Svansskubbning!

B

Born96

Jag tror jag blir galen snart:eek:
Min häst har snart skubbat av sig hela svansen!
Vad ska jag göra? Har provat att tvätta med såpa men det har inte hjälpt alls!:crazy:
Finns det någon som har något bra tips?
Tacksam för så många svar som möjligt.:bow:

Sv: Svansskubbning!

Antar att du avmaskat och kollat ev ohyra. Mitt tips är att smörja svansroten. Du kan ju tex prova med Probolja, det använder jag till min exemhäst med gott resultat.
Lycka till!!

Vad ska jag göra? Har provat att tvätta med såpa men det har inte hjälpt alls!:crazy:

Hej!

Mina hästar har iof inte kliat av sig hela svansen, men dom kan ha kliat lite högst upp i svansroten.. så då använder jag mig av AVS 14, finns att köpa på Granngården.. det fungerar mkt bra tycker jag iaf..
Det kan ju vara så att din häst kanske har eksem lr liknade.. Men jag kan starkt rekomendera detta... Om det är så att h*n kanske har klåda av insekter, sol el dylikt...

Mvh
Carro

Ja han är avmaskad och någon ohyra har jag inte sett till. Jag får prova med probolja. Tackså mycket!

Jag kanske överdrev lite när jag skrev hela svansen:o
men han har skubbat rejält uppe på svansroten. Skubbade lite förra sommaren men inte så här mycket. Tack för tipset.:bow:

Har en häst i stallet som kliat sönder uppe i svansroten.
Avmaskad, och beh. med switch...inget resultat. Upptäckte sen att det var soleksem (lindrigt iofs, både i man och svans). Inte roligt när hästen "ska" ha lång man och svans :cool:.
Tvättar rent med lactasyd och sprayar sen aloe vera.

Hej,:Dmin häst har exem och skrubbar sin svans avs 14 är bar elr bivax salva..de funkar super!Aloe vera juice är super bar ochså bara smörja på !har han/hon exem?om du inte vet kan de va värt att kolla upp vätrenärer brukar kunna de!kram och lycka tiil/becca PS:aloevera juice kan man köpa i hälso butiker avs 14 på odal/granngården och bi vax på lite hälso vårds butiker,,, :bump:

Hade bäsy nu /mej:p

Ok, det kan ju vara värt att prova. Han brukar ha en jättefin svans annars, så det är jättetråkigt. Tack för tipset.:)

Jag vet inte om han har exem,har inte kollat upp det efter som det inte har varit så här illa förut, skubbade sig som sagt förra sommaren men då hjälpte det att tvätta med såpvatten.
Tror att jag ska börja med att prova avs 14. Tack för tipsen:bow:

Min ponny skrubbade gärna på sommaren så jag kletade i vanlig SOLhelosan och sen vart det inga problem =)

min häst kliade av sig svansen å panluggen flera somrar innan jag köpte henne, skötte om henne först å hade henne på halvfoder å senare helfoder å sen köp. jag fick tips av stefan melanders ena hästsksötare att tjärshampo var effektift. fick en flaska av henne å tvättade de utsatta områdena. svansen växte ut under sommaren och jag har inte sett några tendenser för att hon ska klia av sig svansen sen dess. det är 5 år sen nu tror ja...
effektivt i längden detdär.

(tvättade ett par gånger under sommaren)

Probschampo först och sedan följa upp med proboljan, allt mjäll och kli förvinner!! Luktar lite tjära av det. Helt klart värt att testa. :bow:

Vore jag du skulle jag ta ett träckprov och skicka in på direkten, samtidigt som jag snabbt som ögat skulle inhandla ett eksemtäcke!!!
(vill man bara prova om det hjälper har de billiga på Rusta, men ska man ha ett som verkligen har kvalité, finns det fantastiskt bra på Boett.)
Skulle tippa att din häst har problem med insekter, och egentligen bäst behöver tygskydd, men ändå bäst att ta prov, så det inte beror på för mycket invärtes parasiter.
Se gärna till att hästen kan söka skydd för insekterna inuti en byggnad också.
Det är enormt med knott just nu!!

Min häst (som varken har mask, ohyra eller eksem) började klia sin svans i vintras. Sen jag i sommar kom på att aloe verakräm var svaret på mina böner har nu svansen börjat växa ut igen!! Köper aloe verakrämen i en hälsokostbutik och en lite tub som varar ett par veckor kostar 50:-. Helt lysande på alla sätt!

Min häst (som varken har mask, ohyra eller eksem) började klia sin svans i vintras. Sen jag i sommar kom på att aloe verakräm var svaret på mina böner har nu svansen börjat växa ut igen!! Köper aloe verakrämen i en hälsokostbutik och en lite tub som varar ett par veckor kostar 50:-. Helt lysande på alla sätt!

När på vintern var det?
Vad berodde kliandet på?

*KL*

Var köper man porbolja?

/Skaune - som inte har koll på andra oljor än olivolja...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 711
Senast: Rikke
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka