svanslös häst.......?

Qosack

Trådstartare
Har försökt lura ut vad som ev. kan vara brist av då hästen knappt har en svans värd att kalla svans. Pannluggen är mer eller mindre obefintlig, manen är dock ok. men ju så klart inte svallande tjock eller lång den heller.......

Hon har tydligen sett ut så de senaste 5 åren, före det vet inte förra ägarna något om. Vi är nu de nya ägarna och då funderar man ju såklart på om det verkligen är genetiskt eller någon brist:confused:

Svansen ser inte sönderkliad ut utan är jämt tunn hela vägen ner och den verkar inte växa på längden ett dugg:cry:

Tänkte prova med kiselgur som jag läst så mycket om. Eller har ni här något annat förslag???

Pleas help! Vår ponny är verkligen svanslös:cry:

Sv: svanslös häst.......?

Tyvärr har jag inget bra svar, tror nog det ligger i generna om något. Hade en valack som hade pinto i sig. Han hade helt ok man och pannlugg men svansen var så ynkligt liten och tun =( Stackaren kunde inte ens vifta bort flugor med den. Den växte aldrig ut, så jag gjorden en "förlägning" av den som han kunde ha i hagen så han också fick piska bort dem hemska flugorna.

Tack äntligen ett svar. En person föreslog ett skrapprov hos veterinären för att utesluta brist av något, ska ringa om det i morgon.

Förlängning??? Det har vi skojat om med tonårsdottern som använder sig av sånt ibland. Hur och av vad gjorde du sånt? Jag tycker så synd om henne nu med alla dessa flugor etc.

På ett stall där min ponny stod på sommarbete var det en tjej vars häst hade en svansrot som växte inåt. Hon fick klippa av en annan hästs svans och fästa med hästsnoddar på de korta svansstrån som hästen hade. Det var då för att ha något att skydda sig mot insekterna. Dock tävlade hon regelbundet dressyr och då var det inte tillåtet med svansförlängaren, så det var bara att ta ur. Det var ett heltidsjobb sa hon... :o

Gick in på knabstrupperforumet och ställde min fråga om det kan vara genetiskt betingat. Fick ett svar där en sa att hon tyckte det verkade vanligare med sk råttsvans (låter :cry:) bland knabstruppar som är tigrerade som hon och dessutom korsats med arab.........SUCK.

Min syster hade en travare för några år sedan som inte heller hade mycket till svans. Han var jättefin i övrigt men svansen såg bedrövlig ut! Har hört att det beror på aveln och det kan säkert stämma.
I alla fall så skojade vi också mycket om att köpa exstensions (stavning?) och tydligen så ska det finnas sånt till häst, har för mig att det var inom westernområdet dom har sånt vid uppvisningar eller nåt. Kanske värt att kolla upp men det kostar nog en del...

Det finns "lössvansar" att sätta i, men de kostar som sagt en del och jag vet inte om de är så lämpliga att ha i hela tiden...

Jag såg en häst i helgen på en hopptävling, den hade ingen svans, bara en piskande svansrot. Men den hade man och pannlugg.

Vi frågade en som kände ekipaget och fick till svar att hästen hade någon hudsjukdom och svansen skulle aldrig växa ut!

haha jag använde mig faktiskt av remy hår. Alltså riktiga hår förlägningar. Lindade fast en bit av ett hårträns.. Satte ett dubbelsytt hårträns runt svansen ca 10 brett och 60 cm långt. Sen lindade jag fast det men en vanlig linda (oelastisk för att minska skaderisken) Såg faktiskt rätt "normalt" ut ungefär som om man lindar sin häst svans för transport. ;)

Haha, finns det förlängningar till gråhåriga tanter tror du? Inte så stor efterfrågan på det kanske......Vår ponny är tigrerad med ljusgrå svans.

Lite tjatigt börjar det bli nu när folk hela tiden frågar varför de kapat svansen på henne......Skönt ändå att hon har lite mer än en svansrot....

äsch nja blir kanske lite svårt med det.. blanda vit blond och svart :angel:

det är rasen, av nån anledning har prickiga och brokiga hästar sällan någon svans att tala om. ganska korkat att man inte tagit hänsyn till det i aveln tycker jag.

i usa finns lössvansar i alla möjliga färger.

Vissa hästar har ingen eller väldigt liten svans, som många andra sagt beror det antagligen på anlagen. Har hästen sett ut sådan de senaste åren och kanske alltid, tycker jag definitvt INTE du ska sätta i någon lössvans, verkar bara sjukt onaturligt och jag tror hästen mår bäst utan. Har den problem med insekter hade jag hellre använt insektsmedel eller täcke.

Något att testa är att ge b-vitamin och sen mineraltillskottet Equion (tror jag det heter?).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka