Svår att fånga i hagen!

M

Moja

:) Hej

Jag är Medryttare på ett gotlandsruss och när jag ska fånga henne springer hon bara bort och det är som om hon tycker det är jättekul. Hur ska jag göra?! Ibland är hon jättesnäll att fånga och kommer fram till en men ibland springer hon bara bort. Jag brukar ta med mig mat och gömma grimman..
/ Moa

Sv: Svår att fånga i hagen!

Hej!

jag hade samma problem när jag började som medryttare, fick leka jaga jämt. Men för mig löste det sig ganska snabbt, när vi lärt känna varandra bättre. Ett knep är dock att ha en liten morot eller nåt som jag ger när jag satt på grimman. Och att inte gå rakt fram och "fånga" hästen, utan stanna en bit bort och låta den komma fram till dig. Bryr den sig inte brukar jag höra konstiga saker så den tycker jag är rolig, eller i annat fall helt ignorera den tills den kommer. några tips..

Om där är fler hästar i hagen så kan du göra som jag - ta med några äpplen och så gå fram till de andra hästarna och mata dem och strunta i den du ska fånga en god stund. Spara ett äpple och gå en bit fram och vänta sedan på henne, jaga aldrig. Ibland sätter jag mig på huk och bara väntar, ger äpplet och går sen därifrån. Träna så även de dagar då du inte ska ta in henne så att grimma+du inte alltid= infångas!

Jag hade en arab en gång som hade varit i stort sett omöjlig att fånga plus att han varit huvudskygg och svår att få på grimma överhuvudtaget och det tog bara ett par veckor med denna träning så kom han alltid fram till mig i hagen.

Prova!

Gud ja !
jag är oxå medryttare på ett russ o han gör precis likadant ! men jag fick tippset att man skulle sätta sej ner i hagen med en godis i en hink , visa den inte den för mkt, för en nyfikan ponny vill gärna veta vad som är i hinken o när h*n kommer till dej så ger du h*n en godbit o en kram , efter ett tag så har hästen fattat att om h*n kommer till dej så får han en godis o en kram ! de funkar nog , men de tar nog ett tag att lära ! men när den har fattat blir de nog bra ! är ingen expert , är ju trots allt bara 12 år:P men detta tippset fick jag av en vuxen :D

Prova med att bara gå in i hagen och ställ dig där, Gå omkring lite och se "ofarlig" ut. (Vi är ju rovdjur och hästen kanske tycker det är obehagligt när nån springer efter.) Gå fram lite mot hästen och vänd sedan ryggen till. Det är ganska roligt det där med hästar. Till att börja ´med är det ju ganska bra att veta VARFÖR hästen går ifrån. Tur att vi inte har såna hästar! :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 935
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama