Svår att få dräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
M

missan

Vad kan det bero på att ett sto som haft föl både som tre- och fyraåring inte tar sig som 5- och 6-åring? Kan det bero på olika betäckningsmetoder (färsk- fryst etc) eller någon skada? Är det nån idé att försöka igen när hon är äldre?

Sv: Svår att få dräktig?

Det finns väl två anledninga, först och främst.
1. Att hingsten som används inte är tillräckligt fertil.
2. Att stoet dragit på sig nån infektion, och skulle behöva behandas för att bli ren.

Det skulle ju kunna vara så enkelt också att stoet kanske inte mått bra mentalt, varit stressad eller inte trivts i situation osv. Min treåring tog sig inte föränn hon hade stått på seminstationen i ca 3 månader....bara en tanke.

Jag hade kollat upp stoet så att hon inte har någon infektion och sett till att hon mår bra. Sen hade jag provat med en hingst som har väldigt bra sperma.
Lycka till

Ok tack för svaren! Jag ägde henne inte då hon fick föl eller betäcktes utan framgång, utan utläste detta ur hennes papper. Vi får väl se framöver!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 403
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka