svansproblem...

minor

Trådstartare
Jag och min halvblodskille har ett problem...
han har börjat o klia av sig svansen, (längst upp på svansroten..)
just nu är det cirka 1 dm långt o 5 cm brett område som är borta.

Han har inte mask, Kan inte se några utslag eller något sånt..
han har aldrig tidigare gjort det!

pratade med vet för några dagar sedan, o hon sa att vissa hästar gör så då dom tappar vinterpälsen..

finns det någon som har en häst som kilar av sig svansen vid fällning?
eller har någon nåt tips på hur jag kan få honom att sluta med det?

Sv: svansproblem...

Hur vet du att hästen inte har springmask?
Annars pälsätare.

Det är inte normalt att få sådan klåda vid en vanlig fällning.

Tvätta svansroten med vanligt schampoo och smörj sedan in med GRÖNT hovfett.
Jag vet, det låter konstigt men hjälper ofta jättebra när dom kliar man och svans!!!
OBS! Måste vara grönt hovfett.

Min pålle har samma problem, endast under pälsfällning han gjör det.
Kjöp LEOVET NO RUB, massera inn detta på svansroten, KONTROLLERA NOGA så H*N INTE har skavat av hud först.

Funkade fjäll på min pålle:)

Annvänder den också på sommaren då knotten är som värst:)

Vart kan man köpa det? :)
då är det alltså fler hästar som kliar sig när dom fäller..

pälsätare? vad är det? Jag har aldrig hört talas om det tidigare tror jag..

Jag har nyligen avmaskat mina hästar, gjorde det på inrådan av vet så att man kunde utesluta att han har mask! men vet inte om avmaskningsmedlet tar springmask?! o läste på internet någon stanns att om hästen har springmask så ser man maskarna i bajset.. och om han har springmask så borde man ju se någon av dom andra hästarna också vara irreterad och klia sig, och det gör dom inte!

Det beror ju på vilket preparat du valt. Och när du avmaskat - under den kalla årstiden har många maskar ett vilostadie med lägre metabolism vilket kan göra dem okänsliga. Springmasken har dock inget inhiberat stadie som lilla blodmasken.

Att avmaska vintertid är ingen hit och att avmaska för att "utesluta parasiter" är tämligen onödigt och mkt märklig rek från en veterinär. För att kolla parasitstatus tar man träckprov.

pälsätare = pälsätande lus.

Min förra gjorde likadant. Jag tvättade med decinficerande schampo (Hexicil)) och sen smorde jag med Aloe Veragelé. Då höll sig svansroten fin och han kliade inte.

Jag avmaskade för ca 1-2 veckor sedan när han började att klia sig!
avmaskningsmedelet som jag fick utskrivet var en vit förpackning med blå text på! Har helt glömt bort vad det heter nu..

Om det nu är pälsätare, kan man se det på något sätt?

imorse när jag släppte ut hästarna så såg det inte ut som han hade kliat något mera... så jag hoppas verkligen att det är bra nu igen!

Jag köpte min flaska NO RUB på granngården, trooor jag...

Men googlade fram att dom även har den på

Agerstadridshop.nu

Mitt halvblod har samma problem, haft det länge, året om...
Kollar mask varje vår och höst, avmaskar efter provsvar, om det behövs...
Vet har tagit hudskrap och hår för analys men de hittade ingenting...

Det enda som hjälper honom är, regelbundna tvättar av svansrot, hexocil (stavning) eller såpa, mellan tvättarna på vintern blir det helosansol några gånger då roten börjar se torr ut, på sommaren sprayar jag med insektsmedlet i den svarta sprayflaskan, köpt på grann.....en och smörjer på ASV14,
Det blir inte bra, försvinner inte men det blir bättre, upplever även att det kliar i roten och att den blir torr och därför kliar....

Har provat aloevera gele, olivolja, vaselin (funkade en gång för lääänge sedan)

Hoppas på fler svar och tips så jag kan följa denna intressanta tråd!
:)

*KL*
PROB olja fungerar kanon! Min häst fick klåda som inte ville ge med sig, smörjde in med denna oljan var dag i en vecka, detta är 1 år sedan. Även när hon blir biten av hästflugor och får sina stora knutor som hon kliar hål på fungerade oljan.

Min kompis häst kliade sin svans super mkt, slutade även klia där.

Ett tips när ni använder det är att ha handskar, är tjära i oljan så det luktar en del..

Min förra gjorde likadant. Jag tvättade med decinficerande schampo (Hexicil)) och sen smorde jag med Aloe Veragelé. Då höll sig svansroten fin och han kliade inte.

Behandlar min likadant. Blir det värre ber jag vet skriva ut Hibiscrub (tror det stavas så)... kanon bra!

Min kliar både man och svans på sommaren, han har börjat lite nu, men tar man det i tid så brukar det gå över snabbt....:laugh:

Vi har redan fått lite flygande ohyra här, det är det min är överkänslig mot (knott) då kan det också hjälpa att slänga på switch.

Mvh Domino_s

Min valack kliade av sig svansen förra sommaren, har aldrig gjort de tidigare..
Och nu när värmen kom så började han och denna gången e den hemsk!
Han har kliat isönder svansroten, sidorna runt svansen och ner mellan benen och gumpen.. Vet tittade på den när han vaccinerades o hon hade aldrig sett de innan. Men nu verkar han slutat :confused: Han har inte ont när man tar på den alls. Vi testade stryka på kortison gel en gång nu i förrgår men funkar de inte tvättar jag den bara med Lactacyd. för nu när jag lät den vara så har de "stannat upp".

Har bilder på datorn på det men vet ej hur man får över de hit och i detta inlägg..

Vår valack kliade sig på svansroten när han kom. Tror han blev knottbiten.

Vi tvättade med vatten och smorde på Nylanders hästkräm 2 ggr, sen har det aldrig varit problem mer.

Exakt så gör min kille varje vår. Endast den tiden på året han gör så och när han väl kliat av sig in till flinten så låter han det växa ut igen utan att han kliar av sig mer. Jag har prövat det mesta i preparatväg & schampo utan att få bukt med problemet.
Det är trist för han får en flint a´la Kjell Bergqvist bak i rumpan varje vår :(

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 951
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 249
Senast: Maria_81
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 986
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10