ett äpple, gräs...
I början gick han bara ett varv och kom sen men nu kan det ta upp mot en halvtimma och det funkar inte när man står inackoderad.
Han har inte blivit skrämd av något, för han är inte uppjagad och springer ifrån en när man kommer i hagen det är mer lite nonchalant typ "Jaha, tror du att du kan fånga mig?"-stil.

Vi (jag + personalen) har försökt tänka på om något någon gång har hänt men ingen kan komma på något öht :crazy:
Han är jätteglad och kelig inne i stallet, njuter verkligen av att bli ompysslad och tycker det är jätteroligt att arbeta, oavsett om det är ute i skogen eller i ridhuset.

Hjälp..? :crazy:

Sv: Svår att ta i hagen...

Hm, har själv aldrig haft det problemet (min kommer glatt skuttandes) men jag har hört och läst här att man kan driva hästen tills den tröttnar. Man går alltså bakom hästen och hela tiden driver den framåt. Så fort han stannar driver du på (inte skrikandes och viftandes utan lugnt). Till slut så tröttnar hästen på att inte få stanna och kommer självmant. I början kan det ta flera timmar men i gengäld ska det inte ta så många gånger innan det fungerar.

Lycka till

Mvh//LG

Kan han inte få vara ute en natt? Än är det ju ingen kyla att tala om (även om det var frost inatt).
Kanhända han tänker om när han ser att ni bara går?

Jag skulle prova att erbjuda honom att komma in, gå därifrån om det inte passar, gärna vänta en halvtimme eller så, och så försöka igen.
Ta en kväll och hålla på och se om han tröttnar.

Lycka till!
Lotta

För några år sedan fick en ponny i mitt dåvarande stall som inte skulle gå in. Hon växte fast och bangade inte heller för att försöka sparka eller bita för att slippa göra som ägarna ville.

Grundproblemet hos denna ponny var att hon fått ta över i småsaker. Sakta men säkert hade gränserna flyttats fram tills hon tyckte att hon var HON som höll i showen.

Hos din häst är nog grundproblemet ett annat, men det är MÖJLIGT att metoden vi använde kan funka ändå. Du får fundera:

Vi satte i alla fall ponnyn i en mindre hage med en annan kompis (ensam går bra). Så skulle ponnyns matte ta henne och naturligtvis drog hästen sig undan.

Jag plockade då fram en långpisk och drev runt hästen i hagen. Hon fick skritta, trava, galoppera - men INTE STÅ STILL. Så höll jag på ett tag till det var dags att göra nytt försök.

Det hela upprepades - ponnyn ville inte bli fångad och blev på nytt runtdriven.

Vi upprepade alltså detta till ponnyn lät sig bli fångad. Då togs ponnyn in och fick godis ( i boxen - men det var för att ägarna ett tag "lockat" in ponnyn med godis för att få in henne i stallet, så i detta fall var "fångandet" inte avslutat förrän hästen stod i boxen).

Det man gör med denna metod är att ta över initiativet. Istället för att jaga runt efter hästen är det plötsligt DU som bestämmer att han skall springa och bestämmer när han får sluta. Jag har efter denna första gång prövat detta med några hästar till och det har alltid funkat.

Nu har ju din häst en lite speciell historia iom att han inte VILLE vara i hagen, men du kan ju fundera på saken.

De flesta hästar lär sig efter ett tag att det är attan så mycket bekvämare att låta sig fångas direkt och få belöning än att jagas runt. :devil:

Indy

Tillägg

Har man en känslig häst behöver man ju inte ha någon pisk att driva med. Det räcker med röst och kroppspråk. Men det är viktigt att hagen inte är gigantisk. Man måste ha möjlighet att hålla igång hästen utan att springa benen av sig själv.

Indy

Svarar alla på något höger.

Att lämna honom ute en natt går inte, även om hans huvud utvecklats mer till en "vanlig" häst så tror jag han skulle få panik och springa för allt vad han har att erbjuda tills han stupar.

När jag tar in honom står jag vid stallet (en bit ifrån hagen) och väntar tills han ställer sig vid grinden istället för i andra änden av hagen och tar honom då och belönar honom för att han kommer.

Jag tror inte att det är en ledarskapsfråga, han lyder minsta vink från mig, vi kan hålla på med löslongering, han går lös efter mig som en hund, vi är bra vänner skulle jag vilja påstå.
Han skiter inte i mina gränser (som han gjort förrut) utan håller sig där jag vill att han ska gå när jag leder honom.

Att driva honom vore en bra idé, ska prova det i helgen. Han är väldigt lyhörd för sådant och det blir väl lite som löslongering, han har blivit superduktig på att läsa mitt kroppsspråk.

Hittar jag ingen annan lösning kanske det är dags att låta honom gå med en annan häst... Men jag vet för allt i mitt liv inte vem :crazy: Eller var, hagen han går i nu är för liten för två och stora hagen tycker jag är lite väl stor = många hästar och det blir väldigt mycket på en gång.

Om man får vara så blåögd och naiv så tror jag att han verkligen trivs i det här stallet, han har varvat ner väldigt mycket sen vi flyttade dit och har ett helt annat lugn, det enda som han eg. reagerar på är traktorer men det tränar vi på varje dag.

Tack för förslagen :bow:

Två saker jag kommer på...
Han har ingen lust att gå in helt enkelt. Han gillar sin fina hage!! Har kommit på hur skoj det faktisk är att vara ute!

Han ser det som lite av en lek att bli infångad. Haha, ni får inte tag på mig, guuud vad det här är roligt!!! Min kompis häst blir så ibland.

Jag tycker du ska prova att låtsas som du lämnar honom ensam. Du behöver ju inte åka hem, vänta i stallet och se hur han reagerar. Gå ner när han varit ensam nån timme och fråga om det inte är dags att följa med in. Vill han inte komma så lämna honom igen. Gissar att han tröttnar på beteendet när han inser att ni bara går iväg och inte vill "leka" mer. Värd att prova iaf.

Så kan du ju gå ut med godis till honom när du inte tänker ta in honom, så han inte automatisk förbinder att bli fångad med att gå in?

Vi har redan provat det... Visst tröttnar han efter ett tag men det funkar inte i längden det heller, det blir bara värre och värre nu dessutom.
Han blir nog mer rädd när han får fast honom än vad han tycker det är roligt att vi inte får fast honom, tror jag faktiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka