Jag har både schampo och pälsglans från Sjöbogården. Inte massa konstiga grejer i och funkar jättebra till min hästs tagel och hårrem. Tvättar svansen ibland på sommaren. Alltid pälsglans innan den borstas ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då ska jag tvätta ordentligt så snart det är plusgrader igen och sen dränka (mig) i pälsglans. Vill minnas att det är foxfire jag har i ryktlådan.
Apropå hår som hår. När jag går in i butiken Normal så hajar jag till varje gång för de har pälsglans bland hårprodukternaLite OT men på den tiden jag hade häst använde jag pälsglansen på mitt eget hår. Hår som hår liksom
Min SWB hade rätt tunn svans så den var jag rädd om. Minimalt med borstande och maximalt med pälsglans. Jag redde ofta ut den med fingrarna för att inte slita i onödan på den.
Piggborste sliter onödigt på man och svans så endast vid undantagsfall får dessa användas.
Aldrig fläta i hagen -risk för att fastna.
Pälsglans oftast Foxfire, den är ok
Piggborste sliter onödigt på man och svans så endast vid undantagsfall får dessa användas.
Aldrig fläta i hagen -risk för att fastna.
Pälsglans oftast Foxfire, den är ok
Jo den sliter mer än andra borstar.Fast piggborste sliter inte mer än nåt annat, det är nog mer HUR den används/HUR man borstar?
Har aldrig haft nåt annat och det har absolut inte slitit på minas svansar.
Hur då?Jo den sliter mer än andra borstar.
Jämför tagel från en piggborste och en mjukare borste så är det i regel mer i en sådan och har du redan en fin svans finns det ingen anledning att använda Piggborsten. Den behövs bara vid leraHur då?
Så är det inte här iallafall. Men jag kanske är undantaget till regeln
Jag tillhör nog åxå det där undantaget då. Hade alltid piggborste förut men bytte till en riktig "hårborste" bara för att det var enklare att borsta med den. Mina hästar har alltid haft väldigt tjocka svansar och det har inte slitit mer med piggborste än med den vanliga.Hur då?
Så är det inte här iallafall. Men jag kanske är undantaget till regeln
Jag har inget tagel i borsten när jag borstar med den. Inte mer än i nån annan borste.Jämför tagel från en piggborste och en mjukare borste så är det i regel mer i en sådan och har du redan en fin svans finns det ingen anledning att använda Piggborsten. Den behövs bara vid lera
Många får tyvärr alldeles för mycket tagel när de borstar. Speciellt barn/ungdomar som i sin iver vill piffa till sin häst. Så nej inte Piggborste till svansar och man!Jag har inget tagel i borsten när jag borstar med den. Inte mer än i nån annan borste.
Men det kan ju vara för hur jag borstar också tänker jag.
Spelar ju ingen roll om jag redan har en fin svans, den är lika bra att reda ut med som nåt annat.
Vidhåller fortfarande att det absolut beror på handhavandet.Många får tyvärr alldeles för mycket tagel när de borstar. Speciellt barn/ungdomar som i sin iver vill piffa till sin häst. Så nej inte Piggborste till svansar och man!
Men du kommer ändå inte från att vissa borstar sliter mer än andra. Så är det ju på människohår också. Vissa borstar är rena döden för mitt hår osvVidhåller fortfarande att det absolut beror på handhavandet.
Sånt hade vi på teorin på ridskolan, så jag fick lära mej väldigt tidigt hur försiktig man skulle vara och hur man gjorde på trevligast sätt för att inte slita i hästars tagel.
Borstar man uppifrån och ner antingen hela eller i slingor och håller fast svansen med andra handen över det kommer det inte lossna mer än med nåt annat man borstar med. Samma med manen.
Du kan ju rycka loss hur mycket som helst med vad som helst om man går loss vårdslöst och 'borstar hej vilt' när det är trassligt.
Off topic. Upplever du att foxfire luktar illa numera?Jag använder bara foxfire.
Japp,
fast svansarna är inte särskilt skitiga särskilt ofta iofs. Å andra sidan fastnar smutsen inte lika lätt på en pälsglansad svans. Alternativt försvinner smutsen när man borstar.
Men alltid grundligt med pälsglans först.
(Jag tvättar nog inte svansen(hästen) ens en gång om året)
Men JA, Carr&Day&Martin är överlägsen, Foxfire är inte i närheten. Leovets Riders Magic är också kanon när det är riktigt illa. Dock inte helt optimalt att gnugga in med händerna strax innan man ska spänna en sadelgjord...Sen jag skaffade häst med jättetjock svans har jag gått över från Foxfire till Carr&Day&Martin, kombinerat med Leovets Riders magic. C&D&M använder jag på mig själv också. Jag borstar relativt ofta och använder en hel del pälsglans, borstar alltid nerifrån oavsett om jag tar hela svansen på en gång eller sektioner. Båda de produkterna kan jag dessutom använda i manen och sedan fläta, det funkar bra.