Svanskliande

Megs

Trådstartare
Har fått nog med att Alex kliar svansen!!!

Han har gjort det sen jag fick honom så jag vet att det INTE är solexem eftersom han kliade redan i vintras/våras... och det är inte löss eller andra "skadedjur" för det har jag kollat.

Vad jag har gjort är att spruta välutspädd jodopax på svansen o då har han slutat klia i en dag eller två men sen sätts kliandet igång igen och jag drar fram jodopaxen igen osv osv....

Är detta något jag helt enkelt bara måste finna mig i att göra med honom (denna "Operation-Jodopaxsprutning" är alltså inte populär hos hästen i fråga:crazy: det går "ganska OK" om jag sprutar på en bomullstuss o sen "duttar" på honom) i all framtid eller har någon nån ide om som kan ta bort kliandet för gott eller kanske vart kliandet kommer ifrån.

Kan tillägga att han även kliade manen när jag fick honom men efter att ha tvättat noggarnt rent med enbart vatten ett par tre gånger + lite jodopax behandling så försvann det, jag har så klart provat att tvätta svansen med men det hjälper inte.
 
Sv: Svanskliande

Ok.. Hmmm då vet jag inte. Skulle med vilja ha svar på et då min häst också kliar sig i svansen hela tiden. Vet inte om det är som han aär torr bara, så jag ska prova att tväta och mörja in med nån salva.
 
Sv: Svanskliande

Hästfrälst skrev:
Vet inte om det är som han aär torr bara, så jag ska prova att tväta och mörja in med nån salva.

Hmmm...det är ju kanske en ide också:idea: .... Har både helosan och idomin hemma, skulle kankse ta o prove det... Det borde ju iaf inte gör det värre...:smirk:
 
Sv: Svanskliande

Tvätta svansen med Hexocil-schampoo ordentligt. Det brukar göra gott till skorviga och kliiga svansar. Det ska sitta i en stund och verka innan man sköljer ur det.
 
Sv: Svanskliande

Precis. Hästen kan ju bara vara lite torr och så kliar det. Och ju mer de kliar sen ju värre blir det. Vet man ju själv hur det är med kliande ;)
Prova! Det ska jag!

Oj, ser nu hur bra jag stavar. (förra inlägget).. Hehe
 
Sv: Svanskliande

försök att tvätta lite mindre (då det kan torka ut och göra det ännu mer irriterat). använd istället AVS-14, silverlotion/silversalva eller aloe vera produkter..finns att köpa nästan vart som helst..:smirk:
 
Sv: Svanskliande

Hello....hade en häst för några år sedan som kliade svansen så att den såg ut som en piasavakvast ibland:crazy: han gjorde det de 6 åren jag hade honom nästan året runt, men det blev värre på sommaren, provade allt, hade vet ute men även han visste inte vad vi skulle göra tillslut, Han trodde det var en kombination av knottt, solexem och proteinallergi....:confused: :smirk:
 
Sv: Svanskliande

Kan de börja klia svansen av mycket protein? Kan kanske vara en faktor på min häst.. Har proppat i honom protein nu när han ska bygga muskler..
 
Sv: Svanskliande

Jaa, enligt vad jag fått lära mig så kan de det:smirk:
 
Sv: Svanskliande

Woo, det ska jag prova:)

Vart köper man det? (Ska hem till sverige över Falsterbo veckan så ska ladda upp med svenska prylar då)

Det är AVS 14 som gloom_ nämnde...vart får man tag på det?


Tack för alla tips förresten!
 
Sv: Svanskliande

AVS-14 finns att köpa på Granngården och Börjes..finns säkert i de flesta affärer..:bump:
 
Sv: Svanskliande

Tack! :) :bow: (Bor som sagt inte i sverige...därför jag jag lite problem med att hitta "sånna" prylar)

Börjes kommer iaf def till Falstebo så då kan jag hitta det där!!:banana:
 
Sv: Svanskliande

Är hexocil bra?? Min shettis är så mjällig och jag undrar hur jag kan få ner mjälligheten.
 
Sv: Svanskliande

Det är bra. Vi brukar tvätta hästarna några ggr om året i svans och man med det, det är lätt desinficerande och tar bort skorv och sådant som lätt blir i svansar o manar.
 
Sv: Svanskliande

Några tips jag provat som hjälpt i alla fall ibland på min ponny:

1. Mindre kraftfoder, alt magert bete

2. Tvätta med Clerasil (heter det väll? Mjällschampo i alla fall, mjäll kommer ju av en svamp som jag antar hästar också kan få för detta har hjälpt både mig och den som gav mig tipset), men man får tänka på att skölja noga såklart.

3. Borsta svansen ofta, var en frisör som sa till mig att om man borstar håret ofta kan klåda och torr hårbotten försvinna på människor eftersom man stimulerar hårets naturliga återfettning eller liknanade. Har fungerat vid lättare klåda hos min arab i alla fall.

4. AVS 14, om det är någon form av exem är det antagligen det bäst.

5. Mjölksyra. Lactos kan ge exem, vilket mjölksyra innehåller. Så man kan ju prova att ta bort syrat foder om man använder det.

Sen kommer jag inte på något mer för stunden, men ska tänka efter lite. Hade hand om ett gotlandsruss ett tag där riktigt fet salva hjälpte då skorvet försvann. När jag tänkte på det kom jag på en jättebra kur mot mugg som kanske fungerar mot svanskliande också; tvätta med bakteriedödande medel (i karlederna brukar jag ha diskmedel, men jodopax är nog bättre för svansen) sen på med alosin hovsalva.

Ska försöka komma på något mer, lycka till med hästen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 292
Senast: fejko
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 377
Senast: Petrow90
·
Hästvård Nu drar det ihop sig inför sommaren och jag tänkte vara ute i god tid och försöka förebygga att min häst kliar av sig svansen, nu när...
2
Svar
21
· Visningar
2 424
Senast: Miingla
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp