Svansporrar

Sv: Svansporrar

saxat från stallbacken.com

"Sporrar av metall, som skall bäras rättvända. Sporrens skänklar (den del som sitter runt stöveln/skon) ska vara släta. Sporren skall vara rak eller mjukt böjd nedåt och peka rakt bakåt från mitten av sporren. Om hjulsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera. Sporre med rund hård plastkula och sporre utan utskjutande del (dvs 0 mm långa) är tillåtna."

saxat från stallbacken.com
sporre utan utskjutande del (dvs 0 mm långa) är tillåtna."
:rofl: :rofl: man ska alltså bara ha den där grejen runt foten och ingen sporre, måste vara en ypperlig utrustning att offra sina hårt förvärvade pengar på.:crazy:

ja, det finns de som hävdar att deras hästar blir ex galna av sporrar (kanske borde se över sin ridning och ffa sporrföring lite bättre :angel: ) och ägnar sig åt att fila ner sporrarna till obefintliga...

ja, det finns de som hävdar att deras hästar blir ex galna av sporrar (kanske borde se över sin ridning och ffa sporrföring lite bättre :angel: ) och ägnar sig åt att fila ner sporrarna till obefintliga...
Jo, såklart, men de blir ju svårare att klamra sig fast med när de blir kortare.
Jag tävlar ju inte direkt (lägger hellre pengarna på träning) men när jag en gång skulle tävla GLÖMDE jag sporrarna och en av ponnyryttarna kom och jagade mej på framridningen och knäppte på mej sina sporrar. Den häste red jag aldrig med sporrar så det blev premiär på tävlingen, men det gick jättebra, vi kom 3:a vilket iaf jag var nöjd med:bump:

De som har hästar som överreagerar på sporrar brukar slipa ner dem så att det inte blir något kvar. Men man är ju tvungen att ha sporrar enligt TR och då blir detta lösningen.

Fast det där låter ju väldigt konstigt ändå, tycker jag.

Man måste ju inte använda sporren för att den sitter där, och har man ovanan att nöta med hälen kan man ju sätta sporren långt ner och vinkla den nedåt. Eller?:confused:

Ja precis. Om jag rider med sporrar (vilket inte är så ofta..) så har jag full koll på exakt när jag använder sporren, och jag kan rida ett helt pass utan att nudda hästen med sporrarna, om jag vill...

Klarar man inte av att hålla sin skänkel såpass still så tycker jag att man kanske borde köra lite mer sitsträning innan man tävlar. :angel:

Men vad gör man om man är en jävligt långbenad gubbe med en liten skrutt till häst som vill ha den där lilla extra hjälpen i sporren? Sätter en vanlig rak sporre på vaden? :crazy:

Får man sätta sporrarna var man vill förressten?

Lite väl drastiskt kanske... Men hur kommer det sig att man inte får tävla med svanhalssporrar om de är rundade i änden? Det är ju inte direkt nån speciellt elak typ av sporre.

De kanske inte tror att nån skulle vara så knäpp att den sätter sporren nån annanstans än på hälen :angel: Men att den måste peka neråt och vara rättvänd, det innebär väl då att svanhalssporrar som är upp och ner vända inte är okej fast de pekar neråt?

Hur ser svanhalssporren ut? Ingen som har en bild?!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blir världscup med julstämning i både hoppning, dressyr och körning när det blivit dags för London International Horse Show. Flera...
Svar
0
· Visningar
61
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur